براساس گزارش مرکز آمار ایران، تولید ناخالص داخلی کشور در تابستان 1402 در مقایسه با تابستان سال گذشته 7.1 درصد افزایش یافت. تولید ناخالص داخلی بدون احتساب نفت 4.2 درصد گزارش شده است. رشد اقتصادی کشور در شش ماهه ی اول سال به 7 و نیم درصد رسید. نکته ی مهم این است که رشد اقتصادی شش ماهه ی اول سال جاری در شرایط تحریمی کامل به دست آمد. به گفته ی خزانه داری آمریکا، نه تنها طی سال های گذشته تحریم ها علیه ایران تخفیف نیافت، بلکه با جدیت پیگیری شده است.
دولت سیزدهم به جای امید بستن به رفع تحریم ها، سیاست های اقتصادی و سیاسی فعالی را به اجرا گذاشت. در همین ارتباط، علاوه بر پیگیری همکاریهای گازی با کشورهای شمالی به سمت افزایش صادرات گاز طبیعی رفت که این قدم بزرگ و مهم، تجارت گاز ایران را به حدود ۲۰ میلیارد مترمکعب در سال افزایش داد.
اتکا به توان داخلی و دانش بنیانی در صنعت نفت و گاز کشور به کمک مان آمد تا بتوانیم بهره برداری از فاز 11 پارس جنوبی را عملیاتی و به افزایش تولید گاز کشور کمک کنیم. تمامی این روندها در کنار افزایش صادرات نفت، بسترساز رشد اقتصادی کشور شد.
نظرات سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس و مجتبی یوسفی عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی را در خصوص رشد اقتصادی شش ماهه ی اول سال جویا شدیم که حاصلش در ادامه می آید.
سرمایهگذاری در توسعه میادین و همچنین تعیین تکلیف قراردادی کاهش اتلاف گاز در خطوط لوله
میرتاج الدینی در گفت و گو با خبرنگار قدس با اشاره به این موضوع که رشد اقتصادی شش ماهه ی اول سال بر اثر تصمیم گیری های صحیح و به موقع و جدیت در کارها به دست آمد، تصریح کرد: دولت سیزدهم سرمایهگذاری مستقیم در توسعه میادین گازی و همچنین تعیین تکلیف قراردادی کاهش اتلاف گاز در خطوط لوله و جلوگیری از هدررفت گاز فلر را در دستور کار قرار داد.
وی ادامه داد: در زمینه توسعه صادرات گاز نیز قدمهای بسیار خوبی برداشته شد و توانستیم صادرات گاز خود به ترکیه و عراق را بیش از ۵۰ درصد نسبت به زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم رشد دهیم. این روندها به تقویت جایگاه ایران در بازارهای جهانی و منطقه ای انرژی منجر شد و به ما کمک کرد که در شرایط تحریم کامل به فعالیت خود ادامه دهیم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم به درستی تصمیم گرفته است که درآمدهای نفتی را در پروژه های توسعه ای صنایع نفت و گاز به کار بیندازد و حتی الامکان اتکای بودجه را در هزینه های جاری بر مالیات قرار دهد. البته در روند مالیات گیری باید ملاحظات جدی ای را مدنظر داشته باشیم و از اعمال فشار بر مردم، حقوق بگیران و تولیدکنندگان پرهیز کنیم.
به دنبال توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی میتوانیم میزان صادرات فعلی خود را تا ۳۵ درصد نیز رشد دهیم
میرتاج الدینی گفت: اقداماتی مانند بهره برداری از فاز 11 پارس جنوبی با اتکا به توان متخصصان داخلی توانست سهم بسزایی در افزایش تولید گاز داشته باشد و به روند اقتصادی کشور کمک کرد. به دنبال توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی و افزایش ظرفیت ۶ میلیارد مترمکعب تولید گاز کشور در سال، میتوانیم میزان صادرات فعلی خود را تا ۳۵ درصد نیز رشد دهیم.
