توسعه و محرومیت‌زدایی از مطالبات همیشگی و مردمی در روستاهای فارس به شمار می‌رود که این رویکرد این روزها در مناطق مختلف استان در قالب اجرای طرح نهضت ملی مسکن در حال پیگیری است؛ طرحی که به رویای خانه‌دار شدن روستاییان فارس جامه عمل پوشانده است.

رؤیای خانه‌دار شدن روستاییان فارس؛ از وعده تا عمل

به گزارش قدس انلاین، برای بسیاری از روستانشینان، مسکن تنها یک سرپناه نیست بلکه نقطه ثقل آرامش، امنیت و پایداری روستاهاست؛ روستاهایی که اگر خالی از سکنه شوند چراغ اقتصاد و توسعه کشور نیز به خاموشی می‌گراید.

بر همین اساس ساخت مسکن روستایی و توسعه روستاها با هدف محرومیت‌زدایی یکی از رویکردهای مهم دولت سیزدهم محسوب می‌شود که این مهم در قالب اجرای طرح نهضت ملی مسکن در مناطق مختلف فارس در حال پیگیری است و به گفته متولیان امر تاکنون اقدامات قابل توجهی در این زمینه انجام شده است.

این در حالیست که طبق آخرین سرشماری جمعیت روستایی فارس، حدود یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر یعنی معادل ۳۰ درصد جمعیت استان است و تعداد روستاهای دارای سکنه این استان نیز افزون بر چهار هزار روستا هستند که اجرای طرح نهضت ملی مسکن در برخی از این مناطق انجام شده و در برخی دیگر در دستورکار است.

اجرای طرح نهضت ملی مسکن در روستاهای کازرون

در حال حاضر اجرای طرح نهضت ملی مسکن به روستاهای شهرستان کازرون رسیده و برای عملیاتی شدن این طرح نخستین نشست هماهنگی شناسایی اراضی نهضت ملی مسکن روستایی این شهرستان در فرمانداری ویژه کازرون برگزار شد.

در این نشست که به ریاست فرماندار ویژه شهرستان کازرون برگزار شد، مسوولان و کارشناسان دیدگاه‌های خود را پیرامون اجرای این طرح بیان کردند.

فرماندار کازرون بر لزوم به کارگیری حداکثر ظرفیت‌ها برای تأمین مسکن و شناسایی اراضی مستعد توسعه در اطراف روستاها تأکید کرد و گفت: به ‌منظور حل مشکل اراضی مورد نظر، دستگاه‌های مسوول ظرف مدت یک‌هفته نسبت به پاسخ دقیق و با نظر مساعد به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اقدام لازم را به‌ عمل آورند.

محمد علی بخرد افزود: بسیاری از مناطق روستایی در این شهرستان مستعد اجرای طرح‌های تأمین مسکن هستند و با اجرای این طرح طیف قابل‌توجهی از روستاییان دارای سرپناه و مسکن مناسب می‌شوند.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان کازرون نیز گزارشی از پیشرفت‌های طرح نهضت ملی مسکن در این شهرستان ارائه داد و گفت: کازرون, کنار تخته، خشت و بالاده ظرفیت‌های مناسب برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن دارند.

قاسم داوودی افزود: بیش از ۱۵ هزار نفر در شهر کازرون برای برخورداری از مزایای طرح نهضت ملی مسکن نام‌نویسی کرده‌اند و کار پالایش و قرعه‌کشی و اجرای عملیات در این شهر آغاز شده است.

نهضت ملی مسکن به شهر اشکنان رسید

شهر اشکنان نیز در شرایط کنونی در اولویت اجرای این طرح قرار گرفته است؛ اخیراً هم قرعه‌کشی نهضت ملی مسکن این شهر با حضور مدیر بنیاد مسکن لامرد، نماینده اداره راه و شهرسازی، امام جمعه، شهردار و اعضای شورای شهر اشکنان در محل بخشداری اشکنان برگزار شده است.

امام جمعه شهر اشکنان با تقدیر از خدمات بنیاد مسکن، طرح نهضت ملی مسکن را یکی از طرح‌های زیر بنایی دانست که مسکن مورد نیاز طیف وسیعی از جمعیت این شهر را تأمین می‌کند.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان لامرد نیز با بیان اقدامات انجام شده گفت: نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های زیر بنایی برای تأمین مسکن در شهرها و روستاها است و شهرستان لامرد تاکنون اقدامات مناسب برای پیشبرد این طرح انجام داده است.

شهریار زارعی افزود: شهرهای لامرد، علامرودشت، چاه‌ورز، خیرگو، اهل و اشکنان ظرفیت‌های مناسبی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن دارند و با تأمین زمین مناسب این طرح در شهرهای یاد شده اجرایی می‌شود.

زارعی اضافه کرد : در شهر اشکنان حدود ۶۰۰ نفر متقاضی طرح نهضت ملی مسکن هستند و با اجرای قرعه‌کشی و پایش متقاضیان این طرح اکنون در این شهر آغاز شده است.

رؤیای خانه‌دار شدن روستاییان فارس؛ از وعده تا عمل

نیاز سنجی مطالبات مردمی روستاهای شهرستان گراش

بازدید میدانی از روستاهای شهرستان گراش نیز از دیگر اقدامات با هدف محرومیت‌زدایی و توسعه روستایی در استان فارس است که این بازدید با حضور فرماندار، کارشناسان فرمانداری، بخشداران، مدیر بنیاد مسکن، نماینده مردم این شهرستان و مسوولان سایر ادارات خدمات‌رسان از روستاهای بخش مرکزی و بخش ارد این شهرستان انجام شد.

