استاد حوزه و دانشگاه گفت: وفای به نذر و اخلاص در عمل از مهمترین ویژگی های ابرار است. 

وفای به نذر و اخلاص از مهمترین ویژگی های ابرار است

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله محمدباقر تحریری در ویژه برنامه «بهار بندگی»؛ بیان تفسیر قرآن کریم که در رواق امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: یکی از راه های رسیدن به سعادت رفاقت و همنشینی با ابرار است چرا رفاقت با این افراد بالاترین کمک را به انسان می کند. 

وی تصریح کرد: تنها رفیقی که رفاقت او با انسان همیشه ادامه دارد خداوند و اولیاء الهی است. در دعای جوشن کبیر که در آن اسماء و صفات الهی آمده یکی از اسماء خداوند «رفیق»  است. رفیق خوب کسی است که حال انسان را می شناسد و نسبت به او دلسوز و مهربان است. 

این مفسر قرآن با اشاره به آیه 69 سوره مبارکه نساء؛«وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفِیقاً» در این آیه انبیاء، صدیقین، شهدا و صالحین به عنوان بهترین رفیقان معرفی شده است. 

وی اظهار داشت: در سوره مبارکه انسان خداوند متعال یک گروه از این رفیقان را به ما معرفی می کند که آنها اهل بیت(ع) هستند که شاخصه های اخلاقی بسیار بالایی دارند و که ما هم می توانیم با تبعیت از ایشان این شاخصه ها را در خود ایجاد کنیم.

آیت الله تحریری افزود: این سوره از جانب خدای متعال، برای کسانی نازل شد که با وجود روزه داری سه روز پیاپی افطار خود را برای رضای خدا انفاق کردند که این افراد عبارت بودند از حضرت علی (ع)، حضرت زهرا (س)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) که افطار خود را به مسکین، یتیم و اسیر دادند.

وی بیان کرد: در این سوره مبارکه آمده است که این افراد فقط برای رضای خدا و در امان ماندن از عذاب او در روز قیامت در راه خدا انفاق کردند و از هیچ کسی جز او نیز پاداش نمی خواستند. 

این کارشناس قرآنی افزود: این اطعام یک اطعام معمولی نبود به همین خاطر این افراد را در زمره نیکان عالم قرار داد چرا که آنها این کار را فقط برای رضای خدا و بدون هیچ چشم داشتی انجام دادند. 

وی خاطرنشان کرد: ما در عالم قیامت که بعد از این عالم است حتما برای حساب و کتاب در پیشگاه خدا حضور پیدا می کنیم و در آنجا هم اعمال ظاهری ما مورد حساب قرار می گیرد و هم اعمال باطنی ما و اگر ظاهر عمل ما خوب باشد ولی باطن خوبی نداشته باشد پذیرفته نخواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.