در نشست مشترک شهرداری و بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی از یادمان مجازی ایثار نامه در مشهد رونمایی شد که شامل ۵ هزار صفحه زندگینامه از ۷۲ شهید شاخص استان، ۸۷ ساعت کتاب صوتی و ۲۱۶ طرح‎نگاره گرافیکی است.

رونمایی از یادمان مجازی ایثارنامه در مشهد

به گزارش قدس خراسان، ظهر روز چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه، نشست مشترک شهرداری و بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی، با حضور رئیس این بنیاد، شهردار مشهد مقدس و شهرداران مناطق مختلف شهر برگزار شد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان در این نشست بیان کرد: خراسان رضوی از نظر تعداد خانواده شهدا و ایثارگران و جانبازان رتبه اول کشور است و نشان می‌دهد اغلب شهدا و ایثارگران ما متأهل و صاحب اولاد بودند اما از همه تعلقات خود گذر کردند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی حسن‌زاده نامقی افزود: دو وظیفه مهم تکریم خانواده و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بر عهده بنیاد است. ارزش وظیفه دوم کمتر از جهاد نیست و بیشترین مطالبه امام (ره) و رهبر معظم انقلاب نیز همین بوده است.

وی با اشاره به استقبال خوبی که از جشنواره بین‌المللی فیلم ایثار به عمل آمد گفت: ۱۲۷۰ اثر از ۳۰ کشور به دبیرخانه جشنواره رسید و حتی از آمریکا نیز اثر دریافت کردیم که اتفاق ماندگاری بود. در هفته دفاع مقدس نیز نمایش آئینی و میدانی با موضوع سردار شوشتری نیز به خوبی اجرا شد که از عزم شهرداری برای آن تشکر می‌کنیم.

حسن‌زاده نامقی به دیگر برنامه‌هایی که با همت و همکاری شهرداری مشهد اجرا شد اشاره کرد و گفت: تشییع شهدای شاهچراغ، شهدای کرمان و سالگرد شهدای اغتشاشات سال گذشته با همت فراوان شهرداری برگزار شد. در بحث پلاک افتخار بر در منزل خانواده شهدا به درستی هدف گذاری و اجرا شده است. در حوزه نام‌گذاری معابر به نام شهدا نیز اتفاقات خوبی رقم خورده است.

وی ادامه داد: در تبدیل وضعیت فرزندان شاهد و ایثارگر شهرداری بهترین عملکرد را داشته است. در بحث اهدای نشان مشهد در حوزه ایثار و شهادت نیز اتفاق بسیار خوبی افتاد و انتخاب خوبی صورت گرفت که جای تشکر دارد. تاکنون توفیق یافتیم در بنیاد شهید از جمع ۱۱ هزار و ۵۰۰ والدین شهدا، از ۶۵۰۰ والدین شهدا ثبت خاطره داشته باشی؛ چراکه به طور میانگین ماهانه ۴۷ نفر از این بزرگواران فوت می‌کنند.

مدیرکل بنیاد شهید استان تقاضاهای این نهاد از شهرداری را مطرح کرد و گفت: درخواست ما این است که ورودی‌های شهر مشهد، از سمت قوچان و نیشابور جلوه شهدایی بیشتری پیدا کند. مشهد با داشتن ۸ هزار شهید، باید بیش از این‌ها رنگ و بوی شهادت بگیرد و به جای انکه زائر هنگام ورود به شهر با بیلبورد مکان‌های تفریحی و غذا رو به رو شود، به یاد شهدای این استان بیفتد. اگر روایات‌های کوتاه از زندگی شهدا در معرض دید مجاوران و زائران باشد بر ناخودآگاه و کردار ان ها اثرگذار خواهد بود. دیگر راه اثرگذاری بر ذهن مخاطب ساخت فیلم و سریال است و در همین راستا سریالی در خصوص شهید نواب صفوی، شهید شاخص استان توسط محمدرضا ورزی ساخته خواهد شد. همچنین به دنبال فیلمنامه‌هایی فاخر برای ساخت آثار سینمایی از شهدای شاخص دفاع مقدس همچون شهید کاوه، برونسی یا شوشتری هستیم.

پس از آن شهردار مشهد مقدس با اشاره به اهمیت حرکت فعالیت‌های فرهنگی به سمت حوزه ایثار و شهادت گفت: ما در شهرداری در حد بضاعت و توان در این حوزه گام برمی‌داریم و خدا را شکر اتفاقات شاخص و خوبی نیز رخ داده است. در حوزه دیوارنگاری مرتبط با شهدا تاکنون ۴ هزار مترمربع دیوار نگاره مرتبط با شهدا در مشهد اجرا شده است. در المان‌های شهری و آماده سازی شهر برای استقبال از بهار نیز این موضوع مدنظر ماست. همچنین تاکنون بیش از ۵۰۰ یادواره برای شهدای مشهد برگزار شده است.

محمدرضا قلندر شریف با اشاره به اینکه در هر جلسه شورای شهر حداقل ۵ کوچه به نام شهدا نام گذاری می‌شود افزود: در خصوص ورودی‌های شهر باید بگویم که ما هم به دنبال این هستیم تا زائران از لحظه ورود حس زیارت و شهادت بگیرند؛ در همین راستا به‌زودی ورودی شهر مشهد از سه‌راه فردوسی سر و سامان ویژه‌ای خواهد گرفت تا هرکس وارد این شهر می‌شود، بداند که قرار است پا به شهر شهادت بگذارد و امام رئوف (ع) از او میزبانی خواهد کرد.

در این نشست خبری از یادمان مجازی ایثار نامه نیز رونمایی شد که شامل ۵ هزار صفحه زندگینامه از ۷۲ شهید شاخص استان، ۸۷ ساعت کتاب صوتی و ۲۱۶ طرح‎نگاره گرافیکی است که علاقه‌مندان با اسکن کیوآرکد آن در زیر پوسترهای اکران شهری از تصاویر شهدا می‌توانند از آن استفاده کنند. این یادمان مجازی در مکان‌های عمومی همچون ایستگاه‌های مترو و اتوبوس در دسترس قرار خواهند گرفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.