تایپه به عنوان یک پایگاه مهم برای غرب در منطقه شرق آسیا محسوب می شود و می توان گفت این جزیره مشابه نقش اسرائیل در خاورمیانه است. تایپه این نقش را برای آمریکا و ژاپن در برابر چین بازی می کند

ادامه موش و گربه بازی واشنگتن و پکن بر سر جزیره/تحلیلی بر انتخابات تایوان

در یک چالش عمیق و جدید، نتایج تقریبا نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری تایوان نشان می‌دهد که نامزد حامی استقلال تایپه موفق شده در این انتخابات پیروز شود. نتایج تقریبا نهایی آرای شمرده شده از شعب اخذ رای در انتخابات ریاست جمهوری تایوان نشان می‌دهد، نامزد حزب حاکم تایوان، «ویلیام لای چینگ-تی» با نزدیک به یک میلیون رأی بیشتر در انتخابات ریاست جمهوری این جزیره خودمختار پیروز شده و دو رقیب وی نیز شکست خود را پذیرفته‌اند.

پیش از این رسانه‌های تایوان گزارش داده بودند که با بسته شدن شعب اخذ رای، «لای چینگ-ته»، نامزد استقلال‌طلب انتخابات از همان ابتدا از دو نامزد اصلی دیگر به نام‌های «کو وِن جه» و «هو یو ای» پیشتاز بوده است. نتایح حاصل از شمارش آرا نشان می‌دهد که «لای چینگ-ته» که حامل استقلال کامل تایوان از چین است، با ۴۰.۱ درصد آرا در جایگاه نخست ایستاده است. «هو یو ای»، اپوزیسیون دولت کنونی تایوان و چهره نزدیک به چین، با ۳۳.۴ درصد آرا در جایگاه دوم ایستاده و پس از او «کو وِن جه» با ۲۶.۴ درصد در جایگاه سوم قرار دارد؛ سیاستمداری که گفت‌وگوی همزمان با آمریکا و چین را ترجیح می‌دهد.

هشدار پکن به استقلال طلبان

رای‌گیری در انتخابات ریاستی و پارلمانی تایوان که چین آن را «انتخاب بین جنگ و صلح» توصیف کرده از صبح امروز شنبه در جزیره آغاز شد. نتایج اولیه انتخابات نشان می‌دهد که فشار چین برای رای نیاوردن ویلیام لای بی‌اثر بوده است. در دو دوره اخیر، ریاست منطقه تایوان در دست حزب دموکرات ترقی‌خواه بوده است. در انتخابات امروز لای چینگ‌تِه، معاون فعلی این حزب، به عنوان یکی از نامزدها حضور دارد که پکن بارها او را «خطری جدی» برای صلح در منطقه توصیف کرده است. ولی این نامزد انتخاباتی تاکید کرده که به حفظ صلح در سراسر تنگه تایوان متعهد است و به تقویت دفاعی جزیره ادامه خواهد داد.

تایوان نه تنها خط قرمز چین محسوب می‌شود، بلکه این جزیره برای آمریکا نیز از اهمیت راهبردی برخوردار است. تایوان در «زنجیره اول جزایر» هم قرار دارد؛ فهرستی از کشورهای دوست آمریکا که نقشی مهم در سیاست خارجی واشنگتن در منطقه ایفا می‌کنند. واشنگتن از تایپه حمایت نظامی می‌کند و با پیروی از اصل «ابهام‌آفرینی تعمدی»، گزینه دفاع نظامی از این جزیره را روی میز نگه می‌دارد. این موارد باعث می‌شود که تایوان به یکی از بزرگترین گسل‌های موجود در روابط چین و آمریکا تبدیل شود.

