نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: عزیزان ما در مدیریت شهری باید بدانند سرلوحه هر حرکت و برنامه‌ای  در شهر، حفظ حراست و هویت رضوی است که باید در همه حرکات و عمران و آبادی‌ها خود را نشان بدهد.

 سرلوحه هر حرکت و برنامه‌ای در شهر، حفظ حراست و هویت رضوی است

به گزارش قدس خراسان، صبح روز یک‌شنبه ١٠ دی ماه، هم‌زمان با گرامی‌داشت روز مشهد، مراسم تشییع و تدفین شهید گمنام دفاع مقدس در ساختمان هلال احمر واصع در میدان ١٠دی، باحضور مردم مسوولان برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی که در این مراسم حاضر شده بود بیان کرد: امروز سالگرد شهادت شهدای مظلوم ۱۰ دی سال ۱۳۵۷ است که در همین نقطه به وسیله جلادان نابکار نظام ستم شاهی اتفاق افتاد. از شهیده فداکاری که با داشتن چادر مشکی بدن قطعه قطعه‌اش از زیر زنجیرتانک درامد تا ده ها پیکر ‌دیگری که نشان می‌دادند مظلومیت و شهادت در آن روز به شکل غیرقابل تصوری امیخته بود. روز مشهد به عنوان یادبود شهدای ۱۰ دی، روز پرافتخار این سرزمین است.

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، در خصوص علت نام‌گذاری مشهدالرضا بیان کرد: دستگاه‌های تبلیغاتی بنی عباس سعی داشتند که اعلام کنند وجود مقدس امام هشتم(ع) به عجل طبیعی از دنیا رفتند و به شهادت نرسیدند، علیرغم اینکه خود امام فرمودند، بدترین چیزی که در زمان من هست این است که مرا با زهر می‌کشند. این فرمایش امام ثابت کننده شهادت ایشان بود. اما دستگاه بنی عباس سعی داشتند که این را انکار کنند. بعد از شهادت حضرت شیعیان در کنار مرقد ایشان جمع شدند و این شهر ایجاد شد. اسم شهر را مشهد گذاشتند برای اعلام مظلومیت امام هشتم(ع) و این اسمی است که از ان روز مایه برکت شد. از همان دوران این شهر، شهر شهدا و شهادت شد و در طول تاریخ جانبازی‌ها و از خودگذشتگی‌های بسیاری در این شهر اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: مردم این شهر شاهد وقایع سختی در گذشته بودند. ازح مله روس‌ها در سال ۱۳۳۰ و  بعد کشتار بیرحمانه شهدا در مسجد گوهرشاد تا حمله رژیم ستم شاهی به داخل حرم مطهر در دوران اوج انقلاب و به شهادت رساندن مردم داخل صحن ها و حرم ها. اخرین حادثه قبل از پیروزی انقلاب نیز جریان ۱۰ دی بود و به علت جانفشانی‌هایی که در این روز صورت گرفت بنا شد این روز، روز مشهد نام بگیرد که از اقدامات قابل توجه مدیریت شهری بود.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب نیز بر حفظ روز دی تاکید داشتند گفت: عزیزان ما در مدیریت شهری از دو سال قبل اقدام کردند و این روز را روز مشهد نامیدند.امیدواریم خدا به مردم شهر توفیق بدهد حرمت این روز و همچنین هویت مشهد را حفظ کنند. این شهر متعلق به امام هشتم(ع) است و اولین شهروند این شهر نیز خود امام بودند. در این شهر هویت امام رضا(ع) باید کاملا محفوظ بماند. عزیزان ما در مدیریت شهری باید بدانند سرلوحه هر حرکت و برنامه‌ای  در شهر، حفظ حراست و هویت رضوی است که باید در همه حرکات و عمران و آبادی‌ها خود را نشان بدهد. لذا ما اینجا شهروند و گردشگر نداریم و این کلمات در مشهد بی معنا است. هرکس به مشهد می‌اید زائر است و هرکس در مشهد زندگی می‌کند مجاور است. هرچیزی زائر را به خود مشغول کند و از زیارت فاصله بدهد ، خلاف هویت رضوی شهر است. عزیزان تلاش کنتد زیارت را گسترش بدهند.

