وزیر امور خارجه قطر در دیدار با دبیرکل سازمان ملل همزمان با اشاره به مساله افغانستان به موضوع غزه پرداخت و بر حمایت دوحه از تلاش های سازمان ملل برای برقراری فوری آتش بس در غزه، ضرورت تامین امنیت غیرنظامیان و ادامه ارسال کمک های بشردوستانه به این باریکه تاکید کرد.

غزه و افغانستان؛ محور گفت وگوهای وزیر خارجه قطر و دبیر کل سازمان ملل

به گزارش قدس آنلاین، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر امروز (دوشنبه) از «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل که برای شرکت در دومین نشست فرستادگان ویژه درباره افغانستان در دوحه به سر می برد، استقبال کرد.

در این دیدار، مسایلی همچون همکاری های قطر و سازمان ملل، آخرین تحولات نوار غزه و فلسطین، وضعیت انسانی این منطقه و راه های تقویت تلاش های سازمان ملل و جامعه جهانی برای برقراری صلح در افغانستان مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر امور خارجه قطر در این دیدار، بر حمایت کشور خود از تلاش های سازمان ملل و شرکای بین المللی برای دستیابی به آتش بس فوری، ضرورت تامین امنیت برای غیرنظامیان و ادامه ارسال کمک های بشردوستانه برای مردم تحت محاصره غزه تاکید کرد.

وی در زمینه مسایل افغانستان نیز بار دیگر بر موضع ثابت کشور خود مبنی بر حمایت از ملت افغانستان برای دستیابی به پیشرفت و شکوفایی و همچنین حمایت دوحه از تلاش های سازمان ملل در راستای برقراری امنیت و ثبات در این کشور تاکید کرد.

دبیرکل سازمان ملل نیز در این دیدار از تلاش های قطر برای دستیابی به راه حل عادلانه، فراگیر و همیشگی برای قضیه فلسطین و برقراری صلح و ثبات در افغانستان تاکید کرد.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.