تصمیم واشنگتن در بازگرداندن انصارالله به فهرست تروریستی آن هم در میانه حملات رزمندگان یمنی از شکست کامل سیاست چماق و هویج (تشویق و تنبیه) یانکی ها حکایت دارد

چماق و هویج بی اثر آمریکایی / بررسی پشت پرده تصمیم واشنگتن در بازگرداندن انصارالله یمن به لیست تروریستی

همزمان با بالا گرفتن تنش میان ائتلاف آمریکایی - انگلیسی با رزمندگان یمنی در دریای سرخ، مشاور امنیت ملی کاخ سفید از تصمیم واشنگتن برای بازگرداندن جنبش انصارالله به فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» ایالات متحده خبر داده است. در بیانیه «جیک سالیوان» آمده: «در پاسخ به تداوم تهدیدها و حملات، ایالات متحده، قرار گرفتن نام انصارالله که به عنوان حوثی‌ها هم شناخته می‌شود در فهرست "تروریست‌های جهانی " اعلام می‌شود.» سالیوان مدعی است که این تصمیم «ابزاری مهم برای جلوگیری از حمایت‌های مالی تروریستی از حوثی‌ها و جلوگیری از دسترسی آنها به بازارهای مالی و پاسخگو کردن آنها بابت اقداماتشان است.»

اعلام جنگ علیه مردم یمن

تصمیم مذکور در حالی است که آمریکا سال 1399 خورشیدی و در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ»، انصارالله را در فهرست سازمان‌های تروریستی خود قرار داده بود. منابع دیپلماتیک هشدار داده بودند چنین حرکتی ممکن است موجب اخلال در کمک‌رسانی‌های بین‌المللی به یمن شده و تلاش‌های سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ در این کشور را متوقف کند. آمریکا در آن زمان این درخواست ها و مطالبه سازمان ملل متحد برای عقب‌نشینی از این رویکرد را رد کرده بود. «مارتین گریفیتس» نماینده سازمان ملل در امور یمن دی‌ماه سه سال پیش طی سخنانی گفت که تروریستی نامیدن جنبش انصارالله، موجب شیوع گرسنگی در یمن می‌شود و کمک‌رسانی سازمان ملل را با مانع روبه‌رو می‌سازد. او از آمریکا خواسته بود تصمیم خود را لغو کند چرا که به اعتقاد او بیم آن وجود داشت که توصیف حوثی‌ها به عنوان سازمان تروریستی، تأثیرات به شدت خطرناکی بر تمامی طرف‌های درگیر در یمن بگذارد. شورای پناهندگان نروژ، آکسفام، سازمان «کودکان را نجات دهید» و کمیته نجات بین‌المللی نیز چنین درخواستی از ترامپ داشتند که به آن توجهی نشد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا ولی پس از به قدرت رسیدن در ژانویه 2021 از این گام عقب نشست. «ندپرایس»، سخنگوی وزارت خارجه وقت ایالات متحده در علت این عقب نشینی تصریح کرده بود که هدف بایدن کاستن از تبعات انسانی تحریم «تروریستی» انصارالله است. وی مدعی شده بود که ایالات متحده نمی‌خواهد به عنوان یک کشور کاری انجام دهد که به وخیم‌تر شدن رنج میلیون‌ها نفر از مردم یمن منجر شود. جیک سالیوان ولی در بیانیه اخیر خود اعلام کرد هدف از بازگرداندن دوباره انصارالله به فهرست ترویستی، تضمین این است که تصمیم آمریکا بر صنعا اثر بگذارد و نه مردم یمن!

واکنش انفعالی واشنگتن

تصمیم اخیر واشنگتن در میانه بالا گرفتن درگیری ها در دریای سرخ اتخاذ شده است. پس از تشکیل رسمی ائتلاف توسط آمریکا و انگلیس به بهانه مقابله با ناامنی در باب المندب، صنعا نیز با تغییر تاکتیک علاوه بر رژیم صهیونیستی، همه شناورهای دو کشور مذکور را به عنوان اهدافی مشروع برای حمله قرار داد. بعد این تغییر رویکرد طبق اخبار منتشر شده تنها طی چهار رو اخیر سه کشتی ایالات متحده در دریای سرخ مورد هدف قرار گرفته؛ یعنی تهدیدات و سیاست ارعاب واشنگتن نه تنها نتیجه مطلوب را به بار نیاورده بلکه برعکس هزینه سنگینی روی دست آنها گذاشته است.

