سازمان خصوصی‌سازی بار دیگر در سال های اخیر اقدام به واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس کرده است.

گام بلند سازمان خصوصی سازی برای مالکیت مستقل استقلال و پرسپولیس

به گزارش قدس آنلاین تیم‌های فوتبال استقلال تهران و پرسپولیس در حالی فردا پنج‌شنبه ۲۳ آذر و در ورزشگاه آزادی به مصاف هم می‌روند که کمتر از ۴۸ ساعت تا برگزاری این بازی مهم، سازمان خصوصی سازی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ۵۱ درصد از سهام دو باشگاه واگذار خواهد شد.

در سال‌های اخیر، واگذاری سهام این دو باشگاه در فرا بورس با کش و قوس‌های فراوانی همراه بوده و وزرای پیشین در وزارت ورزش و جوانان (مسعود سلطانی فر و حمید سجادی) نتوانسته بودند این موضوع را به سرانجام برسانند.

خصوصی سازی این دو باشگاه به قدری مهم است که کنفدراسیون فوتبال آسیا AFC در دو سال اخیر بسیار روی این موضوع حساس بوده و به همین جهت دو تیم استقلال و پرسپولیس در فصل ۲۲-۲۰۲۱ از لیگ قهرمانان آسیا حذف شدند و در فصل ۲۳-۲۰۲۲ استقلال به دلیل بدهی به سرمربی سابق خود نتوانست مجوز حرفه‌ای سازی دریافت کند که همین موضوع باعث شد تا پرسپولیس بتواند به لیگ قهرمانان راه یابد.

اگر موضوع بدهی استراماچونی وجود نداشت هر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بار دیگر به دلیل داشتن مالکیت مشترک (وزارت ورزش و جوانان) از آسیا کنار می‌رفتند که این اتفاق می‌توانست تبدیل به فاجعه‌ای برای فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش شود.

آغاز اولین واگذاری سهام سرخابی‌ها

اولین بار و در اسفندماه سال ۱۴۰۰، ۱۰ درصد از سهام سرخابی‌ها در فرابورس عرضه شد و پذیره‌نویسی یک میلیارد و ۲۳۶ میلیون و ۹۹ هزار و ۶۵۶ سهم از سهام جدید شرکت سهامی عام فرهنگی ورزشی استقلال ایران و یک میلیارد و ۳۴ میلیون و ۸۴۰ هزار و ۵۶۷ سهم از سهام جدید شرکت سهامی عام فرهنگی ورزشی پرسپولیس سرانجام در ۲۸ اسفند آن سال به پایان رسید و با فروش این سهام به ترتیب ۳۵۸ و ۳۵۰ میلیارد تومان به حساب این دو باشگاه واریز شد.

پس از آن مدیران سازمان خصوصی سازی در مصاحبه‌هایی که با رسانه‌ها داشتند امیدوار بودند تا مزایده ۵۱ درصدی سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در سال ۱۴۰۱ انجام شود تا پس از دو دهه تلاش مسؤولان ورزشی و اقتصادی کشور این دو باشگاه خصوصی شوند.

توضیحات رئیس وقت سازمان خصوصی سازی از واگذاری سهام

حسین قربان زاده رئیس وقت سازمان خصوصی سازی در تاریخ ۱۳ دی ۱۴۰۱ و در نشست خبری که داشت اعلام کرد: در جلسه با هیأت عالی واگذاری، شرایط واگذاری ۵۱ درصد سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به صورت یک جا و یا سه بلوک ۱۷ درصدی همزمان به تشخیص سازمان خصوصی سازی مصوب و همچنین تصمیم گرفته شد با بیست درصد حصه نقدی، یک سال تنفس و اقساط در شش قسط سالانه عرضه انجام شود.

او همچنین خبر داد: قیمت پایه بلوک ۱۷ درصدی استقلال، ۵۰۳ میلیارد تومان و پرسپولیس ۵۱۶ میلیارد تومان و همچنین قیمت پایه بلوک ۵۱ درصدی برای استقلال ۲,۱۳۷ میلیارد تومان و پرسپولیس ۲,۱۹۴ میلیارد تومان مصوب شد.

اطلاعیه جدید سازمان خصوصی سازی برای واگذار ۵۱ درصد از سهام

در اطلاعیه‌ای که سازمان خصوصی سازی امروز چهارشنبه ۲۲ آذر در سایت خود قرار داده آمده است: به استناد قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل «۴۴» قانون اساسی، مصوبه هیئت واگذاری و سایر قوانین و مقررات مربوطه، ۵۱ درصد از سهام قابل واگذاری دو باشگاه فرهنگی و ورزشی پرسپولیس و استقلال با رعایت «دستورالعمل اجرایی روش انتخاب مشتریان راهبردی (استراتژیک) و احراز و پایش اهلیت مدیریتی در واگذاری ها» و از طریق فرابورس عرضه و واگذار می‌کند.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده، ارزش پایه سهام قابل عرضه باشگاه فرهنگی و ورزشی پرسپولیس ۲۱.۱۶۱.۰۴۷.۰۸۶.۹۰۰ ریال، معادل ۵.۳۶۲.۶۵۷.۶۵۰ سهم به صورت بلوکی (۵۱ درصد)، با قیمت تابلو فرابورس «در روز عرضه معادل قیمت پایانی روز قبل از عرضه» به اضافه ۱۱۰ درصد به شرط آنکه از مبلغ ۳.۹۴۶ ریال کمتر نباشد.

از سویی دیگر، ارزش پایه سهام قابل عرضه باشگاه فرهنگی و ورزشی استقلال ۱۸.۵۰۲.۷۲۱.۶۱۳.۰۰۰ ریال، معادل ۵.۵۰۳.۴۸۶.۵۰۰ سهم به صورت بلوکی (۵۱ درصد)، با قیمت تابلو فرابورس «در روز عرضه معادل قیمت پایانی روز قبل از عرضه» به اضافه ۱۱۰ درصد به شرط آنکه از مبلغ ۳.۳۶۲ ریال کمتر نباشد.

با توجه به وضعیت اقتصادی و زیان‌بار بودن این دو باشگاه، مردم استقبال خوبی از واگذاری سهام سرخابی‌ها نشان نداده اند و بعید است باز هم واکنش خوبی به این موضوع داشته باشند.

گام بلند سازمان خصوصی سازی برای مالکیت مستقل استقلال و پرسپولیس

گام بلند سازمان خصوصی سازی برای مالکیت مستقل استقلال و پرسپولیس

گام بلند سازمان خصوصی سازی برای مالکیت مستقل استقلال و پرسپولیس

گام بلند سازمان خصوصی سازی برای مالکیت مستقل استقلال و پرسپولیس

گام بلند سازمان خصوصی سازی برای مالکیت مستقل استقلال و پرسپولیس

گام بلند برای خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس

طبق اطلاع خبرنگار مهر از مقام مسئول در سازمان فرابورس، افرادی که این ۵۱ درصد از سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را خریداری کنند به عنوان مالکان این دو باشگاه محسوب خواهند شد. که گام بلندی به سوی خصوصی سازی این باشگاه خواهد رفت و اگر سرخابی‌ها بتوانند سهمیه لیگ قهرمانان آسیا در فصل ۲۴-۲۰۲۳ را به دست آورند برای صدور کسب مجوز حرفه‌ای از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا AFC به مشکل بر نخواهند خورد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.