رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری گفت: یکی از موضوعاتی که در آن به جمع بندی رسیدیم تا در نوروز اجرا شود، آیین پرده خوانی در ۵۰۰ نقطه شهر با موضوعات مرتبط با حضرت رضا (ع) و شاهنامه است که از فرصت‌ها و ظرفیت‌های مهم مشهد است که باید به نحو احسن از آن استفاده کنیم.

اجرای آئین پرده خوانی در ۵۰۰ نقطه شهر مشهد

به گزارش قدس خراسان، صبح روز یکشنبه، ۲۷ اسفندماه نشست خبری معاون محترم شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد و معاونین سازمان با محوریت ماه رمضان و جشنواره ورزشی رمضان برگزار شد.

رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در ابتدای این نشست در خصوص طرح‌های استقبال از بهار گفت: امسال شانزدهمین دوره استقبال از بهار با عنوان هنرهای شهری مشهد در حال برگزاری است. فرایند اجرایی این دوره از تابستان با انتشار فراخوان و در محورهای گلستان، المان‌های موقت، تزیینات شهری، جشنواره نوری و هنرهای مردمی آغاز شد. در بخش گلستان و المان‌های موقت در مجموع بیش از ۲ هزار آثار دریافت و داوری شد و حدود ۷۰۰ هنرمند مشارکت داشتند که نیمی از آن‌ها بانوان بودند.

با رفع مسائل حقوقی، گذر گلستان فعال می‌شود

جواد کیانی افزود: امسال ۷۰۰ المان در ۳۵۰ نقطه شهری جانمایی شد و کماکان درحال جانمایی است و تا آخر اسفند به اتمام می‌رسد. ۲۰ المان دائم با موضوع خانواده، ایثار و شهادت و فرهنگ رضوی نیز در شهر جانمایی می‌شود. در حوزه دیوارنگاری نیز ۶ هزار متر دیوارنگاری در دو بخش فاخر و نیمه فاخر توسط هنرمندان انجام شده است. امسال در ۶ هکتار از مجموعه کوهسنگی جشنواره نور در حال انجام است و مراحل پایانی آن طی می‌شود تا افتتاحیه آن در روز ۳ فروردین برگزار شود.

وی درخصوص امور اسکان و استقبال از زائران بیان کرد: ۴۲ اسکان موقت و اضطراری با ظرفیت ۴۵ هزار نفرشب تجهیز و اماده سازی شده است. ۱۸ پایگاه راهنمای زائر در مسیرهای منتهی به حرم و مبادی ورودی خدمت رسانی خواهند کرد. همچنین ۴ ایستگاه استقبال از زائر نیز در مبادی ورودی مستقر هستند.

کیانی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در آن به جمع بندی رسیدیم تا در نوروز اجرا شود، آیین پرده خوانی در ۵۰۰ نقطه شهر با موضوعات مرتبط با حضرت رضا (ع) و شاهنامه است که از فرصت‌ها و ظرفیت‌های مهم مشهد است که باید به نحو احسن از آن استفاده کنیم. سعی کردیم ایستگاه‌های افطاری در ماه رمضان نیز در سطح شهر و پایانه‌ها استقرار داشته باشند. هرچه بیشتر به این ایستگاه‌های افطاری رونق بدهیم فضای همدلی بیشتر خواهد شد. در بحث ورزش و سلامت نیز امسال سومین دوره جام برکت و کرامت با ۱۹ رشته درحال برگزاری است. برگزاری جام رمضان در مشهد در کشور بی سابقه است که در ۱۹ رشته ورزشی در سه محور اقایان، بانوان و جانبازان و معلولین برگزار می‌شود. این مسابقه، اتفاق بسیار شایسته‌ای برای بالا بردن روحیه نشاط و تشویق مردم به حوزه ورزش و سلامت است.

برگزاری مراسم احیای شب قدر در بوستان‌های منتخب

پس از آن معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری بیان کرد: بیش از ۶۵ درصد شرکت کنندگان طرح استقبال از بهار مشهدی هستند و هنرمندانی از سراسر کشور نیز در آن شرکت کردند. این جشنواره به عنوان فضایی متفاوت در کشور شناخته شده و هرسال هنرمندان منتظر فراخوان آن هستند.

یوسف اسماعیل‌زاده گفت: علاوه بر جانمایی المان‌های جدید در سطح شهر بیش از ۹۰ اثر نیز درحال مرمت و جانمایی است. در جشنواره نور که کارویژه امسال است در فضایی متفاوت، رویدادهایی با محوریت نمایشی و کودک و برنامه‌های متفاوت دیگری اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه برای اولین بار در فراخوان بخش مردمی در دو قالب سرود و نمایش متقاضی داشتیم گفت: بیش از ۱۰۰ اثر در بخش نمایش ارسال و داوری‌ها انجام شده و درحال دریافت مجوز هستیم. جشنواره سرود محلات نیز در حال انجام است تا به نوروز امسال برسد. تلاش ما این بوده که با مشارکت هنرمندان در عرصه‌های مختلف بهاری معنوی را رقم بزنیم.

