رئیس دیوان عدالت اداری درباره وضعیت دانشجویانی که با نظر هیئت‌ رسیدگی به تخلفات در آزمونهای سراسری متخلف شناخته می‌شوند، گفت: رویکرد قانونگذار این است که این افراد «داوطلب» نیستند بلکه «دانشجو» هستند و هیئت رسیدگی به تخلفات حق رسیدگی ندارد و ما به استناد قانون باید رسیدگی کنیم.

توضیح در مورد تکلیف دانشجویانی که در کنکور تقلب کرده‌اند

حجت الاسلام والمسلمین حکمتعلی مظفری درباره بیشترین شکایات دانشجویان به دیوان عدالت اداری گفت: راجع به سازمان سنجش، شکایات دانشجویان به عملکرد هیات‌های رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری برمی‌گردد و در این حوزه شکایت واصل می‌شود. دو گونه شکایت می تواند در دیوان عدالت در این زمینه طرح شود.

وی افزود: یکی از شکایات این است که آلات تقلب از دانشجو کشف شده و هیات رسیدگی به تخلفات او را از ادامه تحصیل محروم کرده و این فرد هم به رای اعتراض می کند و می خواهد خود را تبرئه کند و اگر قانع نشد و رای به ضررش صادر شد هیات تجدیدنظر سازمان سنجش ظرف ۳ ماه از ابلاغ رای مهلت دارند در دیوان عدالت طرح شکایت کنند و رویکرد دیوان عدالت هم با توجه به مستندات و آلات تقلبی است که دانشجو بر سر آزمون آورده و از او کشف شده است. اگر دلایل وجود داشت رای در دیوان عدالت تایید می شود و در غیر این صورت رای نقض می شود. ‌

وی افزود: یک بخش دیگر و عمده‌ترین شکایات دانشجویی مربوط به آن‌هایی است که سر جلسه امتحان از آن‌ها چیزی کشف نشده است. پس از شروع دوران دانشجویی، بعضا دانشجو تا ترم ۷ درس خوانده و سرجلسه امتحان به آن‌ها گفته می‌شود که شما مشکوک به تقلب هستید و رتبه‌ای که شما آورده اید، با خیلی از افرادی که شبهه در تقلب دارند یکی شده است و یا با نمرات مدرسه شما همخوانی ندارد. دلایل شبهه است و موضوع در هیات رسیدگی به تخلفات بررسی می شود و از این دسته افراد آزمون مجدد گرفته می‌شود و فرد در صورت نیاوردن رتبه مورد قبول، به دیوان عدالت شکایت می‌کند.

وی افزود: در اینجا دو رویکرد وجود دارد؛ یکی اینکه ما بگوییم در آزمون مجدد دانشجو نمره نیاورده پس رای هیات درست است. رویکرد دیگر قانونگذار این است که گفته اشتباه است و در استفساریه ماده ۱۱ مطرح کرده کسی که سر کلاس است دیگر داوطلب نیست و کسی حق ندارد از او آزمون مجدد بگیرد زیرا داوطلبی که شبهه دارد باید آزمون مجدد بدهد و کسی که سرکلاس نشسته و چند سال از درس خواندنش گذشته داوطلب نیست و دانشجو است.

وی تاکید کرد: بسیاری از خانواده‌ها نگرانند و خبرهایی شنیدم که بعضی افراد حتی دست به خودکشی زدند زیرا فشار روانی زیادی بر آنها وارد است. رویکرد قانونگذار این است که داوطلب نیستند و دانشجو هستند و هیات رسیدگی به تخلفات حق رسیدگی ندارد و ما به استناد قانون باید رسیدگی کنیم و برهمین اساس جلسات متعددی در دیوان عدالت و شورای نگهبان گذاشتیم تا همکاران را متقاعد کنیم. تقریبا همه معتقدند که استفساریه قانونی برای همین افراد است و آنها را «داوطلب» تشخیص نداده‌اند و باید به کلاس درس‌های خود بروند و دیوان عدالت هم شروع به صدور آرا در این زمینه کرده است.

منبع: خبر آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.