این مسئله دولت بایدن را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری تحت فشار مضاعفی قرار داده و بازگرداندن انصارالله به لیست تروریستی را باید واکنش انفعالی به این سیاست شکست خورده تلقی کرد. واشنگتن البته در کنار سیاست فشار، اقدامات تشویقی برای مجاب کردن انصارالله در دست کشیدن از حملات دریایی را مد نظر قرار داده است. این نکته در بیانیه سولیوان مشهود است جایی که مشاور امنیت ملی دولت آمریکا در تشریح تصمیم واشنگتن می گوید: اگر حوثی ها (ارتش ملی یمن) حملات خود را در دریای سرخ متوقف کنند، واشنگتن انجام نشدن آن (وارد نشدن انصارالله در لیست ترویسم) را مورد بررسی قرار می دهد! یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا پنتاگون هم شامگاه پنجشنبه در این زمینه گفت: «دنبال درگیری با ایران یا حوثی‌ها (اعضای انصارالله) نیستیم و هدف ما تضمین امنیت تردد دریایی است.» جالب اینکه پیشتر نیز یک مقام ارشد انصارالله از پیشنهاد وسوسه کننده آمریکا به انصارالله پرده برداشته بود. «محمد البخیتی» افشا کرد واشنگتن اخیرا از طریق میانجی عمانی به یمنی‌ها پیشنهاد داده است که اگر حملات خود را در دریای سرخ متوقف کنند،‌ آنها دولت نجات ملی یمن (نزدیک به انصارالله) را به رسمیت خواهد شناخت؛ خواسته ای که به سرعت توسط یمنی ها رد شد.

واکنش قاطع به رویکرد خصمانه امریکا

تصمیم واشنگتن در بازگرداندن انصارالله به فهرست تروریستی آن هم در میانه حملات رزمندگان یمنی از شکست کامل سیاست چماق و هویج (تشویق و تنبیه) یانکی ها حکایت دارد؛ موضوعی که بایدن هم بطور ضمنی به آن اشاره کرد. رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج شنبه در مقابل دوربین به ناکارآمدی حملات علیه یمن اذعان کرد. او در پاسخ به خبرنگاری که پرسید: «وقتی شما می‌گویید که آنها کارآمدند [این سوال پیش می‌آید] آیا آنها حوثی‌ها را متوقف می‌کنند؟ گفت؛ خیر! خبرنگار ادامه داد؛ اما آیا ادامه خواهند یافت (حملات)؟ بایدن پاسخ داد؛ بله.»

رویکرد واشنگتن نه تنها خللی در اقدام انصارالله ایجاد نکرده بلکه عزم آنها در ادامه مبارزه را جزم تر کرده است. در این مسیر است که محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن دیروز با بیان اینکه هدف آمریکا از تروریستی‌خواندن ما سیاسی است تاکید کرد که این تصمیم مانع تداوم حمایت یمنی ها از ملت فلسطین نخواهد شد. دفتر سیاسی جنبش انصارالله نیز به اقدام آمریکا در بازگرداندن نام این گروه یمنی به لیست موسوم به تروریستی واکنش نشان داده و با بیان اینکه اقدام خنده دار که از سوی یک حکومت تروریستی جهانی صورت می گیرد برای گمراهی جهانی است گفت که یمن سال‌هاست تحت محاصره آمریکا قرار دارد.  همزمان «حزام الاسد» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله در مصاحبه‌ای اعلام کرد که پس از این تمامی کشتی‌های آمریکایی چه جنگی و چه تجاری و همچنین منافع آمریکا در پاسخ به حملات واشنگتن و لندن در دایره هدف نیروهای یمنی قرار دارد. او درباره تصمیم اخیر ضد یمنی دولت بایدن هم گفت: « باج گیری سیاسی برای منصرف کردن ما از مواضع و حمایت از مردم فلسطین است اما ارتش ما به حمایت از غزه، خواه از طریق هدف قرار دادن مستقیم عمق اسرائیل و حمله به شهر ام الرشراش (ایلات) یا هر جایی که سلاح‌های ما برای فشار بر اسرائیل به آن برسد، ادامه خواهد داشت».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.