ادامه موش و گربه بازی واشنگتن و پکن بر سر جزیره / تحلیلی بر انتخابات تایوان که با پیروزی نامزد حامی استقلال از چین همراه

خویشتن داری پکن در برابر تایپه

جواد منصوری، سفیر پیشین ایران در چین طی گفت و گو با قدس در تحلیل اتفاقات اخیر، با بیان اینکه انتخابات تایوان نمی تواند تاثیری در استقلال این جزیره از پکن داشته باشد، گفت: دولت چین همواره با خویشتن داری به دنبال حل مناقشه تایوان بوده بطوریکه بسیاری از مردم در این جزیره علاقه مند هستند تایپه به زودی به پکن  الحاق شود چراکه مشترکات زیادی بین مردم دو منطقه از لحاظ فرهنگ، آداب، زبان و نژاد وجود دارد.

وی با اشاره به جدایی تایوان از چین، افزود: مائو در تاریخ یکم اکتبر ۱۹۴۹ تاسیس جمهوری خلق چین را اعلام کرد. متعاقب آن نیروهای ناسیونالیست چین به رهبری «چیان‌کای‌شک» به جزیره تایوان گریختند و در آنجا یک دولت تشکیل دادند. تا چند سال بعد هنوز در عرصه بین‌الملل نیروهای ملی‌گرا و دولت مستقر در تایوان مورد شناسایی بودند. زمانی که مائو در تدارک حمله به تایوان و در هم شکستن نیروهای مخالف جمهوری خلق چین بود، جنگ کره آغاز شد.

پایگاه مهم غرب در شرق

او در رابطه با حمایت واشنگتن از این جزیره در طی دهه های اخیر و نقش تایپه در برابر پکن، اظهار داشت: تایوان از آغاز دهه ۱۹۸۰ با حمایت ایالات متحده به سرعت بالایی به سمت صنعتی شدن پیش رفت. همزمان با این مساله با رشد اقتصادی چین، سیاست حاکمان پکن به ایجاد و درهم تنیدگی اقتصادی میان چین و تایوان متکی بود. چین با ایجاد مشوق‌ها و وابستگی اقتصادی قصد داشت که تایوان را در خود ادغام کند اما ایالات متحده اجازه این کار را نداد.

سفیر پیشین ایران در چین  در ادامه بیان داشت: بسیاری از مردم تایوان خواستار حضور در کنار چین در عرصه های بین المللی هستند چراکه امروز چین یکی از قدرت ها ی بزرگ در جهان مطرح است و این کشور عضو پنج عضو دائم شورای امنیت هست و همواره در حال پیشرفت در عرصه های اقتصادی، سیاسی و نظامی است.

 منصوری به جایگاه تایوان برای غرب اشاره کرد و افزود: تایپه بعنوان یک پایگاه مهم برای غرب در منطقه شرق آسیا محسوب می شود و می توان گفت این جزیره مشابه نقش اسرائیل در خاورمیانه است بطوریکه نقشی که تل آویو برای آمریکا و اروپا در غرب آسیا دارد تایپه این نقش را برای آمریکا و ژاپن در برابر چین بازی می کند.

وی با اشاره به نفوذ آمریکا در ساختار قدرت در تایوان، گفت: واشنگتن سعی دارد همواره متحدین خود را در تایپه در قدرت داشته باشد و با صرف هزینه های مالی بسیاری از نمایندگان پارلمان این جزیره حمایت کند و اگر زمانی احساس کند به اهداف راهبردی خود در تایوان دست نیافته است اقداماتی شبیه به انقلاب های مخملی در این جزیره انجام خواهد داد.

این دیپلمات پیشین کشورمان در پایان  اظهار داشت: آمریکایی ها به شدت از رفتار چین هراس دارند و به خوبی می دانند اگر دولتی همسو با سیاست های این کشور در تایوان قرار نگیرد ممکن است تایپه به زودی به پکن ملحق شود و از طرف دیگر هم پیمانان واشنگتن از جمله توکیو و سئول نیز به دلیل نفوذ چین در آب های شرقی متزلزل و تضعیف شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.