این روزها اگرچه توجه‌ مردم معطوف به انتخابات ریاست جمهوری است اما انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز که همزمان با آن در ۲۸ خرداد برگزار خواهد شد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اصول‌گرایان در پی وحدت، اصلاح طلبان به دنبال مقصر

شوراهای اسلامی شهر و روستا یکی از نهادهای خاص و ارکان مهم نظام مردم‌سالار دینی در جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود که از دل مردم، با رأی و اراده مردم و برای رفع مشکلات و تصمیم گیری جهت برطرف کردن معضلات مردم در ارتباط با شهر محسوب می‌شود. بر این اساس هر یک از جریان‌های اصلاح‌طلب، اصول‌گرا و دیگر طیف های سیاسی در تلاش هستند تا برای حضور در این انتخابات نیز برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده و با تهیه لیست واحد شانس پیروزی‌ خود را افزایش دهند.

اصول‌گرایان در پی لیست واحد انتخاباتی

اگرچه روز شنبه برخی رسانه‌ها مدعی رسیدن اصول‌گرایان به لیستی واحد برای شرکت در ششمین دوره انتخابات شورای شهر تهران شده بودند، اما نایب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب این موضوع را رد کرد. مهدی چمران در نشست خبری روز گذشته خود در این باره گفت: فهرستی که برای انتخابات شوراها منتشر شده، درست نیست؛ چرا که هنوز مشخص نشده چه کسی در لیست قرار می‌گیرد. چمران درباره انشقاق بین شورای وحدت و ائتلاف هم عنوان کرد: اینکه انشقاق است بله وجود دارد، شورای وحدت کارهای خود را کرده بود، امیدواریم به نتیجه واحد در انتخابات شوراها برسیم. در انتخابات ریاست جمهوری مشکلی بین شورای ائتلاف و وحدت وجود ندارد.

ابوالفضل قناعتی عضو سابق شورای شهر تهران هم با اشاره به جمع‌بندی اصول‌گرایان در انتخابات آتی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: در مجموع پیش‌بینی می‌شود بیش از ۵ تا ۶ لیست جداگانه از اصول‌گرایان در انتخابات شورای شهر تهران حضور داشته باشند. البته امیدوارم در هفته‌های باقیمانده به انتخابات شورای شهر تهران، اجماعی بین لیست‌های مختلف اصول‌گرایان ایجاد شود و در نهایت اصول‌گرایان با یک لیست واحد در انتخابات شورای شهر تهران حضور داشته باشند و این می‌تواند ثمرات خوبی در پی داشته باشد.

موج سواری اصلاح طلبان بر موضوع رد صلاحیت ها

در حالی که اصول‌گرایان تمرکز خود را بر سر رسیدن به یک لیست واحد انتخاباتی متمرکز کرده اند، جریان های اصلاح طلب همچنان مشغول اتهام زنی به شورای نگهبان هستند. این طیف که با توجه به تجربه هشت ساله گذشته شانس خود را برای رأی آوری کم می بینند برای انحراف افکار عمومی همچنان موضوع رد صلاحیت شدگان را برجسته کرده و به دنبال تحریک افکار عمومی و کسب رأی به این بهانه هستند. در آخرین مورد ابراهیم امینی نایب رئیس شورای شهر تهران در دویست و نود و چهارمین  جلسه علنی این نهاد با اشاره به تأیید صلاحیت پنج عضو رد صلاحیت شده شورای شهر بار دیگر مدعی شد در روزهای گذشته شاهد رد صلاحیت تعداد زیادی از داوطلبان شوراها بودیم.

این ادعای اصلاح‌طلبان در صورتی است که روز گذشته رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان تهران از تأیید صلاحیت ۹۰درصد داوطلبان انتخابات شوراها در شهر تهران خبر داد. احمد نادری با تشریح روند بررسی شکایت‌ها توسط هیئت نظارت شهر تهران افزود: از مجموع ۲هزارو۶۰۰ داوطلب شرکت در انتخابات شورای شهر تهران، در مرحله اول بررسی‌ها درمجموع تعداد ۴۸۲ نفر توسط هیئت اجرایی و هیئت نظارت رد صلاحیت شدند که پس از اعلام شکایت‌ها این تعداد از افراد و ارائه مدارک تکمیلی، در بررسی دوباره در مرحله دوم توسط هیئت نظارت شهر تهران، تعداد ۲۰۰ نفر از این افراد تأیید صلاحیت شده و به عرصه رقابت انتخاباتی بازگشتند. عیسی فرهادی فرماندار تهران هم با بیان اینکه ۱۱۰ برابر تعداد کرسی‌های شورای شهر تهران افراد تأیید صلاحیت شده وجود دارد، گفت: این افراد از جریان‌های مختلف هستند.

