پیشوای اهل تسنّن، احمد بن حنبل می نویسد: «سی هزار حدیث مُسند از رسول خدا درباره علیّ مرتضی علیه السلام صادر شده است.»

روزانه هشت فضیلت!/ یک حساب و کتاب سرانگشتی درباره تعداد فضایلی که رسول خدا(ص) برای امیرالمومنین(ع) برمی‌شمرد

به گزارش قدس آنلاین؛ پیشوای اهل تسنّن، احمد بن حنبل(۱) می نویسد: «سی هزار حدیث مُسند از رسول خدا درباره علیّ مرتضی علیه السلام صادر شده است.»

اگر این رقم را بر ده سال هجرت و توقّف در مدینه تقسیم کنیم، هر سال سه هزار، هر ماه دویست و پنجاه و هر روز تقریبآ هشت حدیث، از زبان پیغمبر(ص) درباره فضیلت و منقبت علی(علیه السلام) برای اصحاب بیان شده است.

پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله به امر خدا و به عناوین مختلف و عبارت های گوناگون، هر صبح و شام، مردم مسلمان را در سفر و حضر و در جنگ و صلح، به بزرگواری علی(علیه السلام) متذکّر ساخته تا در روز حوادث و سوانح و ابتلائات و امتحانات، خلیفه ایشان را برای یافتن راه نجات بشناسند.

در روایتی از رسول خدا(ص) نقل شده است: «هیچ قومی نیستند که گرد هم آیند و از فضایل محمّد و آل محمّد : یاد کنند مگر این که فرشتگان از آسمان فرود می آیند و به مجلس آنان ملحق می شوند و با ایشان همسخن می گردند. و هنگامی که آنان پراکنده شوند، فرشتگان به آسمان عروج می کنند، پس فرشتگان دیگر به آنها می گویند: ما از شما رایحه ای استشمام می کنیم که تاکنون خوشبوتر از آن نبوییده ایم. آن فرشتگان گویند: ما نزد گروهی بودیم که از فضایل محمّد و آل محمّد : سخن می گفتند و ما را از رایحه خود عطرآگین ساختند. آن فرشتگان دیگر گویند: ما را نیز نزد ایشان ببرید. پاسخ می دهند: آنان پراکنده شدند. آن فرشتگان دیگر می گویند: ما را به آن جایی که اجتماع کرده بودند، ببرید [تا از آن مکان معطّر شویم[.»(۲)

«۱»: احمد بن محمّد بن حنبل شیبانی مروزی، پایه گذار فرقه حنبلی، یکی از مذاهب چهارگانه اهلتسنّن است. وی در سال ۱۶۴ ه .ق در بغداد به دنیا آمد و در سال ۲۴۱ ه .ق از دنیا رفت. از آثار وی :المُسند، السُّنّه، رساله الصّلاه و ما یلزم فیها، فضائل الصّحابه، و فضائل علی علیه السّلام، می باشد.

«۲»:احقاق الحقّ، ج ۱۸، ص ۵۲۲ به نقل از: مودّه القربی، ص ۳۸.

منبع: شیاسی، امیر، «یک حرف از هزاران، ص۵۱-۵۰ ، انتشارات عطر عترت، قم ۱۳۹۰

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.