معاون شهرسازی و معماری دفتر فنی استانداری خراسان رضوی گفت: یکسری مشوق‌هایی داریم هم در طرح‌های بازآفرینی ملی و استانی داریم که بر مبنای خواسته‌های مردم در این مناطق است و باید در طرح تفصیلی قلعه وکیل‌آباد دیده شود که این کار انجام نشده و منتظر هستیم در بازنگری طرح زودتر اعمال شود.

بازآفرینی قلعه وکیل‌آباد منتظر بازنگری طرح تفصیلی

به گزارش قدس خراسان، قلعه وکیل‌آباد در انتهای بولوار وکیل‌آباد مشهد از آن گره‌های کور این کلانشهر است که در دهه‌های اخیر همچنان حل نشده باقی مانده است؛ موضوعی که پای مسئولان زیادی را در این سال‌ها به قلعه باز کرده اما همچنان حل نشده باقی مانده است؛ موضوع مالکیت، بازنگری طرح تفصیلی و تعیین تکلیف ۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت که برای ساماندهی این منطقه در سال جدید لحاظ شد، سه ضلع مثلث معضل وکیل‌آباد است.

معاون شهرسازی و معماری دفتر فنی استانداری خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: هفته گذشته مشاور طرح تفصیلی، بازنگری طرح را تحویل داد.

حسین فکور با بیان اینکه قلعه وکیل‌آباد جزو پهنه‌های مصوب بازآفرینی شهر مشهد است و بنا بر قاعده باید ضوابط تشویقی بازآفرینی در این بافت‌ دیده شود؛ عدم استحکام بنا، ریزدانگی و شبکه معابر کم‌عرض که خدمت‌رسانی دستگاه‌های امدادی نظیر آتش‌نشانی را به این مناطق تحت تأثیر قرار می‌دهد را از مهم‌ترین مشکلات مشترک در پهنه‌های هدف بازآفرینی می‌داند.

وی با تأکید بر اهمیت استحکام بنا در این منطقه، عنوان می‌کند: علاوه بر تسهیلات و مشوق‌هایی که در طرح تفصیلی دیده شده یکسری مشوق‌هایی داریم هم در طرح‌های بازآفرینی ملی و استانی داریم که بر مبنای خواسته‌های مردم در این مناطق است و باید در طرح تفصیلی قلعه وکیل‌آباد دیده شود که این کار انجام نشده و منتظر هستیم در بازنگری طرح زودتر اعمال شود.

فکور تصریح می‌کند: این بازنگری سبب افزایش کیفیت زندگی و رضایت‌مندی مردم در این پهنه خواهد شد و به محض تهیه شدن آن را در کمیسیون ماده ۵، به تصویب می‌رسانیم و ابلاغ خواهیم کرد.

نگاه بوم‌گردی طرح تفصیلی یکی از مشکلاتی است که نارضایتی ساکنان این منطقه را در پی داشته؛ چرا که با زیست شهری آن‌ها در تناقض است، موضوعی که معاون شهرسازی و معماری دفتر فنی استانداری خراسان رضوی از اصلاح آن در طرح بازنگری خبر می‌دهد.

نماینده مردم مشهد و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با خبرنگار قدس خراسان، قلعه وکیل‌آباد را زخم کهنه‌ای می‌داند که در سالیان گذشته در این منطقه شکل گرفته است و می‌گوید: ریشه این مشکل نگاه انتفاعی شهرداری به این منطقه است به طوری که تعداد زیادی از پلاک‌ها را در وکیل‌آباد خریداری کرده در واقع سبب ایجاد بی‌اعتمادی میان مالکان سایر پلاک‌ها شده است.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر بیان می‌کند: حل این مسئله نیاز به یک تصمیم جدی دارد و باید اعتماد به ساکنان این محله برگردد، تابستان امسال جلسه‌ای با حضور اعضای شورای شهر، مسئولان شهرداری و ساکنان در این محله داشتیم. صحبت‌هایی شد مبنی بر اینکه شهرداری باید نگاه انتفاعی خود را نسبت به این منطقه تغییر دهد و مهم‌ترین سرمایه یعنی اعتماد مردم را بازگرداند.

وی ادامه می‌دهد: الحمدلله این نگاه تغییر کرده و شهرداری تلاش دارد بتواند اعتماد را به مردم بازگرداند. در همین راستا کارهای حداقلی انجام شد که از آن جمله می‌توان به آسفالت معابر، ایجاد فضای سبز و پاک‌سازی منطقه از آلودگی‌هایی مانند زباله‌گردی اشاره کرد.

وی یکی از مهم‌ترین مسائل را در این قلعه، بازگشایی معابر برمی‌شمارد و می‌گوید: شهرداری تلاش دارد این کار را انجام دهد، اطلاع جدیدی ندارم ولی تا جایی که در جریان هستم اعتباراتی مانند اوراق مشارکت برای این کار در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم مشهد ادامه می‌دهد: بازگشایی معابر، منطقه را از فضای بن‌بست فعلی خارج می‌کند و این موجب می‌شود مشارکت اهالی و سرمایه‌گذاران برای ساخت و ساز تسهیل شود.

پژمان‌فر تصریح می‌کند: عقب‌افتادگی در برنامه شهرداری برای  تملک پلاک‌هایی که در مسیر بازگشایی معابر است، وجود دارد که چندین جلسه گذاشتیم و در این خصوص تذکر دادیم اما شهرداری امروز عنوان می‌کند که نتوانسته اعتبار لازم را جذب کند!

این صحبت‌های پژمان‌فر در حالی است که مجید طهوریان عسکری (یکی از اعضای شورای شهر مشهد) مدتی پیش، از تخصیص و توزیع ۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای بازآفرینی این منطقه خبر داده و نسبت به تعلل و بی‌برنامگی شهرداری نسبت به انجام وظایفش به شدت گلایه کرده بود. حالا باید منتظر ماند و دید با ابلاغ طرح بازنگری، شهرداری چه اقدامی برای ساماندهی و بازآفرینی در این منطقه انجام خواهد داد و البته نتیجه پیگیری‌های حقوقی وارثان حاج‌حسین ملک برای بحث مالکیت در قلعه چه سرنوشتی را برای این منطقه و ساکنان آن رقم خواهد زد.

خبرنگار: معصومه مؤمنیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.