امام جمعه مشهد بیان کرد: همینجا از خدمات ارزشمند هلال احمر تشکر می‌کنم که در دهه اخر صفر و نوروز خدمات ارزشمند این نهاد فریاد رسی برای مدیران شهری بود که میخواستند از چند میلیون زائر پذیرایی کنند.

آیت‌الله علم‌الهدی با تاکید بر اینکه آنچه برای ما در مساله شهادت اهمیت دارد، خط شهادت است گفت: بعضی جوانان می‌گویند دعا کن ما شهید شویم، شهادت دعا کردنی نیست، اقدام کردنی است و باید اقدام کنید برای آن. عملیات شهادت لحظه اخر است که در انتهای خط صورت می‌گیرد. شهید چه خصوصیتی دارد جز آنکه فدای قران و دین و راه خداست. تفاوت بین شهید و انسانی که در تصادف کشته می‌شود، این است که  خون شهید از بدن او خارج شده و بر پیکر دین و قرآن تزریق می‌شود  اما کسی که شهید نمی‌شود، خونش روی زمین می‌ریزد. اگر شهادت فدایی شدن در راه دین است، باید به عنوان خط شهادت ان را انتخاب کنیم. باید انتخاب کنیم قربانی فی‌ سبیل الله شویم.

وی تاکید کرد: اصل شهادت اقدامی است که انجام می‌دهیم. برای مثال تمام زندگی شهید سلیمانی خط شهادت بود. انچه در زندگی او ارزش داشت، خط شهادت بود که در همه زندگی او جریان داشت؛ از زمان فرماندهی عملیات دفاع مقدس تا دفاع از حرم که دشمن را به زانو درآورد. عزیزان ما این خط شهادت را باید در زندگی انتخاب کنیم و اگر انتخاب کردیم، به هر شکل که از دنیا برویم شهید از دنیا خواهیم رفت.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی درخصوص شهداب امدادگر گفت: یک خصوصیت شهدای امدادگر این بود که وقتی رزمنده در داخل سنگر رزمندگی می‌کرد،  این عزیزان پیکر شهید یا مجروح را به دوش می‌کشیدند تا از بین معرکه و باران اتش او را به نقطه درمان برسانند، این یک ویژگی متمایز است. اما ویژگی دوم شهادت امدادگران، این بود که امدادگری یک انتخاب خط شهادت است. این امدادگری را خودشان انتخاب کردند.

وی با اشاره به ساختمان هلال احمر بیان کرد: این ساختمان که حالا به نام شهید قاسم سلیمانی است، در زمان شاه و عصر عاشورا افتتاح و به مرکز فحشا و فساد و جشن افتتاح شیرخورشید سرخ تبدیل شد و بسیاری از علما به خاطر این جشن پایکوبی در عصر عاشورا در شهر نماندند. آن روز کسی فکرش را نمی‌کرد که همین ساختمان و مکان روزی مدفن شهید و نماد شهادت شود. امروز جمعیت جوانان هلال احمر اینجا خدا را عبادت می‌کنند و این مکان معبد آن‌هاست.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی نی در این مدارس بیان کرد: امروز به حرمت جهاد همه مجاهدان و به خصوص این شهید والامقام گمنام دور هم جمع شدیم. تلاش هلال احمر طی ماه‌های اخیر کاری جهادی و انقلابی رقم زد و قبل از تدفین شهید، یادمان او حاضر شد.

سردار حسینعلی یوسفعلی زاده افزود: من تقاضا میکنم شأن مکانی که چندین شهید در آنجا ارام گرفته نیز حفظ شود و بنایی  در خور احداث شود.  رهبری تاکید دارند که فضیلت زنده نگه داشتن یاد شهید کمتر از شهادت نیست و این یک باور قلبی است. ما هرچقدر که شهدا را تکریم و تعظیم کنیم در اجر شهادت او شریکیم. ما امروز در سطح استان ببش از ۱۴۰۰ زیارتگاه شهید داریم. شهدا امامزادگان عصر امروزند و امدند تا حجت تمام شود.

