نخستین نیروگاه خورشیدی گیلان امروز (شنبه) در شهر لوشان از توابع شهرستان رودبار با حضور مدیرکل دفتر توسعه سامانه های مقیاس کوچک سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران بهره برداری شد.

نخستین نیروگاه خورشیدی گیلان در رودبار راه‌اندازی شد

به گزارش قدس آنلاین، مدیر کل دفتر توسعه سامانه های مقیاس کوچک سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران در مراسم بهره برداری از این نیروگاه کوچک مقیاس با اشاره به اینکه بسیاری معتقد هستند که اجرای پروژه پنل خورشیدی در استان های شمالی توجیه پذیر نیست، گفت: منطقه جنوب گیلان بهترین شرایط را برای احداث نیروگاه های خورشیدی دارد.
جعفر محمدنژاد سیگارودی افزود: این منطقه به دلیل شرایط زیر ساختی خوب اعم از وزش باد مناسب، آفتاب خوب و هوای سالم بهترین شرایط را برای احداث نیروگاه‌های دارد.
وی در این منطقه شهرهای رودبار، لوشان و منجیل را دارای شرایط مناسب برای بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر مناسب دانست و گفت: این مناطق می تواند بستر خوبی برای سرمایه گذاری باشد.
وی تغییر تفکر در بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر را ارزشمند خواند و گفت: کشور آلمان بیش از ۶۰ هزار مگا وات انرژی خورشیدی نصب کرده حال آنکه مجموع ظرفیت نیروگاه‌های کشورما ۹۰ هزار مگاوات است در حالی که تابش در آن کشور از پایین ترین سطح و میزان تابش خورشید در کشور ما پایین‌تر است.
محمد نژاد سیگارودی به ایجاد نیروگاه بادی در منطقه جنوب گیلان در حدود ۲۹ سال قبل اشاره و تصریح کرد: بسیاری معتقد بودند باید برای باد پول دهیم اما این نیروگاه بادی بدون اینکه مصرف سوختی داشته باشد، انرژی پاک تولید می کند.
وی بر ضرورت حفظ محیط زیست بویژه در استان های شمالی که از حساسیت بیشتری برخوردار است، تاکید کرد و با اشاره به اجرای ۲۸ پنل در این پروژه در گیلان گفت: در حال حاضر ۶ پنل خورشیدی در لوشان آماده شده ومی تواند کمکی برای در آمد زایی خانوارها باشد.
وی اظهار داشت : هزینه نصب و راه اندازی این پنل ها به صورت تسهیلات تامین می شود که سال اول و دوم در آمد چندانی نخواهد داشت اما خانوارهایی که چند سال قبل پنل خورشیدی نصب کردند اکنون ماهانه درآمدی بین ۶.۵ تا هفت میلیون تومان دارند.
محمد نژاد سیگارودی افزود : بر اساس محاسبات؛ در سال بیستم، خانواده ها ماهانه حدود ۵۴ میلیون تومان در آمد خواهند داشت.
تابستان سال آینده ۱۷ تا ۱۸ هزار مگا وات برای تامین برق کمبود داریم
مدیرکل دفتر توسعه سامانه های مقیاس کوچک سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران گفت: اجرای نیروگاه خورشیدی طرحی هوشمندانه و یکی از راهکارها برای تامین برق است.
وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۳ هزار مگا وات ناترازی و کمبود برق داشتیم، خاطر نشان کرد: سال آینده این کمبود برای تامین برق به ۱۷-۱۸ هزار مگاوات در تابستان سال آینده می رسد و هر سال وضعیت مان برای تامین برق بغرنج تر خواهد شد.
محمد نژاد سیگارودی خاطر نشان کرد : در صورتی که بخواهیم امروز با تمام منابع استانی و وزارت، تجهیزات و تاسیسات نیروگاهی مشابه نیروگاه لوشان احداث کنیم، ۴ سال طول می‌کشد.
وی با اشاره به اینکه ۲ راهکار پیش روی ما است، گفت: یا باید استفاده از انرژی را بهینه تر کنیم و یا نیروگاه های خورشیدی را احداث کنیم که یک نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی بین ۳ تا ۶ ماه زمان می برد.
مدیرکل‌ شرکت توزیع نیروی برق گیلان هم در این مراسم گفت: نصب ۲۸ پنل خورشیدی در لوشان رودبار برنامه ریزی شده که امروز ۶ سامانه پنل آن در استان احداث شده وبقیه هم در حال اجراست.
محمد تقی مهدیزاده گفت: سامانه های پنل خورشیدی، پروژه های چند بعدی هستند که از یکسو حمایتی بوده و از سوی دیگر به درآمدزایی خانوارها کمک می کنند ضمن اینکه کمکی هم به حوزه تولید انرژی در کشور هستند.
وی اظهار کرد: ساختار این پنل خورشیدی طوری است که اثرات سوء زیست محیطی ندارد.
مهدیزاده تصریح کرد: در گذشته بر خلاف سخن بسیاری که می گفتند، پنل‌های خورشیدی برای گیلان مناسب نیست باید گفت که بر اساس محاسبات علمی انجام شده برای گیلان و رودبار این نیروگاه خورشیدی بسیار پاسخگو و مناسب است.
وی ظرفیت‌های گیلان را برای استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر بیش از آنچه انجام شده دانست و افزود: هم اینک در دنیا نگاه‌ها به سمت انرژی تجدید پذیر معطوف است و امیدوارم اجرای این پروژه ها در استان ادامه یابد.

سامانه پنل خورشیدی سامانه‌ای است که می تواند انرژی خورشید را دریافت کند و آن را به الکتریسیته تبدیل کند که برای مصرف های تجاری و مسکونی قابل استفاده باشد.
احداث ۲۸ سامانه پنل خورشیدی حمایتی پنج کیلو واتی؛ برای خانوارهای کمیته امداد و بهزیستی پیش بینی شده که امروز ۶ پنل آن افتتاح شد.
برای احداث سامانه هر پنل خورشیدی ۱۳۵ میلیون تومان هزینه شده است.
شهرستان رودبار در ۶۷ کیلومتری جنوب مرکز گیلان واقع است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.