رئیس جمهور جمهوری آذربایجان روز شنبه در گفت‌وگو با یک شبکه خبری اروپایی اظهار داشت که اینک مانعی برای توافق صلح با ارمنستان وجود ندارد.

علی‌اف: مانعی در مسیر توافق صلح با ارمنستان وجود ندارد

به گزارش قدس آنلاین، «الهام علی‌اف»، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان روز شنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری «یورونیوز» اظهار داشت که اینک مانعی در مسیر توافقنامه صلح با ارمنستان وجود ندارد.

ایروان و باکو پنج شنبه گذشته پس از چند دور مذاکره میان مقامات ارشد دفتر نخست وزیری ارمنستان و ریاست جمهوری جمهوری آذربایجان با انتشار یک بیانیه مشترک تاکید کردند که شاهد فرصت تاریخی برای دستیابی به صلح هستند. باکو و ایروان در این بیانیه ابراز امیدواری کردند که تا پایان سال ۲۰۲۳ یک معاهده صلح امضا کنند.

 علی اف در این گفت‌وگو اظهار داشت:«صادقانه بگویم، در حال حاضر هیچ مانع جدی برای امضای توافقنامه صلح با ارمنستان نمی‌بینم.»

وی افزود:«در طول سه سال مذاکرات، ارمنستان همیشه خواستار گنجاندن ماده‌ای در مورد اقلیت ارمنی در قره باغ در توافقنامه صلح بود.»

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان ادامه داد: «اگر می‌خواهند موضوع اقلیت ارمنی در جمهوری آذربایجان را منعکس کنند، اجازه دهید موضوع اقلیت آذربایجانی در ارمنستان را که سی سال پیش اخراج کردند، منعکس کنیم. شمار آذربایجانی‌ها در ارمنستان بسیار بیشتر از ارمنی‌های مقیم جمهوری آذربایجان بود. موضع ما این بود که باید متقابل باشد.»

جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۰ و دومین جنگ با ارمنستان، بخشی از اراضی قره‌باغ را باز پس گرفت و اخیرا نیز پس از حملات باکو به بخش‌های باقی‌مانده از قره‌باغ در ماه سپتامبر، ارمنی‌های حاضر در این منطقه به شروط جمهوری آذربایجان مبنی بر خلع‌ سلاح این منطقه تن دادند و قره باغ به طور کامل در کنترل باکو درآمد.

علی‌اف در ادامه  گفت:«اگر ارمنستان موافقت کند که هر دو اقلیت زبان یکسانی داشته باشند یا اصلا آن را منعکس نکند، صلح قابل دستیابی است.»

روسیه و فرانسه نیز ابراز امیدواری کرده‌اند که این دو کشور همسایه به صلح پایدار و بادوام برسند.

پایان پیام/.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.