سفیر هند در قرقیزستان اعلام کرد: ما از کشورهای آسیای مرکزی دعوت کرده‌ایم تا از بندر چابهار در ایران و همچنین پایانه شهید بهشتی این بندر برای تجارت دریایی با هند و سایر کشورهای جهان استفاده کنند.

دعوت هند از کشورهای آسیای مرکزی برای تجارت در چابهار ایران

به گزارش قدس آنلاین، آرون کومار چاترجی در گفت‌وگو با خبرگزاری آکی‌پرس در پاسخ به اینکه هند در حال توسعه کدام کریدورهای ترانزیتی در آسیای مرکزی است؟ گفت: هند اهمیت ارتباط منطقه‌ای را می‌شناسد و به ایجاد کریدورهای حمل و نقل برای رسیدن به آسیای مرکزی و ورای آن باور دارد.

این دیپلمات هندی با اشاره به اینکه دهلی با کشورهای منطقه به منظور توسعه کریدورهای حمل و نقل مشارکت می‌کند، اظهار داشت: راه‌گذر بین‌المللی شمال–جنوب یک پروژه ارتباطی منطقه‌ای مهم است که هند برای آن با چندین کشور (ایران و روسیه) همکاری می‌کند.

وی تصمیم هند برای تقویت ارتباط منطقه‌ای و سرمایه‌گذاری در بندر چابهار را یک نقطه عطف توصیف کرد و افزود: دهلی با همکاری دولت جمهوری اسلامی ایران برای توسعه فاز یک پایانه شهید بهشتی در چابهار مشارکت می‌کند.

با توجه به اینکه فاز یک بندر شهید بهشتی در چابهار با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری تکمیل شده، اعلام کرد که دهلی‌نو با همکاری تهران در حال توسعه فاز یک این پایانه است.

چاترجی ضمن تاکید بر کاهش زمان، فاصله و هزینه بر اثر استفاده از منطقه چابهار، ادامه داد: ما از همسایگان در آسیای مرکزی دعوت کردیم تا از بندر چابهار در ایران و همچنین پایانه شهید بهشتی در این بندر برای تجارت دریایی با هند و سایر کشورهای جهان استفاده کنند.

قاسم عسگری نسب مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در دی ماه در خصوص وضعیت بندر شهید بهشتی چابهار اظهار داشت: فاز یک این بندر با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری سازمان بنادر و دریانوردی تکمیل شده و به بهره برداری رسیده است.

وی تشریح کرد: ۴۵ پروژه عمرانی دولتی (سازمان بنادر و دریانوردی) به ارزش ۳۶۷ هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال به علاوه ۵۶ میلیون دلار و ۱۲ پروژه سرمایه گذاری برای بخش خصوصی به ارزش ۶۸ هزار میلیارد ریال به علاوه ۲۲ میلیون یورو تعریف شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.