اسماعیل‌زاده گفت: رویدادها و برنامه‌های مختلفی برگزار خواهیم کرد، از نوروز با شهدا گرفته که هرسال در بهشت رضا برگزار می‌شود، فضا آرایی شهری نیز دیگر اقدامی است که با نصب پرچم و ریسه و بیلبورد و اکران‌های شهری با پیام‌های معنوی، با نگاه رمضان و نوروز و زائر دنبال می‌شود. شهرداری با نمایشگاه بین‌المللی نیز همکاری جدی داشته است؛ علاوه بر این نمایشگاه قرآن محلات در نیمه دوم رمضان در ۴ نقطه برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: جشنواره نسیم وحی در ۱۳ بوستان شهری برگزار خواهد شد. برنامه شب‌های احیا در بوستان‌های منتخب شهری نیز برگزار خواهد شد تا فضایی معنوی و تجربه بسیار خوبی برای خانواده‌ها در این فضا رقم بخورد. رویداد تماشای هزاران قمر با موضوع شهدا نیز هرشب بعد از افطار در بهشت رضا برگزار می‌شود. برای برگزاری نمایشگاه از غدیر تا قدر نیز درحال رایزنی هستیم.

ساماندهی متکدیان  با 15 گشت خودرویی

معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در این نشست در خصوص اقدامات انجام شده برای استقبال از بهار و ماه رمضان بیان کرد: با مشارکت اعضای شورای اجتماعی محلات در ۱۷۰ محله بازدید از خانواده ایثارگران را پیش بینی کردیم و هر شورای اجتماعی حداقل از یک خانواده بازدید خواهند کرد.

مهدی ابراهیمی گفت: در ۴۰ ایستگاه شامل پایانه های اصلی اتوبوسرانی و ایستگاه‌های منتخب مترو افطاری ساده خواهیم داشت که بعد از افطار به مدت نیم ساعت از مسافران پذیرایی خواهد شد. پویش مشهد مهربان نیز برای ازادسازی زندانیان جرایم غیرعمد از ولادت امام حسن مجتبی (ع) تا ولادت امام رضا (ع) ادامه خواهد داشت. متکدیان در معابر شهری به خصوص در خیابان های اطراف حرم با 15 گشت خودرویی و پیاده ساماندهی خواهند شد.

برگزاری مسابقات جام رمضان با استقبال از رشته‌های ساحلی

پس از آن معاون سلامت و تربیت بدنی شهرداری مشهد نیز به برگزاری سومین دوره جشنواره ورزشی برکت و کرامت در قالب جام رمضان اشاره کرد و گفت: در این دوره از حضور اقشار مختلف تیم‌ها شگفت زده شدیم. امسال باتوجه به استقبال خوبی که از رشته ساحلی وجود داشت، برای اولین بار این رشته به مسابقات اضافه شده است.

حسین غیاثی گفت: در بخش اقایان در رشته فوتسال که ویترین این مسابقات است، ابتدا ۸ سالن را درنظر گرفته بودیم که طی ۷۲ ساعت تمام ظرفیت آن با ۳۲ تیم پر شد و در نهایت ۲ سالن دیگر را هم اضافه کردیم. یکی از مزایای این دوره پراکندگی سالن‌ها در سطح شهر است. مسابقات در نقاط مختلف برگزار می‌شود تا دسترسی اقشار راحت‌تر باشد. امسال در مسابقات فوتسال ۳هزار و ۵۰۰ ورزشکار و عوامل اجرایی درحال فعالیت هستند و این مسابقات حدود ۶ هزار تماشاگر داشته است.

اجرای طرح قرار زیارت و تورهای مشهدگردی در نوروز

معاون زیارت و گردشگری سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد نیز با تاکید بر اینکه میزبانی شایسته از زائران را در ارائه خدمت فرهنگی شایسته می‌بینیم گفت: ما در حوزه اسکان متولی نیستیم، اما به عنوان یکی از اعضای اصلی که در این حوزه نقش ایفا می‌کنند، این ظرفیت را داریم تا درصورت پر شدن ظرفیت اسکان ها، میزبان زائران در اسکان‌های موقت و اضطراری باشیم.

سیدجلیل بامشکی ادامه داد: یکی از برنامه‌های فرهنگی در حوزه زیارت طرح قرار زیارت است که با محوریت مساجد از افطار تا سحر و ویژه نوجوانان و خانواده‌ها درحال برگزاری است. تاکنون ۵۷ قرار زیارت داشتیم و بیش از ۲هزار نوجوان مشهدی در آن شرکت کردند. در این طرح اولویت با مساجدی است که از حرم فاصله دورتری دارند.

وی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی راهنمایی زائران است گفت: در این راستا توزیع محصولات راهنمای زائر در ایستگاه‌ها و گشت‌های راهنما انجام می‌شود. امسال علاوه بر تابلوهای راهنما در منطقه ثامن برای خدمات ارائه شده، تابلوهایی با عنوان به سمت حرم نیز برای راهنمایی زائران در ۴۰ نقطه نصب می‌شود. ضمن اینکه نمایشگاه مفهومی زیارت در پارک وحدت در ایام نوروز از ساعت ۹ تا ۱۶ فعال خواهد بود.

بامشکی در ادامه گفت: گردشگری وظیفه ذاتی ما نیست با این حال سعی می‌کنیم از ظرفیت‌های خود در این زمینه استفاده کنیم. در این راستا تورهای مشهد گردی با هماهنگی دفاتر مسافرتی، طرح ریزی و برنامه ریزی کردیم و ۱۷ تور مشهدگردی در ایام نوروز برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.