این روزها اگر اخبار را پیگیری کرده باشید حتماً نام «جفری اِپستِین» به گوشتان خورده است. او به خاطر روابط مرموز با افراد مشهور معروف بود و به خاطر اتهامات زیادی در زندان به سر می‌برد. اما حتی چهار سال بعد از مرگش نیز تمامی مواد لازم برای خبرهای متناقض، شایعه‌سازی و اطلاعات نادرست را فراهم می‌کند.

درباره راست و دروغ اخبار مربوط به «جزیره فساد سلبریتی‌ها» در آمریکا چه می‌دانید؟

به گزارش قدس آنلاین، این حواشی پس از آن اوج گرفته که روز سوم ژانویه، مُهر و موم تمامی مدارک مرتبط با این پرونده که ۹۴۳ صفحه قُطر دارد به صورت علنی توسط دادگاه نیویورک منتشر شد. در این پرونده اسامی افراد مرتبط با آن گنجانده شده که از بالاترین مقام‌های سیاسی تا چهره‌های مشهور و سلبریتی را شامل می‌شود. این اسامی، بازار افراد شایعه‌ساز را داغ کرده تا بتوانند اتهامات اپستین را به این چهره‌ها نسبت دهند. اینکه بشنویم، از دونالد ترامپ تا اوباما و جو بایدن، از مایکل جکسون تا شاهزاده آندرو، از تام هنکس تا لئوناردو دیکاپریو و بیل گیتس، به جزیره اختصاصی اپستین برای داشتن رابطه نامشروع با دختران زیر سن قانونی رفت و آمد داشتند چیزی است که می‌تواند پست‌های شما در شبکه‌های اجتماعی را مملو از لایک و کامنت کند؛ اما اینکه تا چه حد حقیقت داشته باشد، نیازمند بررسی دقیقتری است. باز شدن پرونده جفری اپستین برای عموم، یکی از امتحان‌های بزرگ چندین سال گذشته در حوزه گسترده شدن اطلاعات نادرست یا misinformation در رسانه‌های رسمی و اجتماعی جهان است؛ و ما تلاش داریم تا حد امکان در این پرونده از گزند آن در امان بمانیم.

از معلم ریاضی تا رفیق سلبریتی‌ها

شاید سال‌های اولیه زندگی جفری اپستین که در سال ۱۹۵۳ در بروکلین نیویورک متولد شد هیچ زرق و برقی نداشته باشد، اما کمتر کسی تصور می‌کرد سال‌های بعد چنین سرنوشتی در انتظارش باشد. او یک معلم ریاضی ساده، البته در یک مدرسه سطح بالا در شهر نیویورک بود اما توانایی اصلی‌اش نه به خاطر داشتن اطلاعات بالا در علم ریاضی بلکه در چگونگی ارتباط برقرار کردن با افراد بود. او آنقدر خوب می‌توانست با افراد مختلف ارتباط برقرار کند و در نظر آن‌ها جذاب به نظر برسد، که بعد از مدتی متوجه شد می‌تواند از این ویژگی‌هایش بیشتر از حقوق معلمی پول در بیاورد. به همین خاطر به دنیای اقتصاد و سرمایه‌گذاری وارد شد. او بعد از مدتی کار در شرکت سرمایه‌گذاری «بِر اِستِرنز» شرکت سرمایه‌گذاری خود را تاسیس کرد. تیزهوشی او در این حوزه و توانایی بالای ارتباط برقرار کردن او ترکیبی ساخته بود که باعث شد مشتریان معروف از سلبریتی، سیاستمداران و افراد سلطنتی کشورهای مختلف به سراغش بیایند. همانطور که ادامه داستان مشخص است او بعد از مدتی بسیار ثروتمند شد و سبک زندگی بسیار لاکچری شامل خرید یک جزیره شخصی در کارائیب و یک قصر در پالم‌بیچ فلوریدا را تجربه کرد. این سبک زندگی و روابط گسترده‌اش با افراد مشهور یک هاله مرموز از او در رسانه‌ها به وجود آورده بود.

افسار گسیخته

داستان زندگی اپستین از جهاتی شبیه به شخصیت معروف سریال Breaking Bad (افسار گسیخته) یعنی والتر وایت است. او هم یک معلم شیمی ساده بود که بسیاری از سال‌های زندگی‌اش را بدون اتفاق خاصی گذرانده بود، اما وقتی طعم قدرت و پیروی کردن از امیالی که مدت‌ها آن‌ها را سرکوب کرده بود را چشید، دیگر راه برگشتی برایش نبود و افسار گسیخته به سمت سقوط حرکت کرد. شاید جفری اپستین مانند والتر وایت رئیس یک مافیای مواد مخدر نبود اما به احتمال بسیار رئیس یک شبکه مافیای قاچاق انسان بود. سال‌های خوشی او در سال ۲۰۰۵ با افشای نیمه تاریک زندگی‌اش ضربه سختی را دید. او در این سال برای اولین بار متهم به داشتن رابطه نامشروع با دختر زیر سن قانونی شد و تحقیقات پلیس او را در سال ۲۰۰۸ در همین رابطه به ۱۳ ماه زندان محکوم کرد. با وجود این حکم، اپستین با ثروت و ارتباطات بالایی که داشت از انجام تحقیقات بیشتر در زندگی‌اش برای سال‌ها جلوگیری کرد و همان سبک زندگی خود با ارتباطات مرموز با چهره‌های مشهور را ادامه داد. اما قرار نبود کارهای اشتباه او بدون پاسخ ادامه پیدا کند و در سال ۲۰۱۹ موج جدیدی از اتهامات در خصوص ارتباطات نامشروع و قاچاق انسان به سمت او روانه شد. بر خلاف دفعه قبل، این بار شهرت زیادش تمامی رسانه‌ها و عموم جامعه را هم بر علیه‌اش کرده بود به گونه‌ای که تا زمان انجام دادرسی، دادگاه با قرار وثیقه او نیز موافقت نکرد. همینطور بر خلاف والتر وایت که به شکلی تقریبا قهرمان گونه‌ای مرگش به تصویر کشیده شد، اما دنیای واقعی جای چنین داستانی نبود و وی در سلول سرد و بی‌روحش خود را حلق‌آویز کرد.

