معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی از برگزاری جشنواره های سمنو در این استان خبر داد.

برگزاری جشنواره سمنو در خراسان شمالی

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا قهرمانیان  اظهار کرد: طی چند روز گذشته جشنواره سمنو در شهر درق به منظور برگزاری شور و نشاط انتخاباتی برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه شهر درق یکی از مهمترین مناطق ایران در تولید سمنو است، اظهار کرد: در همین راستا کارگاه های بزرگ و کارگاه های خانگی در این منطقه ایجاد شده است.

قهرمانیان گفت: قرار بر این است تا جشنواره سمنو در محل فرهنگسرای شهروند بجنورد با همکاری شهرداری در تاریخ ۱۸ اسفندماه نیز برگزار شود.

گفتنی است شهر درق قطب تولید سمنو در کشور است و سمنوی این شهر به دلیل به کار بردن شیوه های خاص در پخت و پز و برگزاری مراسم شادی هنگام پخت این غذای سنتی، زبانزد خاص و عام است.

بکاربردن شیوه‌های خاص در پخت و پز این غذا موجب شده تا سمنو از ماندگاری بسیار بالایی برخوردار باشد و همین امر سبب شده تا این غذا در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت ملی برسد.

در پختن سمنو از شیرهٔ جوانه گندم و آرد سبوس‌دار استفاده می شود که به هنگام پخت آن، دیگ‌ های بزرگی بر روی آتش قرار داده می شود و بوی خوش دودی که از چوب بلوط و گردو فضا را پر کرده، خود به تنهایی می‌تواند به برگزاری این مراسم جذابیت بدهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.