یک رسانه چینی در گزارشی با اشاره به حملات اخیر آمریکا به عراق و سوریه نوشت: واشنگتن در حالی بر امنیت نیروهای خود تاکید می‌کند که اقدامات آن باعث بی‌ثباتی و تشدید تنش‌ها در خاورمیانه می‌شود و این، به نوبه خود امنیت ایالات متحده را در منطقه تهدید می‌کند.

رسانه چینی: آمریکا با حمله به عراق و سوریه تنش‌ها را در منطقه تشدید می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، کارشناسان بر این باورند که حملات روز جمعه ایالات متحده به اهدافی در عراق و سوریه که در پاسخ به کشته شدن سه سرباز در حمله پهپادی هفته گذشته به پایگاه نظامی آمریکا در اردن انجام گرفت، تنش‌ها را در منطقه ناآرام غرب آسیا تشدید خواهد کرد و تهدید برای صلح در این منطقه است.

شبکه سی‌جی‌تی‌اِن با این مقدمه نوشت: بر اساس گزارش‌ها ۲۳ نفر، از جمله ۹ سوری در حملات آمریکا به پایگاه‌هایی در استان دیرالزور در شرق سوریه در جمعه شب و تا صبح شنبه جان خود را از دست دادند. ۱۶ نفر نیز شامل غیرنظامیان در حملات هوایی آمریکا در عراق کشته شدند.

پس از این حملات، وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه‌ای با انتقاد از دولت آمریکا، واشنگتن را منبع اصلی بی‌ثباتی در جهان خواند. همچنین حشد الشعبی روز شنبه در یک بیانیه اعلام کرد که حملات هوایی جمعه شب آمریکا «تجاوز آشکار» به مقر این گروه در منطقه القائم بوده است و تاکید کرد که تعداد تلفات ممکن است افزایش یابد زیرا تلاش‌ها برای برداشتن آوارها و جستجو برای یافتن اجساد همچنان ادامه دارد.

نخست وزیر عراق نیز با انتشار بیانیه‌ای حملات آمریکا را نقض آشکار حاکمیت کشورش دانست. وزارت امورخارجه عراق سپس کاردار آمریکا در بغداد را احضار کرد و یادداشت اعتراضی کشورش را به وی داد که در آن، عراق حملات هوایی آمریکا را رد و محکوم کرده است.

 این حملات نشان دهنده تنش‌های فزاینده ناشی از جنگ علیه غزه است و تهدیدی برای ثبات منطقه به شمار می‌آید.

اسامه دانورا، کارشناس سیاسی مستقر در دمشق، پایتخت سوریه گفت که این حملات با الگوی رفتاری که ایالات متحده اتخاذ کرده است، مطابقت دارد.

وی افزود: ایالات متحده به جای پرداختن به جنگ غزه از طریق مسیرهای دیپلماتیک و سیاسی، درگیری را از طریق این عملیات خصمانه تشدید کرده و صلح را در خاورمیانه بی‌ثبات به خطر انداخته است. چنین اقداماتی با طولانی کردن تقابل در منطقه و فراتر از آن، صلح بین‌المللی را تضعیف می‌کند.

این در حالی است که حملات روز جمعه اولین واکنش چند لایه دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به حمله به پایگاه آمریکایی در اردن است و انتظار می‌رود عملیات نظامی بیشتری هم انجام شود.

نیو شینچون، استاد مؤسسه تحقیقات چین-عربی دانشگاه «نینگ شیا» در این باره گفت که حملات ایالات متحده در عراق بر دولت این کشور فشار وارد می‌آورد و عراق را بی‌ثبات‌تر می‌کند.

وی در ادامه اظهار داشت: میانجی‌گری بین ایران، ایالات متحده و شبه نظامیان عراقی برای دولت عراق چالش‌برانگیز است و شبه نظامیان عراقی احتمالاً در روزهای آینده به مقابله خواهند پرداخت.

سو شیائوهوی، پژوهشگر موسسه مطالعات بین‌المللی چین نیز هشدار داد که حملات بیشتر تنش‌ها را در منطقه افزایش می‌دهد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: ارتش ایالات متحده از یک طرف بر امنیت خود تأکید می‌کند و از طرف دیگر با اقدامات خود وضعیت خاورمیانه را تحریک می‌کند که به نوبه خود امنیت ایالات متحده را در منطقه به خطر می‌اندازد.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.