به دنیای اطلاعات نادرست خوش آمدید

حالا حدود چهار سال بعد ا زمرگ او شایعات پیرامون کارهای مجرمانه‌اش و افراد مشهور مرتبط با آن با افشای فهرست اسناد ضبط شده این پرونده دوباره داغ شده است. همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم تقریبا نام فرد مشهوری نیست که در این فهرست به اشکال مختلف نیامده باشد و توسط اخبار زرد به این جرائم مرتبط نشده باشد. حتی این افراد به استفن هاکینگ دانشمند مطرح فیزیک که توانایی تکان دادن هیچ قسمت از بدنش به جز پلک یکی از چشمانش را نداشت نیز رحم نکرده‌اند.

اما اصل ماجرا اینجاست که بسیاری از این نام‌ها تنها به خاطر ارتباطی که اپستین با آن‌ها نه الزاماً در حوزه مجرمانه داشته در پرونده آمده است. یا متهمان دیگر از این نام‌ها به عنوان شاهد استفاده کرده‌اند پس الزاماً حضور این افراد در این فهرست به این معنی نیست که مثلا با جرائم مربوط به قاچاق انسان اپستین همکاری داشته‌اند.

به عنوان مثال یکی از نام‌های مطرح که در رسانه‌های اجتماعی می‌شنویم دونالد ترامپ است که نامش چهار بار در پرونده ۹۴۳ صفحه‌ای آمده است. اما با بررسی دقیقتر متوجه می‌شویم که ذکر نام او در این پرونده منتشر شده به این دلیل است که اپستین اعتراف کرده بوده که ترامپ به منزل شخصی او نیامده بلکه وی در محل کار رئیس‌جمهور سابق با او صحبت کرده است. یا عکس دیگری از ترامپ که در حال رقصیدن با دختری بسیار جوان در منزل اپستین در سال ۱۹۸۹ است، در حالی که متخصصان کامپیوتر رسانه یواس‌ای تودی با بررسی این عکس متوجه شدند که ساخته شده توسط هوش مصنوعی است.

نام مشهور دیگر تام هنکس بازیگر مشهور هالیوود است. از او یک ویدیو گذاشته شده که با لباسی یهودی در حال پایکوبی است و گفته شده تام هنکس بعد از فهمیدن اینکه نامش در فهرست اپستین آمده به اسرائیل فرار کرده و دینش را به یهودی تغییر داده است! این ویدیو در همان ساعات ابتدایی ۸ هزار بار لایک و پخش شده در حالی که مشخص شد این ویدیو مربوط به سال ۲۰۱۴ و حضور هنکس در یک مراسم عروسی فردی یهودی در آمریکا بوده است.

باراک اوباما یکی دیگر از افرادی بوده که اتهامات به او در شبکه‌های اجتماعی وارد شده است. مثلا عکسی از وی به همراه خانواده اش منتشر شد و اعلام کردند این عکس در منزل شخصی اپستین در کارائیب گرفته شده، در حالی که مشخص شد این عکس مربوط به سفر خانوادگی وی به هاوایی بوده است. همچنین عکسی از کاغذ فهرست مسافران جت شخصی اپستین منتشر شده که نام اوباما بر روی آن بوده، در حالی که این عکس توسط کارشناسان بررسی و مشخص شده فتوشاپ شده است. تنها فرد مشهوری که نامش به درستی در لیست پرواز اختصاص اپستین دیده می شود بیل گیتس است که در سال ۲۰۱۳ در سفری در هواپیمای او بوده است. پیشتر در مورد استفن هاکینگ هم صحبت کردیم و در حالی که در پستی در شبکه های اجتماعی گفته شده که نام او در بین مجرمان جنسی پرونده اپستین به چشم می خورد اما این فیزیکدان مشهور نامش در ۹۴۳ صفحه دیده نمی شود.

این تنها بخشی از تلاش‌های دروغینی بود که برخی افراد در شبکه‌های اجتماعی برای دیده شدن به آن دست زدند؛ کوسه‌هایی که انتشار چنین پرونده‌هایی مانند بهترین طعمه برای شکارشان است. فعالیت‌ اخیر آن‌ها و اینکه بسیاری از افراد و حتی رسانه‌های معتبر بر آن استناد کردند نشان می‌دهد که جهان امروز چقدر در مقابل اطلاعات دروغین آسیب‌پذیر است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.