ایجاد نشدن المان‌هایی که احساس خوش ورود به عرصه معنوی را در بدو ورود به مشهد برای زائران امام هشتم(ع) متصور شود، ضعفی مشهود است. به نظر تلاش چندانی برای آن در سالیان گذشته انجام نشده است.

وعده‌ها و اِلمان‌ها!

به گزارش قدس خراسان، مشهد را در تمام دنیا به وجود مضجع شریف امام هشتم(ع) می‌شناسند و همین خود کفایت می‌کند برای معرفی یکی از مهم‌ترین کلانشهرهای مذهبی جهان. وجود بارگاه امام مهربانی‌ها در طول سالیان سال منشأ برکات زیادی برای مردم مشهد و مجاوران امام رضا(ع) بوده و خواهد بود.

با وجود این یکی از اصلی‌ترین پرسش‌ها که همیشه مورد توجه بوده این است که همسایگان امام رئوف(ع) برایش چه کردند؟ تا چه حد تلاش شده حریم و سرزمینی که متعلق به امام رضا(ع) است، به جهانیان شناسانده و برای ایرانیان مشتاق ورود به آستان مقدس امام مهربانی‌ها، جغرافیای معنوی با چارچوب تعریف شده‌ای معین شود؟ 

واضح و مشخص است آنچه باید در این راستا صورت می‌گرفته، تاکنون به سرانجام نرسیده و تلاشی در خور برای تعریف جفرافیای ورود به حریم رضوی در نظر گرفته نشده تا زائرانی که به مشهدالرضا(ع) وارد می‌شوند، پیش از آنکه گنبد و بارگاه چشمنواز حضرت رضا(ع) را ببینند، احساس خوش ورود به عرصه معنوی این مضجع شریف را درک کنند.

بی‌شک ایجاد نشدن المان‌هایی که این حس را در بدو ورود به مشهد برای زائران امام هشتم(ع) متصور شود، ضعفی مشهود است. به نظر تلاش چندانی برای آن در سالیان گذشته انجام نشده؛ المان‌هایی که حتی می‌توانند جای خود را میان عکس و تصاویر خاطره‌انگیز زائران و مسافرانی که قصد اقامت در مشهد را دارند، باز کرده و یاد خوش سرآغاز حضور در حریم رضوی را برای هر کدام از زائران تداعی کنند.

به این سوژه و ضرورت ایجاد المان‌های خاص برای ورودی‌های شهر مشهد پیش از این پرداخته و آن را از متولیان و دست‌اندرکاران پیگیری کرده بودیم. از اعضای شورای شهر قول اجرا تا پایان سال ۱۴۰۲ را نیز گرفته بودیم؛ اما اکنون که سال جاری رو به پایان است، اتمام کار که هیچ، پروژه حتی شروع هم نشده است. 

حرف‌هایی که عملی نشد!

عضو شورا و رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت و گردشگری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در این خصوص گفته بود: این نقیصه‌ای مشهود بوده که برطرف شدن آن نیازمند برنامه‌ریزی درست و اصولی است. گرچه پیش از این حرف‌هایی در این باره بیان شده؛ اما اقدامی که در خور بوده و به ثمر رسیده باشد، تاکنون صورت نگرفته است.

حجت‌الاسلام حسن منصوریان همچنین از پیگیری جدی این موضوع خبر داده و اظهار کرده بود: در روزهای ابتدایی آغاز به کار شورای ششم، موضوع توجه به جغرافیای شهر مشهد و مشخص شدن ارض مقدس مشهدالرضا(ع) به عنوان یک ضرورت در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر نیز پیگیر آن هستیم. وجود المان‌های خاص برای ورود به شهر یا نزدیک به آن ضرورتی است که کمتر به آن پرداخته شده حتی فراخوان‌هایی برای رفع این موضوع داشته‌ایم تا زائران پیش از ورود به مشهد احساس حضور در حریم مقدس رضوی را داشته باشند و برای حضوری معنوی در این شهر و زیارت امام رضا(ع) آماده شوند. حتی پیشنهادهایی برای اجرای المان‌های مختلف مثل دروازه قرآن شیراز و نیز هشت ورودی به نیت امام هشتم(ع) را داشته‌ایم و برای رسیدن به موضوعی که نظر زائران را جلب کند، تلاش می‌کنیم.

