هر دوره با آغاز فصل انتخابات موضوع ائتلاف و اتحاد و لیست‌های مشترک هم دوباره به میان می‌آید و بساط رایزنی‌های سیاسی و تشکیلاتی، طرح ملاک‌ها و معیارها وسهم‌ها و شروط و البته نقدها و گاه گلایه‌ها هم دوباره به راه می‌افتد.

مسیر دشوار ائتلاف/ در گفت‌وگو با دو کارشناس و فعال با تجربه سیاسی مطرح شد

به گزارش قدس آنلاین، آنچه اما در این گزارش مدنظر قرارگرفته، نقد و واکاوی این فرایند تکراری در اردوگاه اصول‌گرایان است. هرچند همگرایی که کم‌وبیش در این جناح وجود داشته، موفق شده آن‌ها را در بیش از یک دهه گذشته پیروز انتخابات سازد، اما با چالش‌ها و آسیب‌هایی هم روبه‌رو بوده است.

مخلص و گزیده کلام اینکه باوجود تجربه چندین دوره انتخابات و پیروزی و برتری کامل بر جریان رقیب، اما اصول‌گرایان نتوانسته‌اند به یک برنامه و معیار مدون و پخته برای تکرار بی دردسر ائتلاف برسند.

شواهد نشان می‌دهد این دوره هم روال متفاوت از ادوار گذشته نیست. در ماه‌های اخیر هم شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، شورای وحدت اصول‌گرایان و بازیگر دو سه دوره اخیر و مدعی و قوی به‌نام جبهه پایداری، میدان‌دار اردوگاه اصول‌گرایان در انتخابات مجلس دوازدهم هستند.

تفاوت شورای وحدت و جبهه پایداری که هر دو منتقد شورای ائتلاف هستند، اما در این است که شورای وحدت به گفته منوچهر متکی سخنگو و دبیر اجرایی آن، دلخور از آنچه زیر میز اتحاد زدن شورای ائتلاف می‌خواند، مستقل به میدان بازگشته و تلاش دارد محوریت جامعه روحانیت مبارز را که پس از فوت آیت الله مهدوی کنی از دست رفته و جای خود را به جریان‌های نو و جوان‌گرای اصول‌گرا داده بود، احیا کند. جبهه پایداری؛ جریان نوگرا و به اصطلاح انقلابی و پر شور اصول‌گرایان هم معتقد به ضرورت تغییرات جدی در رهبری و راهبری جریان اصول‌گرایی با شعار شایسته‌سالاری و انقلابی‌گری است.

کارآمدی به‌جای سهم خواهی
مهدی عرب صادق، معاون سیاسی سابق حزب مؤتلفه اسلامی در گفت‌وگو با قدس عملکرد نمایندگان مجلس یازدهم و غلبه مستتر فردگرایی در ساختارهای سیاسی و ائتلافی را دو دلیل اصلی بروز اختلاف و شکل‌گیری تشکل‌های چندگانه و گاه موازی می‌داند و می‌گوید: ضعف‌های ائتلاف سال ۹۸ که حالا شورای وحدت و جبهه پایداری معتقدند سهم خواهی آن‌را ضعیف و شکننده کرد، زمینه فاصله گرفتن اصول‌گرایان را به‌وجود آورده است.

این فعال سیاسی اصول‌گرا با اشاره به اینکه  سهم‌خواهی‌ها سبب شد نمایندگان لیست ۳۰نفره تهران که همه اصول‌گرا بودند، در داخل مجلس دچار پراکندگی شده و گاه حتی باهم و یا با دولت نیز دچار درگیری شوند، اضافه کرد: مهم این است که اصول‌گرایان به یک گفتمان مشترک و واحد برسند.

وی با تأکید بر اینکه  شعار انتخاباتی اصول‌گرایان و شورای ائتلاف در انتخابات گذشته شفافیت و معیشت مردم بود، خاطرنشان کرد: مهم‌تر از اینکه احزاب و تشکل‌ها به اختلافات و اشتراکات خودشان فکر کنند، باید به کارآمدی افراد و برنامه‌ها بیندیشند و از فرد محوری عبور کنند، چون مجلس یازدهم نتوانست در این دو زمینه نمره خوبی کسب کند.

وی مسئله اصلی و اول را مشارکت مردم در انتخابات دانست و گفت: برای اینکه وحدت تاکتیکی و گذرا نباشد، باید منافع ملی و مردم مدنظر باشد نه کسب قدرت و کرسی و خالص‌سازی.

