۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹
کد خبر: 969288

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد از ایجاد ظرفیت اسکان موقت برای ۴۵ هزار نفر در نوروز امسال خبر داد.

اسکان موقت برای ۴۵ هزار نفر در نوروز 

به گزارش قدس خراسان، مهدی یعقوبی پیش از ظهر شنبه ۱۲ اسفندماه در نشست خبری برنامه‌های استقبال از بهار۱۴۰۳ به مهمترین اقدامات در دست اجرا در این خصوص پرداخت و عنوان کرد: بلافاصله پس از اتمام انتخابات پاکسازی معابر آغاز و علاوه بر این معابر منتهی به حوزه‌های انتخابیه نیز به صورت کامل پاکسازی شد به طوری که بعد از اتمام زمان انتخابات در شب گذشته ۳۴۹ پاکبان و ۱۳۱ نیروی سدمعبر با۶۶ خودرو رفع سد معبر و ۶ دستگاه بالابر معابر شهر را از بنرها و پوسترهای انتخاباتی پاکسازی کردند.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد در بخش بعدی صحبتهای خود به اقدامات زیباسازی شهر در آستانه نوروز اشاره کرد و گفت: اگرچه برخی از اقدامات به خاطر شرایط جوی متوقف شد اما  اقدامات استقبال از بهار۱۴۰۳ دوباره از سر گرفته خواهد شد و شهر برای میزبانی از زائران نوروزی آماده می‌شود.

وی افزود: مانند سال گذشته پاکسازی حاشیه مبادی ورودی تا عمق ۱۰ کیلومتر یکی از اقدامات ما در آستانه نوروز خواهد بود، همچنین شست‌وشوی معابر اصلی به ویژه اطراف حرم مطهر نیز انجام خواهد شد.

رنگ آمیزی جداول به متراژ بیش از ۲۰۰ هزار متر طول، رفع نواقص آذین بندی ها در سطح شهر و اکران آذین بندی های جدید، جشنواره گل‌های پیازی در بوستان ملت و باغ گل‌ها از دیگر برنامه‌های استقبال از بهار ۱۴۰۳ است که  معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد به آنها اشاره کرد.

یعقوبی همچنین از جانمایی و نصب المان‌ها و فلاورباکس‌های گل و گلکاری ویژه سطح شهر خبر داد و گفت: اقدامات دیگری مانند لکه‌گیری و ترمیم چمن، تکمیل و واکاری گل‌های دائمی و سطوح پرچین، رفع نواقص سرویس‌های بهداشتی،  رنگ آمیزی و رفع نواقص مبلمان پارکی و آبنماها و آبخوری‌ها از ۱۵ بهمن‌ماه آغاز شده است.

 وی با بیان اینکه در استقبال از بهار سال ۱۴۰۳ علاوه بر انجام فعالیت‌های ویژه و ضرورت مدیریت مصرف منابع آبی مطابق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پروژه‌های اصلاح الگوی کاشت نیز در سطح مناطق ۱۳گانه اجرا خواهد شد، بر استفاده از پساب در آبیاری فضای سبز تاکید کرد.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد عنوان کرد: تاکنون ۱۳ میلیون بوته گل تامین شده و سعی ما بر این است که در نقاط کلیدی کاشته شود علاوه بر این حدود ۲ میلیون گل نیز برای فلاورباکس‌ها و نمادهای شهری در نظر گرفته شده است. 

یعقوبی عنوان کرد:  هزار و ۱۰۰  المان گل از بین ۴۵۰ اثر ثبت شده توسط هنرمندان جانمایی می‌شود که از این تعداد هزار مورد مربوط به قبل و ۱۰۰ المان جدید است، علاوه بر این ۱۰۰ المان توپیاری و دو هزار و ۵۰۰ فلاورباکس نیز در این ایام در سطح شهر جانمایی و نصب می‌شود.

وی از پیش بینی و برنامه ریزی برای اسکان موقت زائران خبر داد و گفت:۴۲ مکان اضطراری و موقت با ظرفیت ۴۵ هزار نفری در نظر گرفته شده است که در شرایط خاص در صورت نیاز بازگشایی خواهد شد.

بنا بر گفته معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد، بالغ بر ۳ هزار و ۴۰۰ چشمه سرویس بهداشتی رفع نقص و آماده سازی می‌شود و علاوه بر این امسال ۱۸۸ چشمه سرویس بهداشتی در محدوده حرم مطهر اضافه شده است.

