معاون نخست‌وزیر روسیه با استقبال از طرح پیشنهادی جاده‌ای و ریلی نخست‌وزیر ارمنستان گفت: اجرای این طرح به عنوان گام چهارم کریدور شمال – جنوب تأمین مالی می‌شود؛ طرحی که روسیه را از طریق ایران و خلیج فارس به هند و دیگر کشورهای شرق و جنوب‌شرق آسیا متصل می‌کند.

روسیه: مسیر چهارم کریدور شمال-جنوب از ارمنستان به ایران می‌رسد

پیش‌تر از مسیرهای زمینی شرق و غرب دریای خزر و مسیر ترکیبی زمینی آبی از این پهنه آبی به عنوان سه مسیر کریدور شمال – جنوب یاد می‌شد.
الکسی اورچوک معاون نخست وزیر روسیه در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی روسیه و ارمنستان در ایروان افزود: روسیه در حال تامین مالی ساخت پروژه "چهارراه جهان" است، طرحی که توسط نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان به عنوان بخشی از گشایش احتمالی ارتباطات در قفقاز جنوبی پیشنهاد شده است.
اورچوک تصریح کرد: ما از ساخت پروژه «چهارراه جهان» حمایت می کنیم و ساخت آن به عنوان مرحله چهارم کریدور جاده ای شمال-جنوب از طریق صندوق تثبیت و توسعه اوراسیا تامین مالی می‌شود.
بر اساس طرح پیشنهادی نخست وزیر ارمنستان، در صورت اجرای «چهارراه جهان»، ایروان آماده است مسیرهای ریلی خود را بازسازی کند که نه تنها جمهوری آذربایجان و ارمنستان را از طریق جنوب ارمنستان، بلکه مناطق جنوبی را نیز به هم متصل می‌کند.
بنا بر این طرح، ارمنستان با مناطق شمال غربی و جنوب غربی جمهوری آذربایجان و نخجوان متصل می‌شود و در آینده، امکان اتصال ارمنستان با جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و گرجستان را فراهم و به عبارتی، این پروژه، شرق و غرب را از دریای خزر به دریای مدیترانه، شمال و جنوب را از خلیج فارس به دریای سیاه متصل می کند.

کریدور شمال – جنوب که در آغاز راه، محصول اراده و عزم روسیه، ایران و هند در سال ۲۰۰۰ میلادی برای ایجاد گذرگاه حمل و نقل بار بود، در طول سال های بعد، شاهد پیوستن شمار دیگری از کشورها به این مسیر ترانزیتی بود.
آنچه برای این کشورها در پیوستن به این مسیر ترانزیتی انگیزه بخش بود این بود که مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه که از کانال سوئز عبور می‌کند، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد اما کریدور ایران در این مسیر تنها هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد.
پیش از این مقامات دو کشور اعلام کرده اند که تفاهم قبلی ایران و روسیه برای خط ریلی رشت- آستارا با استاندارد بین‌المللی در حال اجرا است. اخیرا سفیر ایران در روسیه، شایعه ها درباره عقب نشینی روس ها از اجرای قرارداد رشت – آستارا را رد کرده است.
این توافقنامه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ و پس از سخنرانی آیت الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری فدراسیون روسیه بین نمایندگان دو کشور به امضا رسید.
مسیر غربی کریدور شمال – جنوب که کشورهای روسیه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را شامل می‌شود، از نظر ریلی دارای حلقه مفقوده‌ای به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستارا است که با امضای این توافق و احداث این مسیر ریلی عملاً جنوب آسیا از طریق ارتباط ریلی بین سن پترزبورگ و خلیج فارس به شمال اروپا متصل خواهد شد.

مذاکره بر سر ساخت واحدهای جدید نیروگاه اتمی در ارمنستان
همچنین بنا بر گزارش خبرگزاری آناتولی، معاون نخست وزیر روسیه در سفر به ایروان همچنین گفت: طرف‌های ارمنی و روسی در حال مذاکره بر سر ساخت واحدهای هسته‌ای جدید در ارمنستان هستند.
اورچوک پس از دیدار با نیکول پاشنیان، نخست‌وزیر ارمنستان ضمن قدردانی از وی بابت انتخاب شرکت روسی برای افزایش عمر نیروگاه اتمی متسامور، استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را موضوعی بسیار مهم در دستور کار روابط دوجانبه خواند.
بنا بر این گزارش، شورای وزیران ارمنستان با پرداخت ۶۵ میلیون دلار به روساتوم سرویس، یکی از شرکت‌های انرژی هسته‌ای متعلق به دولت روسیه، برای کارهایی که عمر نیروگاه هسته‌ای قدیمی را تا سال ۲۰۳۶ میلادی افزایش می‌دهد، موافقت کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.