با این بازدید که بر مبنای نیازسنجی روستاها، بررسی‌میدانی و حل مشکلات مختلف برنامه‌ریزی و انجام شد، ضمن بررسی نیازهای مختلف روستاها، خدمات، طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی مورد ارزیابی قرار گرفت.

همچنین تصمیمات لازم جهت تخصیص و تأمین اعتبارات توسعه روستاها در آینده اتخاذ و جلساتی هم با حضور دهیاران و شوراهای هر روستا بصورت مستقل و جداگانه برگزار شد.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان گراش در حاشیه این بازدیدها گفت: استفاده از ظرفیت‌های قانونی و تأمین اعتبارات رویکردی برای تداوم اجرای طرح‌های زیربنایی در روستاهای این شهرستان است.

ابوذر آقایی با بیان اینکه تأمین مسکن یکی از رویکردهای اصلی بنیاد مسکن دراین شهرستان است افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان متولی ساخت پروژه طرح‌های حمایتی مسکن در قالب طرح اقدام ملی و نهضت ملی مسکن با توجه به اختصاص ۲۰۰ واحد مسکن در طرح اقدام ملی برای شهر گراش در فاز نخست فرآیند آماده‌سازی و ساخت پروژه ۲۰۰ واحدی را انجام داد.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان گراش ادامه داد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان متولی ساخت پروژه طرح‌های حمایتی مسکن اقدام ملی مسکن و نهضت ملی مسکن با توجه به اختصاص ۲هزار و ۶۰۰ واحد مسکن در طرح اقدام ملی برای شهر گراش فرآیند آماده‌سازی و ساخت فاز یک پروژه در ۱۶۴ واحد در خیابان عاشورا را آغاز کرده است.

روستای چراب قلندری شیراز و کارکردهای توسعه و محرومیت‌زدایی

در ادامه اقدامات محرومیت‌زدایی بنیاد مسکن، نشست هماهنگی و بررسی مسائل و مشکلات روستای چراب قلندری از توابع بخش ارژن شهرستان شیراز برگزار شد.

در این نشست که در محل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شیراز برگزار شد، مدیر بنیادمسکن انقلاب شیراز و کارشناسان بنیاد، دهیار و اعضای شورای اسلامی این روستا حضور داشتند.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شیراز در این نشست روند اجرای بهسازی، مقاوم‌سازی مسکن روستایی و صدور اسناد مالکیت روستایی را مورد بررسی قرار داد و گفت: بنیاد مسکن با اجرای طرح‌های عمران روستایی زمینه را برای کاهش مهاجرت‌ها و ایجاد انگیزه ماندگاری دراین مناطق فراهم کرده است.

محسن ابراهیمی روستای چراب قلندری را یکی از مناطق با اولویت برای ارائه خدمات در بخش ارژن دانست و افزود: بسیاری از روستاهای بخش ارژن تاکنون از این خدمات بهره‌مند بوده‌اند.

وی ضمن اینکه از دهیاران خواست تا ضمن تعامل و هم افزایی با بنیاد مسکن در این زمینه گام‌های اساسی بردارند، گفت: وظایف تمام دستگاه‌های اجرایی در روستاها بر عهده دهیاران گذاشته شده و فعالیت‌های عمرانی با مشارکت بنیاد مسکن دنبال می‌شود.

رؤیای خانه‌دار شدن روستاییان فارس؛ از وعده تا عمل

اقدامات یاد شده در حالی انجام شده که در سفر رییس‌جمهور و هیأت دولت به استان فارس در مهرماه سال جاری نیز با حضور آیت الله رئیسی، ۱۰ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در استان فارس افتتاح شد.

این تعداد واحد مسکونی شامل ۴۶۴ واحد نهضت ملی مسکن شهر، یک هزار و ۸۵۴ واحد خود مالکی، ۶۶۵ واحد بافت فرسوده بازآفرینی شهری و هفت هزار و ۲۱۷ واحد خانه های روستایی است.

همچنین همزمان عملیات اجرایی ۵۵ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن فارس و عملیات آماده سازی ۲۸ سایت نهضت ملی مسکن در سطح یک هزار و ۲۷۸ هکتار آغاز شد و ۳۰ هزار قطعه زمین نیز به متقاضیان مسکن در استان واگذار شد.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس هم که معتقد است از ابتدای تأسیس این بنیاد تاکنون طرح هادی برای ۱۰۰درصد روستاهای بالای ۲۰خانوار طرح تهیه شده، مهرماه سال جاری اعلام کرد: از حدود یک هزار و ۶۹۷ روستای بالای ۲۰خانوار که افق طرح هادی آنها به اتمام رسیده تاکنون ۷۵۲روستا معادل ۴۴درصد بازنگری شده است.

بدون شک توجه به اقتصاد و عمران شهرها و روستاها موجبات توسعه استان و کاهش مهاجرت و حاشیه‌نشینی در شهرها را فراهم می‌کند؛ اگرچه بسیاری از این مناطق در طول سال‌های گذشته از خدمات و امکانات مختلفی بهره‌مند شده‌اند اما همچنان حجم محرومیت در مناطق روستایی شهرستان‌های فارس بالاست و نیاز است اقدامات توسعه‌گرایانه در این مناطق همچنان ادامه یابد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.