عرب صادق بابیان اینکه ریشه دشوار شدن وحدت این است که هیچ‌یک از تشکل‌ها و جبهه‌ها و ائتلاف‌ها یا هر نام دیگری حاضر نیستند ذیل نام دیگری قرار بگیرند و می‌خواهند خود نقش محوری داشته باشند، افزود: راه‌حل این موضوع نزدیک شدن و رجوع به مردم است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ائتلاف کامل در اردوگاه اصول‌گرایان ضروری است و اگر این جناح با چند لیست وارد انتخابات بشود چه خواهد شد؟ اظهار کرد: این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد. 
از نتیجه نهایی بررسی صلاحیت‌ها گرفته و کسانی که درنهایت وارد رقابت می‌شوند تا نتیجه رایزنی‌های اصول‌گرایان و میزان انعطاف آن‌ها و ملاک‌ها و 
خط‌ کش‌هایی که به‌کار خواهند گرفت. قطعاً رسیدن به وحدت به نفع اصول‌گرایان است، اما گاهی هم  لیست‌ها موجب شده‌اند مردم متضرر شوند؛ بنابراین اصول‌گرایان باید به سمت شایسته‌گزینی بروند. 

سایه حق تحفظ‌ها بر تصمیمات جمعی
محسن کوهکن اما معتقد است نبود ساختار حزبی و غلبه سازوکارها و تشکل‌های هیئتی و ائتلافی است که سبب شده سیاسیون نتوانند به یک ملاک و معیار مدون و موردقبول همه برای وحدت و بازآفرینی آن برسند.

قائم‌مقام سابق جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: مسئله این است که ما یکسری ساختارهای سیاسی داریم مثل ائتلاف‌ها و شوراهایی که نام بردید و معمولاً در فصل انتخابات فعال می‌شوند و برخی اشخاص و اسامی که در فضای سیاسی کشور ما دارای نفوذ و سایه هستند و بر فعالیت‌های سیاسی و ائتلاف‌ها اثرگذارند و گاه حتی محور به شمار می‌روند.

وی افزود: ضعف از همین‌جا آغاز می‌شود؛ زیرا در ساختار حزبی متمرکز است و حزب از مرکز به خارج طرفداران و اعضای خودشان را متشکل و سازمان‌دهی می‌کند، باوجود این، یک ارتباط دوطرفه برقرار است. در این ساختار استعدادها خودشان را نشان می‌دهند، حتی درجه پایبندی افراد تعیین می‌شود و آن‌ها برنامه معین حزب را دنبال می‌کنند و اگر شورای مرکزی تصمیمی بگیرد، برای اعضا حق تحفظی وجود ندارد.

کوهکن خاطرنشان کرد: ولی چون ما در کشور وضعیت حزبی نداریم، نه‌تنها وحدت مشکل است بلکه آثار منفی آن به همین‌جا ختم نمی‌شود و به ساختار تصمیم‌گیری هم لطمه می‌زند، عملاً هم باوجود وحدت نسبی، ساختار قابل قبولی که نزدیک به انتخابات نیروها در آن ریخته شوند و خروجی مطلوبی بدست آید، شکل نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در ساختار حزبی اول معیارها تعیین می‌شود و بعد از افراد دعوت می‌شود به صحنه بیایند و از آن‌ها حمایت و به آن‌ها مشورت می‌دهند، اضافه کرد: بزرگ‌ترین لطمه وضعیت موجود ما این است که درنهایت « ائتلاف» برای ما اصل می‌شود. 

کوهکن با یادآوری اینکه بهترین و مطلوب‌ترین وضعیت اتحاد آن است که همه اتفاق‌نظر کامل روی لیست داشته باشند، اظهار کرد: مرحله پایین‌تر ائتلاف است یعنی تقسیم لیست و بدترین وضع آن است که همه برای خودشان کارکنند، اما بدون دشمنی و تخریب. ما درگذشته یکی از این سه پله را طی کرده‌ایم. منطقی و درست این است که برای وحدت تلاش کنیم.

معاون سابق جبهه پیروان خط امام و رهبری تأکید کرد: راهکار ساده و قطعی این است که اول، معیارها به صورت کیفی و کمی تدوین شوند و همه روی آن به تفاهم برسند و میثاقی ببندند که به آن پایبند بمانند، نه اینکه در دقیقه ۹۰ زیر فشارها و چانه‌زنی‌ها هر یک کوتاه بیایند تا لیستی بسته شود، تا یک مجلس که هم تحول‌گرا باشد هم انقلابی واقعی هم سالم و هم توانمند که مصالح ملی را بر جناحی و فردی ترجیح دهد، شکل بگیرد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.