مقامات ترکیه ممکن است علناً اسرائیل را به‌عنوان یک دولت تروریستی معرفی و غرب را به استانداردهای دوگانه متهم نمایند، اما آن‌ها مطلقاً هیچ‌چیز را در امور خود (با اسرائیل) را  تغییر نداده‌اند.

آونگ پرنوسان دیپلماسی اردوغان در موضوع غزه/ نگاهی به سیاست دوگانه ترکیه درباره تحولات این روزهای فلسطین اشغالی

 طی شش ماه اخیر و جنگ در نوار غزه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه لباس مورد علاقه خود، یونیفرم «قهرمان آرمان فلسطین» و دشداشه عربی را بر تن کرده است تا به قول خودش از آرمان های مردم فلسطین در برابر رژیم تا دندان مسلح صهیونیست حمایت کند. همزمان هر چند مقامات ترکیه ممکن است علناً اسرائیل را به‌عنوان یک دولت تروریستی معرفی و غرب را به استانداردهای دوگانه متهم نمایند، اما آن‌ها مطلقاً هیچ‌چیز را در امور خود (با اسرائیل) را  تغییر نداده‌اند. جریان کالاهایی مانند فولاد و نفت که به ماشین جنگی تل‌آویو سوخت می‌رساند، چنان ادامه دارد که گویی هیچ اتفاقی نیفتاده و ریاکاری و دوگانگی رهبران را برجسته می‌کند. از زمان شروع حملات اسرائیل در نوار غزه ۴۵۰ کشتی از ترکیه به سمت سرزمین‌های اشغالی رفته اند و از سوی دیگر در کارخانه کشتی‌سازی «سفینه» واقع در سواحل دریای مرمره و متعلق به هلدینگ کولین، نزدیک به دولت، تعمیر و نگهداری نفتکشی که مسئول تحویل سوخت به هواپیماهای جنگنده اسرائیلی است انجام می‌شود.

دیپلماسی آونگی

رضا عابدی گناباد، کارشناس مسائل ترکیه در گفت و گو با قدس ضمن اشاره به همین رفتار دوگانه دولت زیر اداره اردوغان در قبال موضوع غزه که می تواند بسترساز تنش در این کشور بین گروه های اسلامی و مخالف شود، گفت: رفتاری که اردوغان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه در پیش گرفته است همان مدل دیپلماسی آونگی است که آنکارا همواره به دنبال حفظ وجهه خود در بین جهان اسلام و پیگیری منافع ملی و اقتصادی از طریق غرب به ویژه ایالات متحده آمریکادر چارچوب مناسبات با رژیم صهیونیستی است.

وی تصریح کرد: امروز راهبرد سیاست خارجی حزب عدالت توسعه بهره برداری منفعت طلبانه از موضوع فلسطین می باشد و هیچگاه اردوغان موضعی  صادقانه ای در برابر مردم غزه نداشته بطوریکه بر اساس آمار اسرائیل اکنون ۴۰ درصد مصرف نفت خود را از مسیری میان بندر جیهان ترکیه به بندر ایلات تأمین می‌کند. همچنین بر اساس گزارش آماری اتاق بازرگانی ترکیه، صادرات سوخت کشتی و هواپیما از ترکیه به اسرائیل در سال ۲۰۱۶ حدود ۶۰۰ میلیون دلار بود؛ این رقم در سال ۲۰۱۷ به ۶۵۰ میلیون دلار، در سال ۲۰۱۸ به ۷۵۰ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۹ به ۸۵۰ میلیون دلار رسید.

دعوای زرگری اردوغان و نتانیاهو

عابدی گناباد در ادامه اظهار داشت: هرچند که  با گسترش جنگ در غزه درگیری های لفظی میان رجب طیب اردوغان و بنیامین نتانیاهو به اوج خود رسید اما این رفتار دعوای زرگری است که بین دو همکار قدیمی صورت می گیرد. این در حالی است که ترکیه  بیشترین رابطه اقتصادی در میان کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی دارد .

این کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به روابط نزدیک آنکارا با تل آویو در طی شش ماه اخیر، گفت: بسیاری از اقلام غذایی و پوشاک از جمله آب معدنی، پارچه های یونی فرم نظامی برای سربازان اسرائیلی، لبنیات، خودرو و مواد غذایی از طریق ترکیه به سرزمین های اشغالی در طی شش ماه اخیر صادر شده است.

کارشناس مسائل ترکیه در ادامه اظهار کرد: با توجه به اینکه بیشتر مردم در ترکیه مسلمان هستند و بخش زیادی از نیروهای مذهبی و عدالت خواه جوانان می باشند موج نارضایتی ها در این کشور نسبت به اقدامات اردوغان در حال گسترش است واین پیامی است برای کشورهای اسلامی که خود را همسو با سیاست های ترکیه در قبال رژمی صهیونیستی قرار داده اند.

 وی به انتقادات برخی از سیاستمداران ترک در طی ماه های اخیر نسبت به رفتارهای دوگانه اردوغان در قبال مردم غزه اشاره کرد و افزود: رفتارهای دوگانه اردوغان با واکنش‌های متعدد سیاست مداران ترکیه در داخل روبرو شده است به خصوص اینکه احمد داود اوغلو؛ نخست وزیر سابق ترکیه در انتقاد از سیاست‌های دولت اردوغان درباره غزه گفت: دولت ما باید هر چه زودتر رژیم صهیونیستی را تحریم کند و از اتخاذ مواضع نمایشی دست بردارد.

او پایان اظهار داشت: در حالی که ترکیه در طی دو دهه اخیر  روابط خوبی در زمینه های اقتصادی و تجاری  با اسرائیل دارد و حتی  مقامات ترکیه در ابتدای رویارویی حماس و اسرائیل، مواضع محتاطانه‌ای در پیش گرفته بودند، اما مردم در این کشور( ترکیه) به خصوص جوانان در برابر این بی تفاوتی اردوغان ایستادند و باعث شد وی مواضع متفاوتی در پیش بگیرد که این رفتار تنها به یک شوی سیاسی شبیه است تا حمایت از مردم غزه.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    0 0
    ترکیه رابطه اقتصادی با اسرائیل وکمک های بی دریغ به غزه اصلا کتمان نمی کنه ولی اکثر کشورهای اسلامی رابطه پنهان باسراییل دارند وتمام اقداماتشان به نفع اسرائیل بوده ودر ظاهر اسرائیل را محکوم می کنند