۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۴
کد خبر: 956961

وزیر ارتباطات با تشریح آخرین وضعیت پنجره درگاه ملی خدمات هوشمند دولت از رشد ۳۰ درصدی استعلام‌های برخط در دولت سیزدهم خبر داد.

رشد ۳۰ درصدی استعلام‌های برخط/ تخصیص بسته اینترنت و تیک آبی انتخاباتی برای نامزدها

قدس آنلاین: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تکلیف دستگاه ها برای حداقل افزایش ۳۰ درصدی خدمات خود در پنجره درگاه ملی خدمات هوشمند دولت، گفت: دستگاه‌ها ابتدا باید به این پنجره متصل می‌شدند که آدرس آن my.gov.ir است. در قانون بودجه ۱۴۰۲ هم چهار تکلیف مشخص شده بود که اولا دستگاه‌های باقی‌مانده متصل شوند، ثانیا تمام خدماتشان را از طریق این پنجره ارائه دهند، ثالثا تمام استعلامات بین‌دستگاهی به شکل برخط انجام شود و رابعا ۲۰ درصد خدماتشان را هم به شکل هوشمند ازائه دهند. تعریف ما از خدمات هوشمند هم این است که بدون مراجعه حضوری و بدون دریافت هرگونه مدرک چه برخط و غیربرخط و در لحظه بدون مداخله انسانی خدمت دریافت شود.

زارع‌پور که در حاشیه جلسه هیئت دولت با خبرنگاران گفتگو می‌کرد، افزود: خوشحالم که اعلام کنم الان که در خدمت شما هستم در این پنجره بیش از ۳۵ میلیون کاربر احراز هویت شده دارد درحالی که  این عدد در فروردین امسال حدود ۱۳ میلیون بود یعنی تقریبا سه برابر شده و ۲۸۰ درصد رشد داشته است.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه برخی دستگاه ها هنوز به صورت کامل به این درگاه متصل نشده‌اند، به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان بهزیستی اشاره کرد که اتصال استاندارد آنها برقرار نشده و گفت: در بین دستگاه‌ها تکلیف دوم که باید خدمات را کاملا به شکل برخط ارائه دهند، وزارت دادگستری، نیرو، ارتباطات، آموزش و پرورش، بهداشت و ورزش بیش از ۷۰ درصد خدمات خود را برخط ارائه کرده‌اند. وزارت دادگستری و نیرو ۱۰۰ درصدی بوده‌اند و ما خودمان در وزارت ارتباطات ۹۷ درصد خدماتمان به شکل الکترونیکی ارائه می‌شود.

زارع‌پور ادامه داد: در انتهای لیست هم بعضی از دستگاه‌ها مانند وزارت جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و نفت هستند که نیازمند کار ویژه‌تری هستند و ما الان در حال برگزاری جلساتی با آنها هستیم تا به سرعت مشکلات را برطرف کنند. اینها متصل هستند اما درصد خدماتی که ارائه می‌دهند پایین است.

وی درباره هوشمندسازی هم گفت: در حال پیگیری هستیم چون هنوز تا آخر دی فرصت هست که ۲۰ درصد خدماتشان را به صورت هوشمند ارائه دهند ، دوستان در حال ارائه گزارش‌های نهایی خود هستند. در جلسه بعدی گزارش هوشمندسازی را هم خدمت شما ارائه خواهیم کرد.

وزیر ارتباطات با اشاره به استعلامات برخط، عنوان کرد: یکی از اتفاقات خوبی که در مرکز ملی تبادل اطلاعات کشور در حال رخ دادن است این است که بیش از ۱۲۰۰ سرویس وجود دارد که دستگاه‌ها در حال استفاده از این سرویس‌ها هستند و استعلامات مختلف مثل استعلام مدرک تحصیلی و انواع استعلاماتی که دستگاه‌ها به آن نیاز دارند صورت می‌گیرد. تا الان فقط امسال در ۶ ماهه نخست، ۶ و نیم میلیارد بار این سرویس‌ها مورد استفاده قرار گرفته و پیش‌بینی ما این است تا پایان سال حداقل به ۸ و نیم یا ۹ میلیارد بار برسد. این رقم پارسال در کل سال ۷ و نیم میلیارد بوده است.

