معاون سلامت اداره‌ کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: حال «ریشا» شیر نر و «ارس» پلنگ نر در باغ وحش مشهد به عنوان ۲ گونه ارزشمند طی چند روز اخیر نامطلوب و نگران کننده شده است.

حال «ریشا» و «ارس» در باغ وحش مشهد خوب نیست

به گزارش قدس خراسان، محمود قربان زاده با بیان توضیحاتی در خصوص وضعیت کنونی این شیر نر موسوم به «ریشا» اظهار کرد: طی چند روز اخیر این شیر دوباره بی اشتها شده است و حال نامساعدی دارد که موجب شد تیم درمانی کلینیک دامپزشکی طرف قرارداد باغ وحش مشهد در محل حاضر شود و شرایط را بررسی کند.

معاون سلامت اداره‌ کل دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به سختی کار درمان حیوانات وحشی اضافه کرد : انجام اقدامات درمانی و نمونه گیری از این حیوانات نیاز به بیهوشی حیوان دارد که به دلیل ریسک بالا و خطر مرگ احتمالی حیوان وحشی در صورت بیهوشی تا کنون تصمیمی برای بیهوش کردن ریشا گرفته نشده است در نتیجه دامپزشکان در شرایط سخت، کارهای درمانی از جمله سرم درمانی را بدون انجام بیهوشی برای حیوان انجام می دهند.

وی در خصوص علت حال نامساعد ریشا اظهار کرد:بیماری عفونی یا سرطان غدد لنفاوی ۲ تشخیص اولیه دامپزشکان متخصص برای شیر نر ۹ ساله باغ وحش مشهد است که تشخیص قطعی مستلزم بیهوشی است که این اقدام نیز با خطر مرگ شیر همراه است .

قربان زاده ادامه داد: فعلا با انجام درمانهای حمایتی سعی در حفظ این گونه ارزشمند باغ وحش مشهد داریم.

«ارس» بار دیگر تشنج کرد

معاون اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در خصوص وضعیت سلامت تنها پلنگ باغ وحش مشهد نیز گفت: چند روز پیش بار دیگر ارس که مبتلا به بیماری عصبی پیش رونده است دچار تشنج شد که ناشی از بیماری این گونه است .

وی افزود: در جریان این تشنج یکی از دست های ارس نیز آسیب دیده که درمان آن در حال انجام است .

قربان زاده با بیان این که ارس یک پلنگ پیر محسوب می‌شود و خوشبختانه تا کنون با تلاشهای موثر دامپزشکان متخصص موفق به حفظ آن شده ایم اظهار کرد: دامپزشکان تمام تلاش خود را برای حفظ و بازگرداندن سلامت این ۲ گونه ارزشمند به کار بسته اند.

معاون سلامت اداره‌ کل دامپزشکی خراسان رضوی تاکید کرد: آماده هر گونه همکاری با اداره کل محیط زیست در خصوص روند درمان این ۲ گونه هستیم و پذیرای پیشنهادات سازنده و تعامل در این زمینه خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.