گیرت ویلدرز سیاستمدار اسلام‌ستیز و مهاجرستیز هلندی که حزب راست افراطی وی در انتخابات ماه نوامبر بیشترین کرسی‌های پارلمانی را کسب کرد، گفت که به دلیل عدم حمایت سایر احزاب از وی، نخست وزیر نخواهد شد.

سیاستمدار اسلام‌ستیز هلند از نخست وزیری بازماند

به گزارش قدس آنلاین، ویلدرز چهارشنبه شب در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: تنها در صورتی نخست وزیر می‌شود که همه احزاب ائتلافی از آن (نخست وزیری من) حمایت کنند. اما این مساله رخ نداد.

وی افزود: عشق به وطن و رای‌دهندگان از موقعیت و جایگاه من مهمتر و بزرگتر است.

ویلدرز اعلام کرد که وی خواستار تشکیل یک «کابینه دست راستی و کاهش مهاجران و پناهجویان» است.

ناکامی ویلدرز در تصدی مقام نخست وزیر در حالی است که انتظار می‌رود بزودی نتیجه مذاکرات درباره تشکیل دولت ائتلافی هلند اعلام شود.

«کیم پوترس» که هدایت مذاکرات احزاب را بر عهده دارد، گفته که گروه‌های مذاکره‌کننده پس از دو روز گفت‌وگوهای «خوب و فشرده» آماده برداشتن «گام بعدی» هستند.

احزاب مذاکره‌کننده تاکنون جزئیات گفت‌وگوهای خود را منتشر نکرده‌اند اما تلویزیون NOS هلند گزارش داد که به نظر می‌رسد «یک کابینه فراپارلمانی یا تکنوکرات» تشکیل شود.

بر اساس این گزارش، احتمال می‌رود که رهبران احزاب در دولت ائتلافی همچنان به فعالیت خود به عنوان نماینده پارلمان ادامه دهند و اعضای کابینه نیز ممکن است که از اعضای «معمولی» احزاب یا افرادی غیرسیاسی انتخاب شوند.

حزب مردم (PVV) در انتخابات ماه نوامبر بیشترین کرسی‌های پارلمانی را کسب کرد و پس از آن مذاکرات با حزب راست میانه لیبرال VVD، حزب کشاورزان BBB و حزب «قرارداد اجتماعی جدید» (BBB) برای تشکیل دولت را آغاز کرد.

اما مانیفست افراطی حزب مردم باعث شد که سایر احزاب از جمله حزب قرارداد اجتماعی جدید نسبت به همکاری با جناح راست افراطی ابراز تردید کرده و مذاکرات به دراز بیانجامد.

حزب ضداسلامی و ضدمهاجراتی مردم خواستار ممنوعیت مساجد، قرآن کریم و روسری در هلند و برگزاری همه‌پرسی الزام‌آور درباره خروج آمستردادم از اتحادیه اروپاست.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.