وی در ادامه یادآور شد: هر کدام از این تراکنش‌ها که در مرکز ملی ارتباطات صورت می‌گیرد احتمالا یا یک مراجعه حضوری بوده یا یک مدرکی باید از مردم گرفته می‌شده یا مردم می‌خواستند جای دیگری بفرستند و برای گرفتن آن مراجعه می‌کرده‌اند که این نشان می‌دهد روند هوشمندسازی دولت با شتاب دنبال می‌شود. امسال حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته استعلامات برخط در حال افزایش پیدا کردن است.

ایمنرنت داخلی مشمول افزایش قیمت بسته‌های اینترنت نیست

زارع پور در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین: در خصوص اینکه بسته‌های ۱۰ گیگ اینترنت هدیه دولت پس از ثبت نام مردم در پیامک ها عملا به دلیل استفاده از بسترهایر خارجی ۵ گیگ اعمال شده، و اینکه آیا بسته‌های اینترنت آزادی که مردم هم خریداری می‌کنند به همین منوال عملا کمتر از نصف حجم اعلامی هستند؟ گفت: موضوع را از آن طرف تفسیر کنید. یعنی شما اگر ۵ گیگ اینترنت خریداری کند، اگر  ترافیک داخل کشور را استفاده کنید قبلا دو برابر حجم اینترنت در اختیار شما قرار میگرفت و در پیام رسانهای داخلی حجم مصرفی بسته شما حتی یک سوم است یعنی اگر  کسی ۱۰ گیگ اینترنت می خرید معادل ۳۰ گیگ در پیام رساناهی داخلی می‌تواست استفاده کند.

وی افزود: با دستوری که رئیس جمهور  دادند که ترافیک داخل کشور مشمول این افزایش قیمت نشود، عملا  ترافیک نمی بهدی داخلی به ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

زارع‌پور  درباره نقش وزارت ارتباطات در برگزاری انتخابات الکترونیک اظهار کرد: در قانون انتخابات امسال که به تصویب رسید تکالیفی برای همه دستگاه‌ها از جمله وزارت ارتباطات مشخص شده است. وزارت ارتباطات در تامین زیرساخت‌های مورد نیاز برای برگزاری انتخابات در شعب باید نقش خود را ایفا کند. ما الان کارگروهی را تشکیل داده‌ایم که هر هفته جلسه داریم و نزدیک به ۶۰ هزار شعبع اخذ رایی که در کشور وجود دارد و حتی نزدیک به ۱۵ هزار شعبه سیار که در ۵۰ هزار نقطه حضور پیدا می‌کنند، باید وضع ارتباطشان بررسی و پایدار شود. همکاران من در حال دنبال کردن این موضوع هستند تا در روز انتخابات وضعیت کاملا پایدار باشد.

وی در ادامه بیان کرد: بحث دومی که دنبال می‌کنیم کمک به افزایش مشارکت از طریق حمایتی که سکوهای داخلی برای تبلیغات نامزدهای تایید صلاحیت شده انجام می‌دهند، است. در حال بررسی هستیم تا این سکوها یک بسته انتخاباتی به ستاد انتخابات کشور ارائه دهند تا در اختیار نامزدها قرار گیرد. الان بحمدالله سکوهای داخلی مورد اقبال مردم هستند و بخش قابل توجهی از مردم عزیزمان دراین سکوها حضور دارند و فرصت خوبی برای شناساندن نامزدها به مردم از طریق سکوهای داخلی است و حداقل آن این است که برای هر نامزد تایید صلاحیت شده یک کانال با تیک آبی در سکوهای داخلی راه‌اندازی خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.