نگاهی به ائتلاف‌ها در انتخابات شورای شهر مشهد

جدا از اخبار سیاسی پایتخت، در مشهد مقدس نیز دست‌کم سه ائتلاف انتخاباتی اصول‌گرا، در حالی که هنوز تکلیف فهرست اصلاح‌طلبان برای حضور در ششمین دوره انتخابات شورای شهر مشخص نیست، خود را برای ورود به کارزار انتخابات خرداد ۱۴۰۰ آماده می‌کنند. بر این اساس شورای وحدت اصول‌گرایان و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب خراسان رضوی تاکنون چهار نشست خبری برای تبیین مواضع این ائتلاف تشکیل داده اند. حمیدرضا ترقی در این نشست ها اعلام کرده این شورا وضعیت گذشته تصمیم سازی برای معرفی نامزدها را تغییر داده است، اگر در دوره های گذشته در انتخابات، به عنوان مثال پنج نفر جمع می شدند و یا یک یا دو جناح سیاسی تصمیم می گرفتند، امروز ۱۰۰ برابر این تعداد جمع می شوند

و همچنین ۳۵ تشکل سیاسی و ده‌ها تشکل فرهنگی بانفوذ شهر در تصمیم سازی و تهیه فهرست نهایی ایفای نقش می کنند.  «ائتلاف مردمی عدالت» یکی دیگر از این مجموعه های اصول‌گراست که حدود دو هفته پیش به صورت رسمی اعلام موجودیت کرد. سعید شعرباف سخنگوی این ائتلاف درباره نحوه مشارکت این جریان در انتخابات گفته است: تاکنون ۸۰ داوطلب انتخابات شورای شهر مشهد در فرایند گزینش نامزدها در این ائتلاف حضور داشته اند که کمیته تطبیق ۳۹ نفر را دارای حداقل ویژگی ها برای حضور در این ائتلاف دانسته است. وی افزود: با تشکیل کمیسیون‌های تخصصی در حوزه فنی و شهرسازی صلاحیت تخصصی این ۳۹ نفر دوباره بررسی می شود و در نهایت این تعداد به ۲۵ نفر کاهش می یابند و در سازوکار جدید ۱۵ منتخب حضور در ائتلاف مردمی عدالت معرفی خواهند شد که ممکن است برخی از این اسامی با سایر ائتلاف های انتخاباتی همسو با جریان عدالت خواهی مشترک باشند.

البته جریان اصلاح طلب در خراسان رضوی پیشینه همفکران پایتخت نشین خود را در پیش گرفته اند. در این راستا محمدصادق جوادی‌حصار رئیس شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مورد آمادگی برای انتخابات شورای شهر مشهد مقدس، کارکرد شورای نگهبان را زیر سؤال برده و مدعی شد صلاحیت حدود ۹۰ درصد از اصلاح‌طلبانی که داوطلب عضویت در انتخابات شوراهای شهری استان شده بودند در جریان رسیدگی به صلاحیت‌ها رد شده است. این موضع گیری در حالی است که بر اساس اعلام استانداری خراسان رضوی از مجموع هزار و ۶۲ داوطلب ثبت‌نام شده در فرایند انتخابات شوراهای شهری شهرستان مشهد، صلاحیت ۸۳۸ نفر در هیئت های اجرایی و نظارت تأیید شده است.

نکته مهم‌تر اینکه تأیید صلاحیت اعضای شوراهای شهر و روستا طبق قانون ربطی به شورای نگهبان ندارد و این کار به عهده هیئت‌های اجرایی، فرمانداری‌ها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است و از آقای جوادی حصار بعید است که از این قانون بی خبر باشد و به شورای نگهبان بتازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.