در حال حاضر دو ورودی شهر مشهد یکی از سمت نیشابور و دیگری از سمت قوچان مورد توجه بوده و حتی ردیف بودجه‌ای نیز برای اجرای طرح‌های مورد نظر در بودجه ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است.

قول اجرای طرح تا آخر ۱۴۰۱ 

وی در واکنش به این مطلب که در گذشته نیز چنین موضوعی مطرح شده و حتی گفته می‌شد در مدت دو سال به سرانجام خواهد رسید؛ اما اقدام چندانی صورت نگرفته، گفته بود: در گذشته اقدام خاصی برای به ثمر رسیدن این مسئله صورت نگرفته و هرآنچه بوده یا در حد حرف باقی مانده یا خیلی کمرنگ و ناقص اجرا شده مثل آنچه در ورودی مشهد از سمت نیشابور پس از پل شهرک عسکریه وجود دارد. مصمم هستیم در این راستا طرح و المان‌هایی در خور شهر مشهد اجرا کنیم تا بتواند رضایت زائران و مجاوران امام رضا(ع) را جلب کند.

عضو شورا و کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت و گردشگری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در پاسخ به این پرسش که آیا اجرای طرح‌های مد نظر به نوروز ۱۴۰۲ خواهد رسید یا خیر، بیان کرده بود: برای اجرای این طرح بودجه در نظر گرفته شده است. به اعتقاد من ۷۰ یا ۸۰ درصد نیز می‌توان به پیشرفت طرح امیدوار بود هرچند شهردار منطقه ۷ قول اجرای آن را تا آخر سال به شرط تحقق بودجه داده و شهرداری منطقه۱۰  نیز فراخوان‌هایی برای ارائه طرح از سوی هنرمندان داشته و به جد دنبال کار هستند. ما نیز نظارت و پیگیری خواهیم کرد تا هرچه سریع‌تر به آنچه که هم مطالبه مردمی بوده و هست و هم ضرورت اجرایی دارد، دست پیدا کنیم.

این تمام گفته‌های عضو شورا و کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت و گردشگری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس است که یکی دو سال مطرح شده بود؛ اما همان گونه که عنوان شد تا امروز چندان اتفاقی در این زمینه نیفتاده و اقدامی صورت نگرفته است.

حرف‌های جدید و قول‌های جدیدتر 

با این تفاسیر بار دیگر پیگیر این مهم شدیم تا سرانجام اجرایی نشدن را جویا شویم. عضو شورای شهر و رئیس دبیرخانه شوراهای اجتماعی محلات مشهد در واکنش به اینکه تا امروز برای المان‌های ورودی مشهد اقدامی نشده است، گفت: پیگیری‌های شورای شهر در این زمینه منتج به بسته جامع ایجاد پیشخوان‌های زیارت شد که مرکز پژوهش‌های شورا آن را تهیه کرده و در نهایت به ایجاد اداره‌ای در حوزه شهرسازی با عنوان اداره پیشخوان‌های زیارت و مسیرهای تشرف منتهی شد که قرار است موضوع ایجاد المان‌های ورودی در حیطه فعالیت‌های این اداره پیگیری و اجرا شود.

مجید طهوریان عسکری همچنین در پاسخ به این پرسش که چه زمان اجرای المان‌ها عملیاتی خواهد شد، اظهار کرد: خیلی در جریان زمان‌بندی شروع ایجاد المان‌ها نیستم؛ اما به نظر می‌رسد در سال ۱۴۰۳ یا ۱۴۰۴ از نظر بصری خروجی داشته باشیم. تلاش می‌کنیم در لایحه بودجه ۱۴۰۳ مصادیق عملیاتی این پروژه را ببینیم. اگر شهرداری پیش‌بینی آن را در بودجه ۱۴۰۳ نکرده باشد، حتماً در بررسی لایحه بودجه سال آینده جایی برای آن درنظر خواهیم گرفت.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.