کارشناس بازار بورس گفت: متاسفانه به‌دلیل سیاست‌ها و تصمیمات خلق‌الساعه دولت در سال‌های اخیر، اعتماد مردم از بورس سلب شده، بنابراین توقع رشد چندانی از بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳ نباید داشته باشیم.

توقع رشد چندانی از بازار سرمایه نداشته باشید

به‌گزارش قدس آنلاین، در حالی وارد سال ۱۴۰۳ شده‌ایم که بازار سرمایه در سال گذشته در کف قیمتی خود قرار داشت و حجم معاملات به‌حداقل خود رسیده بود و در طول سال شاهد خروج سرمایه حقیقی از بازار بودیم، کارشناسان ۴ عاملِ نرخ بهره بالا، دخالت‌های دولتی، قیمت‌گذاری دستوری و در کنار این‌ها افزایش تنش‌های منطقه را عامل این وضعیت بازار می‌دانند؛ اما بورس در سال ۱۴۰۳ چه روندی را طی خواهد کرد و تورم در این سال چه تاثیری بر بازار سرمایه خواهد گذاشت؟

رحمان رحیمی، کارشناس بازار بورس در گفت‌وگو با خبرنگار قدس در رابطه با وضعیت بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳، گفت: یکی از موضوعاتی که در بحث سرمایه‌گذاری اهمیت به‌سزایی دارد، بحث اعتماد است که متاسفانه در سال‌های اخیر از جانب مردم سلب شده که علت مهم آن اتفاقات سال ۹۹ و پس از آن نامه‌ای بود که ۱۷ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ منتشر شد(انتشار نامه افزایش نرخ خوراک گاز شرکت‌های پتروپالایشی و سایر صنایع).

وی ادامه داد: کار به‌جایی رسیده که خودروسازان که به‌بدعهدی شهره‌‎اند، به‌محض باز کرد سایت فروش با حجم زیادی از مشتری مواجه و به‌فاصله چند دقیقه سایت بسته می‌شود و این یعنی مردم به‌همین خودروسازان بدعهد، اعتماد بیشتری دارند و یا مردم حاضر هستند سرمایه خود را در بازار مسکن باوجود رکود بالا و احتمال ادامه‌دار بودن این رکود در سال آینده و از طرفی قدرت نقد شوندگی کم، وارد کنند؛ اما حاضر نیستند به‌بازار سرمایه پا بگذارند.

به‌عقیده رحیمی دست اندازی دولت به‌سود شرکت‌ها و دستورالعمل‌های خلق‌الساعه؛ عدم پیش‌بینی‌پذیری بازار سرمایه را افزایش می‌دهد. چنانچه نگاهی به‌بازار حراج سکه در بانک مرکزی بیندازید، می‌بینید باوجود حراج ربع سکه با حباب بسیار بالا؛ مردم بازهم حاضر به‌خرید هستند و اعتماد دارند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: باید اعتماد مردم به‌بازار بورس بازگردد و این اعتماد تنها زمانی باز می‌گردد که دولت آن را به‌عنوان یک قلک درنظر نگیرد و اقدام به‌اخذ دستورالعمل‌های خلق‌الساعه نکند و اجازه دهد که بازار سرمایه راه خودش را برود.

وی ضمن بیان اینکه فعالین بورس امیدی به‌حمایت از جانب دولت ندارند؛ فقط توقع دارند که دولت کمتر در روند بازار سرمایه مداخله کند، خاطرنشان کرد: برای سال آینده بازار سرمایه را بازاری روبه‌رشد نمی‌بینم و معتقدم چنانچه بازار رشدی هم داشته باشد ناشی از افزایش تورم و افزایش نرخ ارز است که البته سود واقعی هم نیست.

رحیمی اضافه کرد: طبق آمار حدود ۱۵ میلیون نفر در ایران فعالین بازارهای رمزارز و فارکس و کریپتو کارنسی هستند درحالی که کدهای فعال بورسی در ایران تنها ۵۰۰ هزار نفر است و این یعنی سرمایه‌گذاران بازار رمز ارز، حدود ۳۰ برابر تعداد فعالین بورس هستند. در تمام دنیا بازار رمز ارز بازاری پرریسک است؛ اما متاسفانه ما به‌سمتی رفته‌ایم که مردم حاضر شده‌اند بازار سرمایه را رها و به‌سمت بازار رمزارزی که بسیار پرریسک است، بروند.

این کارشناس اقتصادی در حوزه بازار سرمایه اضافه کرد: در حال حاضر بورس از نظر ارزش دلاری در کف خود قرار دارد؛ در سال‌های گذشته ارزش دلاری بورس حدود ۲۵۰ میلیارد دلار بود و این میزان در حال حاضر به ۱۵۰ میلیارد دلار تنزل کرده است و این درحالی است که بازار سهام باید از نظر منطقی بیشترین رشد را داشته باشند؛ اما تصمیمات خلق‌الساعه مانع از رشد بورس شده است.

وی با بیان اینکه از بورس سال آینده نباید توقع رشد زیادی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: درحال حاضر باید به‌بازار سرمایه به‌دید نوسانی نگاه کرد و به‌سود کم راضی بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.