کاخ سفید با تشریح دستاوردهای توافق سه جانبه با کره جنوبی و ژاپن، از این همکاری به عنوان یک شاهکار کلیدی در استراتژی هند و اقیانوسیه نام برد.

کاخ سفید، همکاری با کره جنوبی و ژاپن را شاهکاری کلیدی دانست

به گزارش قدس آنلاین، یک مقام کاخ سفید روز دوشنبه بر تقویت همکاری‌های سه جانبه با کره جنوبی و ژاپن از جمله دستاوردهای کلیدی راهبردی اقیانوس هند-اقیانوس آرام دولت جو بایدن که دو سال پیش رونمایی شد، تاکید کرد.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی، در یک کنفرانس مطبوعاتی، نمونه‌های کلیدی از پیشرفت در راهبردی را که واشنگتن برای تعمیق تعامل با منطقه به کار گرفته است را تشریح کرد.

وی گفت: رئیس‌جمهور آمریکا در کمپ دیوید میزبان رهبران ژاپن و کره جنوبی بود و واقعاً نه تنها پیشرفت‌های مهمی در رابطه با روابط دوجانبه ما با هر کشور، هر یک از متحدان داشت، بلکه فرصت‌هایی را برای دستیابی به همکاری‌های سه‌جانبه در موقعیتی بسیار بهتر از همیشه به دست آورد.

کربی ادامه داد: افزودن قابلیت‌هایی در داخل و اطراف شبه جزیره کره برای نظارت بهتر بر رفتارهای کیم جونگ اون و البته، تقویت بقیه اتحادها و مشارکت‌ها در منطقه از دستاوردهای این گفت و گو بود.

اشاره کربی به نشست سه جانبه مهمی بود که یون سوک یول رئیس جمهور کره جنوبی، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن در ماه اوت سال گذشته میلادی (شهریور ۱۴۰۲) در کمپ دیوید برگزار کردند.

این اجلاس مجموعه‌ای از توافق‌نامه‌ها، از جمله «تعهد به مشورت» با یکدیگر را در صورت تهدیدهای امنیتی مشترک به وجود آورد و این دیدار در پی گرم شدن روابط سئول و توکیو رخ داد که مدت ها بر سر مسائل تاریخی ناشی از حکومت استعماری ژاپن در سال های ۱۹۱۰-۱۹۴۵ تیره شده بود.

کربی همچنین به راه اندازی مشارکت آکیوس (AUKUS) در سال ۲۰۲۱ بین آمریکا، انگلیس و استرالیا اشاره کرد که برای تجهیز استرالیا به زیردریایی های هسته ای متعارف (SSN) و همچنین تقویت گفتگوی چهارجانبه امنیتی متشکل از آمریکا، ژاپن، استرالیا و هندوستان طراحی شده است.

در یک اطلاعیه که هفته گذشته منتشر شد، وزارت امور خارجه اعلام کرد که از زمان انتشار استراتژی هند-اقیانوس آرام در فوریه ۲۰۲۲، آمریکا «گام‌هایی» برای پیشبرد چشم‌انداز مشترک برای منطقه برداشته است که «آزاد و باز، متصل، مرفه، امن و مقاوم» باشد.

این بیانیه در میانه گمانه زنی ها مبنی بر اینکه تعهد آمریکا به این منطقه ممکن است به دلیل تمرکز آن بر پاسخ به جنگ روسیه در اوکراین و بی ثباتی فزاینده در خاورمیانه تضعیف شود، منتشر شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.