۲۰۰ سازمان مردم نهاد حوزه سلامت و انجمن علمی گروه پزشکی با ارسال شکواییه‌ای به نهادهای بین‌المللی، خواستار محاکمه رژیم صهیونیستی به علت نسل کشی در غزه و جنایت علیه فلسطینیان شد.

شکایت ۲۰۰ سازمان مردم‌نهاد حوزه سلامت از جنایات رژیم صهیونیستی در مجامع بین‌المللی

به گزارش قدس آنلاین متن این شکواییه که خطاب به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، ‌کریم اسد احمدخان دادستان دیوان کیفری بین المللی و فولکر تورک کمیسر عالی حقوق بشر نوشته شده، آمده است: امروز که بیش از هفت دهه از تحمل جنایات هولناک علیه مردم مظلوم فلسطین به ویژه زنان و کودکان می‌گذرد، به علت بی‌کیفرماندن جنایتکاران صهیونیستی، جنایات بین‌المللی آنها در جریان وقایع اکتبر ۲۰۲۳ وارد مرحله جدیدی شده است و بار دیگر با نقض قواعد آمره حقوق بین‌الملل و اصل ممنوعیت حمله کورکورانه و حمله به مناطق غیرنظامی و مراکز بهداشتی و درمانی و همچنین کاربرد سلاح‌های ممنوعه از جمله بمب‌های حاوی فسفر سفید، بمب‌های خوشه‌ای و سلاح‌های انفجاری حاوی ذرات فلزی متراکم و با مشارکت و حمایت‌های دولت‌های جنایتکاری مثل آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس و... فاجعه انسانی دیگری را رقم زده‌اند و موجب شهادت هزاران مردم مظلوم از جمله حدود پنج هزار کودک و زن بی‌پناه شده‌اند.

در این نامه تصریح شده است: تا جایی که در روزهای اخیر وزیر دفاع رژیم صهیونیستی، محاصره کامل غزه را اعلام کرده و دسترسی مردم به برق، غذا، آب و گاز و حتی اینترنت در غزه را قطع کرده‌اند. با حملات مکرر به مدارس و پناهگاهها و بیمارستان‌ها ضمن کشتار بی‌رحمانه مردم مظلوم تاسیسات درمانی و مراکز خدماتی و فروشگاه‌های غذایی و نانوایی‌ها را نابود کرده‌اند. از خبرنگاران، کادر درمانی و امدادگران بی شماری سلب حیات کرده و مردم مظلوم را مجبور به کوچ اجباری کردند.

«به طور کلی رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر غزه تاکنون، مجموعه متنوعی از نقض قواعد بنیادین حقوق بشردوستانه بین‌المللی را در سطحی بسیار بر مرتکب شده است و نیروهای نظامی صهیونیستی مرتکب اقداماتی شامل نسل‌کشی، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت شده‌اند و بر همین اساس می‌توان آمرین، عاملان و هدایت‌کنندگان جنگ اخیر غزه را به دلیل نقض آشکار این اصول و قواعد اساسی، طبق ماده هشت اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی به عنوان جنایتکار جنگی معرفی کرد.»

در شکواییه ۲۰۰ سازمان مردم نهاد حوزه سلامت و انجمن علمی گروه پزشکی آمده است: اگرچه انتظار می‌رفت پیگیری‌های سال‌های قبل به ویژه پس از حمله ۲۲ روزه به غزه و کشتار بی‌رحمانه مردم مظلوم و نقض فاحش و سیستماتیک کنوانسیون‌های ۴ گانه ژنو و ارتکاب جنایات جنگی مندرج در ماده هشت اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی و گزارش کمیته حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر، به نتیجه می‌رسید و جنایتکاران مجازات می‌شدند، اما اکنون ما ضمن محکوم کردن این جنایات، تقاضا داریم، ضمن رسیدگی به جنایات قدیم و اخیر، این مرتکبین جنایتکار و معاونان در ارتکاب این جنایات، به بعنوان جنایتکار جنگی و نسل کشی محاکمه و مجازات شوند.

«با عنایت به ناکارآمدی و به بن‌بست رسیدن شورای امنیت در سایه حق ظالمانه وتو، مجمع عمومی قطعنامه اتحاد برای صلح را برای نجات مردم مظلوم فلسطین تصویب و آنها را از این جنایات نجات داده و حق تعیین سرنوشت و بازگشت آنها را به رسمیت بشناسد. برای پایان بخشیدن به محاصره و آتش بس و ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه، اقدام فوری و موثر انجام شود. رژیم جنایتکار اسرائیل به دلیل نقض فاحش و مکرر همه کنوانسیون‌های بین‌المللی بویژه کنوانسیون ۱۹۴۸ ژنو از سازمان ملل متحد اخراج شود.»

اسامی ۲۰۰ سازمان‌ مردم نهاد نظام سلامت و انجمن‌های علمی گروه پزشکی شامل بنیاد بین‌المللی پزشکان که این شکواییه را تنظیم کرده اند، اینجا قابل مشاهده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.