طرح دو نرخی شدن گاز مایع از ابتدای آذرماه امسال در حالی اجرایی شد که عدم اطلاع از سازو کار قانونی آن همچنین تخلف در توزیع و گرانفروشی گاز نگرانی‌هایی را برای شهروندان به وجود آورده است.

ماجراهای دو نرخی شدن سلیندر گازمایع

به گزارش قدس آنلاین،  با توجه به دو نرخی شدن قیمت گاز، توزیع گاز به شرح ذیل است، کپسول ۱۱ کیلویی  با سهمیه ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان، بدون سهمیه ۳۱۵ هزار تومان، کسانی که سهمیه ندارند هر چه زودتر اقدام کنند توجه داشته باشید گاز پیک نیک هم با سهمیه است.

اینها جملاتی است که روی برگه‌ای سفید  با فونت بزرگ نوشته شده و پشت درب محل توزیع گاز مایع در اهواز چسبانده‌اند اما هیچ کس نمی‌داند اقدام کردن برای دریافت سهیمه گاز مایع چگونه و از چه طریقی انجام می‌شود.

بر همین اساس، روز گذشته «کمبود گاز مایع»، «گرانی گاز مایع»، سهمیه بندی گاز و ... از جمله پیام‌هایی بود که کاربران شبکه‌های اجتماعی و بسیاری از افرادی  که به واسطه اغذیه فروشی، پختن نان خانگی و... از سلیندر گاز استفاده می‌کنند  نگرانی‌های خود را با آن‌ها ابراز کردند.

ماجراهای دو نرخی شدن سلیندر گازمایع

اما داستان چیست؟
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید از آنجا که برای توزیع گاز مایع بسیاری از اصناف پروانه ندارند و برای مردمی که نیاز جزئی به این گاز دارند ساز و کاری اندیشیده نشده، پیشنهاد دو نرخی کردن این گاز را دادند.

وی می‌افزاید: البته طبق تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۲  توزیع گاز مایع برای خانوارهای فاقد شبکه گاز طبیعی باید از طریق سامانه توزیع الکترونیک (سدف) صورت بگیرد اما با توجه به تنوع مصرفی گاز مایع و استفاده اصناف مختلف، دستفروشان و استفاده خانواره‌ها در سفرها از این گاز توزیع محدود آن مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است.

بر اساس این گزارش، از طریق ثبت نام در سامانه سدف برای افرادی که مشمول دریافت گاز مایع هستند، قیمت یارانه‌ای برای هر سیلندر گاز مایع ۲۷۹ هزار ریال و  برای متقاضیان غیر مشمول سهمیه یارانه‌ای، ارائه گاز مایع بدون ثبت نام در سامانه "سدف" و صرفا از طریق پوز بانکی عامل‌های توزیع، بر اساس قیمت «فوب» خلیج فارس فراهم است. (فوب خلیج فارس قیمت شناور است و تا ۳۶۰ هزارتومان است)

مصرف‌کنندگانی که از گاز طبیعی بی‌بهره و مشمول دریافت گاز مایع یارانه‌ای هستند، همچنان مانند گذشته می‌توانند گاز مایع مورد نیاز خود را با نرخ یارانه‌ای مصوب بدون تغییر دریافت کنند که برای هر خانوار ۵۰ کیلوگرم گاز مایع در نظر گرفته شده است.

متقاضیان گاز مایع باید تایید شوند

اصغر چاغروندی سرپرست شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه اهواز نیز در رابطه با علت سهمیه‌بندی گاز مایع اظهار کرد: گاز یک سرمایه ملی است که برای جلوگیری از حیف و میل شدن همچنین قاچاق آن، قیمت گاز باید ساماندهی شود تا مازاد مصرف داخلی صادر و پول آن به خزانه دولت برگردد.
وی افزود: مساله قاچاق گاز مایع سبب شده که درمرزهای شرقی و شمال غربی قیمت آن از   ۲۷ هزارو ۹۰۰ بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان تغییر کند.
سرپرست شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه اهواز گفت: در گذشته که کل کشور از نعمت گازرسانی برخوردار نبود همه مردم از گاز مایع استفاده می‌کردند برای همین در ۱۰ سال گذشته میزان مصرف گاز مایع در کشور چیزی حدود ۵۰ برابر مصرف امروز بود.
چاغروندی مصرف کننده‌های گاز مایع را دو دسته عنوان کرد و افزود: مشاغل که اتاق اصناف یا سازمان صنعت، معدن و تجارت و خانوارها که شرکت گاز نیاز آن‌ها را به گاز مایع تایید یا رد می‌کند.
وی با بیان اینکه شرکت پخش فرآورده‌‎‌‎ها به غیر از این دو دسته نمی‌تواند به متقاضیان  دیگری گاز مایع را  به صورت یارانه‌ای توزیع دهد، بیان کرد: صاحبان خودرو و برخی اصناف مثل ساندویچ فروشی‌ها و... که قبلا در سامانه سدف ثبت نام کردند طبق رویه هر ماه سهمیه سوخت گاز مایع آنها شارژ می‌شود.
سرپرست شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه اهواز گفت: خانوارهایی که گاز خانگی ندارند در سامانه سدف ثبت نام کنند تا باقیمت مناسب گاز مایع در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.

ماجراهای دو نرخی شدن سلیندر گازمایع

به نطر می‌رسد شهروندان باید برای ثبت نام مبلغ ۵۰ هزارتومان به کافی نت‌ها پرداخت کنند شرکت گاز نیز موظف است که از طریق همین سامانه افرادی که ثبت نام می‌کنند را تایید یا رد کند از ابتدای آذرماه که این طرح اجرا شده بالغ بر ۴۵۰ هزار نفر در سامانه سدف ثبت نام کرده‌اند.
اما  سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که شرکت گاز توانایی بررسی این حجم از ثبت نام کنندگان را با توجه به پراکندگی مناطق را دارد؟  علاوه بر خانوارها و اصناف، ثبت نام کنندگان خودروها هم هستند  که به دنبال استفاده از گاز مایع سهمیه‌ای هستند آیا برای این حجم از تقاضا کارشناس مربوطه تعریف شده است؟

شرکت گاز مانند کاربر در سامانه دخل و تصرف دارد

این در حالی است که روابط عمومی شرکت گاز استان می‌گوید: شرکت گاز فقط متولی گاز شهری است و توزیع گاز مایع به عهده شرکت پخش فراورده‌های نفتی است طراحی سامانه سدف به گونه‌ای است که خانوارهایی که گازرسانی شهری ندارند می‌توانند به منظور استفاده از کپسول گاز مایع در این سامانه  ثبت نام کند که پس از ثبت نام اطلاعات خانوارهاجهت تایید به شرکت ما ارسال می‌شود، در واقع شرکت گاز  به اندازه یک کاربر در سامانه دخل و تصرف دارد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.