وی ادامه داد: دولت سیزدهم یک مشخصه ی بارز دارد، آن هم این است که در این دولت به جای اینکه همه چیز به نتیجه ی مذاکرات گره بخورد، سیاست گذاری های فعال و جدیت در پیگیری سیاست ها مدنظر است. بازارسازی تضمینی برای نفت کشور از طریق اجرای سیاست همکاری در پالایشگاه های فراسرزمینی از همین منظر قابل تحلیل است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: برقراری ارتباط موثر با کشورهای منطقه، حضور فعال در مناسبات منطقه ای و پیوستن به معاهداتی همچون بریکس و شانگهای نیز در بهبود وضعیت اقتصادی کشور موثر بود. محوریت اصلی توسعه همکاری ها و تمرکز بر ایجاد سیاست های جدید حوزه تجارت انرژی با فرض ماندگاری تحریم ها توانست کشور را به نقطه مناسبی در جهت رشد اقتصادی هدفگذاری شده برساند که امروز بتوانیم با وجود تشدید تحریم ها نه تنها در فروش نفت رکوردشکنی کنیم، بلکه محور اصلی توسعه و رشد اقتصادی کشور نیز بخش نفت و گاز باشد.
لزوم استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران واقعی بخش خصوصی با اولویت داخلی در توسعه میادین مشترک
مجتبی یوسفی عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار قدس با اشاره به توسعه میادین نفت و گاز، بنزین با استفاده از سرمایه گذار بخش خصوصی داخلی و تاثیرات آن در اقتصاد کشور، گفت:یکی از موضوعات مهم، تامین مالی پروژه های پیشران کشور است.
وی افزود: با توجه به اینکه ما در مجموع نفت و گاز، بیشترین ذخایر کشف شده دنیا را داریم و یا در حوزه گاز دومین ذخایر شناخته شده دنیا هستیم. این امر می تواند به عنوان پیشران اقتصاد کشور و تامین منابع کشور قلمداد شود با این حال ما محدودیت هایی را در این بخش داریم و از گذشته از این فرصت ها کمتر استفاده شده است.
یوسفی تاکید کرد: ما باید در قوانین آنهم با همراهی دولت، ظرفیت حضور فعالین و سرمایه گذاران واقعی بخش خصوصی با اولویت داخلی را در توسعه میادین مشترک مدنظر قرار دهیم.
وی با بیان اینکه توسعه میادین برای ما حیاتی است، بیان کرد: توسعه میادین در تامین گاز و خوراک و صنایع بالا دست برای ما امری حیاتی است. این موارد می تواند تامین کننده خوراک و نیازصنایع پائین دست و حرکت به سمت توسعه زنیجره ارزش باشد و ناترازی های انرژی ما را کم کند.
باید در توسعه میادین نفت، گاز و بنزین به سرمایه گذار بخش خصوصی داخلی اعتماد کنیم
یوسفی عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه تصمیمات خوبی در این بخش گرفته شد و سیاست گذاری دولت هم در همین راستا است. به عنوان مثال در یک نمونه ما به پتروشیمی ها در تامین خوراکشان اختیار دادیم تا منابع انها را در توسعه نفت و گاز وارد کنیم که هم خوراک این واحدها تامین شود و هم به ایجاد زنجیره ارزش کمک کند و نهایتا از خام فروشی جلوگیری شود.
وی تاکید کرد: هم قوانین مجلس در برنامه هفتم توسعه و هم نوع نگاه دولت و شخص رئیس جمهور و وزیر نفت می تواند نوید بخش حرکت رو به جلو باشد انهم به مانند اقدام جهادی که در دو سال گذشته در فازهای گازی 11، 15 و 14 و خط انتقال صورت گرفت.
یوسفی عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید در توسعه میادین نفت، گاز و بنزین به سرمایه گذار بخش خصوصی داخلی اعتماد کنیم، بیان کرد: در حال حاضر سرمایه گذارانی هستند که اگر شرایط را برای آنها تسهیل کنیم انها به این بخش وارد شده و اموال خود را در این بخش سرمایه گذاری خواهند کرد. البته باید بدانیم که سرمایه و سرمایه گذار ترسو است و این بدین معناست که اگر فضای پایدار ، ثابت و قوانین مشخص و قابل پیش بینی نداشته باشیم، قطعا این سرمایه گذاران وارد این عرصه نخواهد شد.




نظر شما