عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس : واردات بنزین بسیار خطرناک است و موجب به خطر افتادن امنیت انرژی کشور خواهد شد و همچنین ارزبری بسیار بالایی نیز دارد که به نفع کشور نیست. بهتر است برای حل معضل ناترازی بنزین به راهکارهای منطقی مانند تنوع بخشی به سبد سوختی کشور روی بیاوریم

علی جدی در گفت و گو با قدس: واردات بنزین موجب به خطر افتادن امنیت انرژی کشور خواهد شد

علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با خبرنگار قدس با اشاره به اینکه ما از صادرکننده ی بنزین در سال 1401 به واردکننده بنزین تبدیل شده ایم و در لایحه ی بودجه ی 1403 پیش بینی 3 میلیارد دلاری برای واردات بنزین انجام داده ایم، تصریح کرد: اینکه ما برنامه ای برای حل مشکل ناترازی بنزین نداریم، ما را به اینجا رسانده است. هر چقدر در حل مشکل تعلل کنیم، باید هزینه ی بیشتری در آینده بپردازیم.

وی ادامه داد: کارشناسان به دقت موضوع را بررسی کرده اند و راهکارهای اساسی و عملیاتی ارائه داده اند. دولت باید سیاست گذاری جدی در راستای حل مشکل ناترازی بنزین داشته باشد و جلوی هدررفت منابع ارزی کشور را بر اثر واردات بنزین بگیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: ایجاد کردن تفاوت میان پرمصرف ها و کم مصرف ها می تواند اثر جدی بر میزان مصرف داشته باشد. الان بین کسانی که مصرف صحیحی دارند با کسانی که چندین برابر الگوی مصرف به استفاده از بنزین می پردازند، هیچ تفاوتی وجود ندارد. این بی تفاوتی نسبت به میزان و نحوه ی مصرف بنزین برایمان مشکل ساز شده است.

وی در خصوص این موضوع که الان خودروهای فرسوده ی زیادی در کشور در بخش حمل و نقل عمومی و شخصی فعالیت دارند و ضمن دامن زدن به مشکل ناترازی بنزین، مشکلات جدی به لحاظ سلامت شهروندان نیز ایجاد کرده اند، تصریح کرد: نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. این روش در کاهش مصرف بنزین و حل و فصل مشکل ناترازی اثرگذار خواهد بود. خودروهای فرسوده در بخش شخصی نیز مشکل ساز هستند و باید برنامه ای برای اسقاط آن ها داشته باشیم. دولت باید با فوریت در زمینه ی خودروهای فرسوده اقدام کند.

وی ادامه داد: به نظر نمی رسد در کوتاه مدت دولت بتواند اقدام جدی در خصوص تولید خودروهای برقی در کشور انجام دهد. بهتر است از طریق هماهنگی با شهرداری ها در کلان شهرها به واردات خودروهای با کیفیت و کم مصرف بپردازیم و برنامه ریزی برای تولید خودروهای برقی در داخل کشور نیز داشته باشیم.

جدی  تأکید کرد: واردات بنزین بسیار خطرناک است و موجب به خطر افتادن امنیت انرژی کشور خواهد شد و همچنین ارزبری بسیار بالایی نیز دارد که به نفع کشور نیست. بهتر است برای حل معضل ناترازی بنزین به راهکارهای منطقی مانند تنوع بخشی به سبد سوختی کشور، اصلاح جدی صنعت خودرو، و شخصی، واردات خودروهای غیربنزینی یا بنزینی با مصرف کم و کیفیت بالا، گسترش بومی سازی خودروهای برقی و موارد اینچنینی در حوزه اصلاح صنعت خودرو روی بیاوریم.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.