یعقوبی با بیان اینکه در حوزه فرهنگی نیز ۹۰ اثر موجود بازسازی می‌شود و بالغ بر ۲۰ نماد فرهنگی در حال ساخت است، ادامه داد: تمام تلاش ما این است که در حوزه‌های مختلف از جمله نظافت شهری تا محورهای ورودی، آراستگی شهر، تعویض و رنگ‌‎آمیزی جداول، ریسه‌بندی و اقدامات فرهنگی به خوبی انجام شود. 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: برنامه‌ریزی شده که شب و روز عید به صورت ۲۴ ساعته خدمات حمل و نقل عمومی را داشته باشیم و اگر محدودیت‌هایی برای ترافیک خودروهای شخصی انجام شود، اطلاع رسانی شده و خواهد شد. همچنین پیش بینی هایی برای شب‌های قدر، روز قدس و عید فطر اندیشیده شده است که حمل و نقل عمومی رایگان شود.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد در ادامه از برگزاری  ۱۹ جشنواره در ۱۹ نقطه شهر خبر داد و گفت: جشنواره‌های فرهنگی و هنری بسیاری را در عید نوروز برگزار خواهیم کرد، هنرهای نمایشی، سرود و... برنامه‌ریزی شده است. همچنین جشنواره نور در پارک کوهسنگی پیش‌بینی شده است که بالغ بر ۴۰ المان نوری اجرا خواهد شد.

 مراسم درختکاری در  ۱۶ اسفندماه

وی افزود: در بازه هفتم الی چهاردهم اسفندماه با هدف تداوم سنت حسنه درختکاری، مراسم نمادین کاشت درخت در بوستان‌های منتخب در حال برگزاری است و کاشت ۱۰۰ هزار نهال در این مراسم‌ها پیش‌بینی شده، همچنین از ۱۵ بهمن تا ۸ اسفندماه۳۵۰ درخواست کاشت نهال در معابر فرعی توسط شهروندان ثبت شده  که از این تعداد ۲۹۶ درخواست بازدید و ۹۱ اصله کاشته شده است.

یعقوبی در ادامه از برگزاری مراسم درختکاری همزمان با ۱۶ اسفندماه در بوستان جهانشهر  خبر داد و گفت: ۶۳ هزار اصله نهال مثمر و غیرمثمر برای کاشت در منازل ۴۴ محله منتخب در حاشیه شهر پیش‌بینی و تاکنون ۱۴ هزار اصله کاشته شده است.
 
مشوق های شهرداری برای شهروندانی که از آب خاکستری استفاده کنند 

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: با توجه به تغییر اقلیم که در مشهد و خراسان  رضوی داریم گونه های کم آب بر را در بحث های فضای سبز و نهال کاری در نظر گرفته ایم.
 وی افزود: در خصوص کاشت درختان مثمر محدودیت هایی وجود دارد از جمله اینکه بخاطر بحث آلودگی های جوی میوه ها قابل استفاده خوراکی نخواهند بود و یا سمپاشی های مکرری که درختان مثمر در طول سال نیاز دارند و این امکان در داخل شهر وجود ندارد و یک عامل محدود کننده است.

یعقوبی متذکر شد: شهروندانی که از آب خاکستری(آب حاصل از شستشوی میوه و سبزی) درختان جلوی منزل خود را آبیاری کنند در عوارض آنها بخشودگی در نظر میگیریم. همچنین شهروندانی که لوله کشی خانه شان را تغییر دهند و از آب خاکستری برای مصارف غیر شرب مانند فلاش تانک سرویس بهداشتی استفاده کنند،مشوق ها و تسهیلاتی داریم.

 جانمایی پارکینگ‌های دائم و موقت در هسته مرکزی شهر

معاون اداره کل راهبری و نظارت بر حمل‌ونقل شهرداری مشهد نیز در ادامه این نشست خبری، بیان کرد: در حوزه حمل‌ونقل چهار سرفصل مهم پیش‌بینی شده که ایمن‌سازی معابر و جانمایی مبلمان‌های ترافیکی از جمله این اقدامات است.

 سیدحسن محسنیان با بیان اینکه  ترافیک هسته مرکزی شهر مشهد در این مدت مدیریت می‌شود و چند پارکینگ دائم و موقت پیش‌بینی شده است از  نصب تابلو اطلاع رسانی پارکینگ‌ها و تقویت خدمات‌رسانی در حوزه حمل‌ونقل همگانی خبر داد و گفت: قطارشهری مشهد نیز در شب سال تحویل ۲۴ ساعته خواهد بود.

 برگزاری دومین جشنواره هنرهای نوری در بهار۱۴۰۳ 

 معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد هم گفت: اقدامات و فضاآرایی‌های مختلف در بازه زمانی انتخابات انجام و تلاش شد که آگاهی‌رسانی به مردم صورت بگیرد.
یوسف اسماعیل‌زاده افزود: در ایام استقبال از بهار۱۴۰۳، ۴۵ هزار اسکان اضطراری زائرین برای زائران مهیا شده و اکیپ‌های جمع آوری متکدیان نیز فعال هستند.

وی افزود: دومین جشنواره‌ هنرهای نوری مشهد نیز در ماه مبارک رمضان برای عموم شهروندان همراه با ارائه آثار جدید و نو برگزار می‌شود.

خبرنگار: معصومه مومنیان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.