پس از آن نیز شهردار مشهد مقدس ضمن گرامی‌داشت یاد شهدای ١٠دی و دیگر شهدای تاریخ انقلاب بیان کرد: انچه مهم است و باید به ان توجه کنیم، این است که در ایام مختلف بعد از انقلاب، از ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ تا بعد از آن، هر اتفاق مثبت و ارزنده‌ای در کشور افتاده، حاصل جان نثاری و شهادت طلبی مردم ایران بوده است. هرچه داریم از خون شهداست. امروز روز ملی مشهد است. پیش از این، مشهد روز ملی نداشت اما در سال‌های اخیر اقداماتی صورت گرفت و امیدواریم در شورای فرهنگ عمومی کشور نیز تصویب و در تقویم رسمی قرار بگیرد.

محمدرضا قلندرشریف ادامه داد: محوریت وجود مشهد حرم مطهر است. از روز اول که شهادت امام رضا(ع) در این شهر حادث شد، زنان نوغان ثابت کردند که ولایتمدارند و حماسه آفریدند. حماسه گوهرشاد و حماسه های بزرگ دیگری در این شهر داریم که حق مطلب ان ادا نشده است. روز ویژه مشهد در دوران انقلاب از همین حماسه‌هاست. رژیم پهلوی و سربازان، مردم را در کوچه ها تعقیب کردند و به شهادت رساندند اما مردم کوتاه نیامدند و حماسه افریدند. به این مناسبت، امروز روز ملی مشهد نامگذاری شده که نشانه و یاداور حماسه افرینی مشهدی هاست. به همین مناسبت در شورای شهر تصویب شد که هرساله در این ایام، نشان مشهد را در ۸ کمیته به عزیزانی تقدیم کنیم.

رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیز که در این مراسم حضور داشت بیان کرد: اسناد بالادستی ما شهدا هستند.  پیام و یاد شهدا باید در ذهن ما باشد و پیگیر ان باشیم که این از مطالبات جدی رهبری است و نباید هیچ‌وقت فراموش کنیم. باید همه بدانیم مدیون چه کسانی هستیم.

پیرحسین کولیوند افزود: امروزه جمعیت هلال احمر برگرفته از رفتار و اقدامات رزمندگان دفاع مقدس است و فرهنگی این چنینی دارد. اگر روزی به بیمارستان غزه حمله می‌شود، فردای آن روز تمام عزیزان امدادگر با الگو از مسیر شهدا، به خیابان میریزند و خشم و انزجار خود را اعلام میکنند. و این پیام ها به همه دنیا مخابره شده است. ۲۵۰۰ شهید امدادگر ما حول محور واعتصمو بحبل‌الله در جبهه های نبرد حق علیه باطل شرکت کردند. امدادگران در جبهه کمترین امنیت را داشتند و برای نجات جان حتی یک نفر تلاش کردند و با این نگاه در دفاع مقدس حاضر بودند. حالا هم در مباحث اجتماعی و چله دوم انقلاب، جوانان هلال احمر، دارند غوغا می‌کنند.

وی با اشاره به خدمت رسانی ۵هزار نفر از جمعیت جوانان هلال احمر در دهه اخر صفر در مشهد گفت: این عزیزان در ۴ محور اسکان، درمان، ویلچررانی و امداد و نجات به زائران خدمت‌رسانی کردند. عزیزان ما در هلال‌احمر ایمان و امیدافرینی را سرلوحه قرار دادند. لازم به ذکر است که به حرمت شهدا و زحمات هلال احمر، عالی‌ترین نشان صلیب سرخ به جمعیت هلال احمر ایران اهدا شد. ما علی رغم ان که خودمان گرفتار خیلی از بحران‌ها هستیم به کشورهای همسایه نیز کمک کردیم. همین مشهد در زلزله افغانستان سنگ تمام گذاشت. ما به پیشوای دینی خود نگاه می‌کنیم و دین را سرلوحه کار خود قرار می‌دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.