ابتلا به هیپوکندری شدید می‌تواند ساعت‌ها نگرانی بیهوده را به همراه داشته باشد، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که می‌تواند عمر را نیز کوتاه کند.

احتمال مرگ زودهنگام به دلیل ترس از بیماری

به گزارش مدیسن نت، تحقیقات جدید سوئدی نشان داد افرادی که ترس بیش از حد از بیماری‌های جدی دارند زودتر از افرادی که دائماً نگران سلامتی خود نیستند می‌میرند.

هیپوکندریازیس که امروزه اختلال اضطراب ابتلا به بیماری نامیده می‌شود، یک بیماری نادر است که در آن افراد نمی‌توانند با وجود معاینات و آزمایشات آزمایشگاهی عادی ترس خود را از بین ببرند. برخی ممکن است به طور مکرر پزشک خود را تغییر دهند، در حالی که برخی دیگر از مراقبت‌های پزشکی اجتناب می‌کنند.

«دیوید ماتایکس کولز»، محقق ارشد از مؤسسه کارولینسکا در سوئد، گفت: «ما داده‌های هزاران نفر را در طول ۲۴ سال بررسی کردیم. در میان افرادی که این اختلال را داشتند، خطر مرگ بر اثر خودکشی چهار برابر بیشتر از همسالان آن ها بود که این بیماری را نداشتند.»

نرخ کلی مرگ و میر نیز در افراد مبتلا به هیپوکندریازیس بالاتر بود، ۸.۵ در مقابل ۵.۵ در هر ۱۰۰۰ نفر در سال. افراد مبتلا به این عارضه زودتر از افراد بدون این اختلال، یعنی میانگین سنی ۷۰ در مقابل ۷۵ سال، فوت کردند. خطر مرگ ناشی از بیماری‌های گردش خون و تنفسی نیز بیشتر بود. تنها استثنا قاعده سرطان بود.

کولز خاطرنشان کرد: «اما گفتن به بیمارانی که این عارضه را دارند می‌تواند سخت باشد، زیرا آن ها احساس می‌کنند که متهم به توهم بیماری هستند.»

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.