تیم ملی فوتبال ایران درحالی موفق شد ژاپن را در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا شکست دهد که ۲ بازیکن این تیم نقش پررنگی در این پیروزی داشتند.

نقشه پیروزی ایران برابر ژاپن؛ قلعه‌نویی با چه تاکتیکی جواب منتقدان را داد؟

به گزارش قدس آنلاین، تیم ملی فوتبال ایران در مرحله یک‌چهارم‌ نهایی جام ملت‌های آسیا در فینالی زودرس، دیروز در ورزشگاه اجوکیشن‌سیتی با قضاوت «ما نینگ» از چین به مصاف تیم ملی ژاپن رفت که در پایان یوزها موفق شدند با پیروزی ۲ بر یک برابر سامورایی‌ها راهی دور نیمه نهایی این مسابقات شوند.

تیم ملی ایران در این بازی درحالی به میدان رفت که ترکیب اولیه، در ابتدا مورد انتقاد بسیاری از هواداران و کارشناسان قرار گرفت. با محرومیت مهدی طارمی، سردار آزمون به عنوان مهاجم هدف در نوک خط حمله ایران و محمد محبی با نظر امیر قلعه‌نویی به جای مهدی قایدی به عنوان وینگر چپ در ترکیب یوزها قرار گرفت. این ۲ بازیکن در این بازی بارها و بارها برای ایران موقعیت‌سازی کردند و در نهایت نقش پررنگی در برتری تیم ملی در این بازی تاریخی داشتند.

در نیمه نخست به خوبی می‌توانستیم شاهد بهم ریختگی بازیکنان باشیم هرچند تیم ملی در این نیمه هم موقعیت‌های برای باز کردن دروازه ژاپن داشت اما در دقیقه ۲۸، هیدماسا موریتا با حرکت پابه‌توپ از میان مدافعان ایران به راحتی وارد محوطه جریمه شد و ضربه او پس از برخورد به علیرضا بیرانوند تبدیل به گل شد تا سامورایی‌ها نخستین گل بازی را به نام خود به ثبت برسانند و با برتری راهی رختکن شوند.

اما در نیمه مربیان همه چیز تغییر کرد. نیمه دوم بازی با حملات ایران آغاز شد و در دقیقه ۵۰ سردار آزمون نتوانست در مصاف تک به تک با دروازه‌بان حریف گلزنی کند، هرچند لحظاتی بعد این صحنه آفساید اعلام شد. در ادامه دقیقه ۵۵ سردار با یک چرخش عالی و یک پاس در عمق زیبا محمد محبی را در درون محوطه جریمه ژاپن صاحب توپ کرد و او نیز با یک ضربه فنی گل نخست ایران را وارد دروازه سامورایی‌ها کرد.

دقیقه ۶۳ پاس قطری و تماشایی امید ابراهیمی در عمق خط دفاعی ژاپنی‌ها به آزمون رسید. مهاجم تیم ملی ایران با حرکات انفرادی خود به خوبی خط دفاع این تیم را بهم ریخت و با ضربه‌ای فنی موفق شد دروازه ژاپن را باز کند اما داور این گل را هم آفساید گرفت.

دقیقه ۶۷ ارسال تماشایی رامین رضاییان در محوطه جریمه به محبی رسید اما ضربه سر این بازیکن با اختلاف کم و به شکل خطرناک از کنار دروازه ژاپنی‌ها به بیرون رفت. چند ثانیه بعد از این صحنه عزت‌اللهی با یک پاس عمقی توپ را به سامان قدوس رساند و او نیز با ضربه سر توپ را برای آزمون کاشت که ضربه والی این مهاجم را سنگربان ژاپن به زیبایی هرچه تمام‌تر مهار کرد.

دقیقه ۷۲ محبی در سمت راست خط دفاعی سامورایی‌ها صاحب توپ شد و با یک پاس رو به عقب توپ را به میلاد محمدی رساند. در ادامه این بازیکن با ارسال تماشایی توپ را روی دروازه ژاپن فرستاد و ضربه سر آزمون با بدشانسی تمام از روی دروازه این تیم به بیرون رفت و گل نشد. ۶ دقیقه بعد سردار روی پاس رامین رضاییان در محوطه جریمه صاحب توپ شد اما داور بازی برخورد او با سوزوکی را پنالتی تشخیص نداد تا یک موقعیت دیگر نیز برای تیم ملی از دست برود.

در وقت‌های تلف‌شده نیمه دوم رضاییان با پاسی تماشایی توپ را به محوطه جریمه ژاپنی‌ها ارسال کرد که در ادامه محبی با ضربه سر توپ را به محمدحسین کنعانی‌زادگان رساند تا در موقعیت گلزنی قرار بگیرد اما مدافع ژاپن او را در باکس سرنگون کرد تا داور چینی بازی به سود ایران اعلام پنالتی کند. در نهایت علیرضا جهانبخش پشت توپ ایستاد و گل دوم و برتری ایران را به ارمغان آورد.

نکته جالب توجه در این بازی عدم تعویض بازیکنان توسط سرمربی تیم ملی بود. قلعه نویی تنها بعد از گل دوم ایران و به منظور حفظ نتیجه بازی، کریم انصاری‌فرد، مهدی ترابی و روزبه چشمی را وارد میدان کرد. علی‌رغم همه انتقادهای که به تیم ملی و کادرفنی آن وارد است باید بگوییم که آنها و شخص قلعه‌نویی در این بازی چینش خوب و مناسبی داشتند و همین موضوع اسلحه مخفی آنها برای شکست دادن مدعی نخست قهرمانی بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.