یک مقام دفاعی آمریکایی در مصاحبه مطبوعاتی فاش کرد که عربستان در پاسخ به عملیات نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ، اقداماتی را انجام داده است که استفاده نیروهای آمریکایی از اراضی و حریم هوایی آن را برای حمله به یمن محدود می‌کند.

اقدامات آمریکا در جزیره «سقطری» یمن پس از دست رد عربستان

به گزارش قدس آنلاین، این موضوع در این مرحله جزئی تلقی نمی‌شود، مرحله‌ای که ایالات متحده در برخی مواقع تلاش می‌کند تا صنعا را وسوسه کند و در برخی مواقع بدون یافتن گوش شنوایی در عربستان، آن را تهدید به بازگشت به جنگ می‌کند.

طبق گزارش وبگاه الخنادق، این «ایستادگی» عربستان در برابر فشارهای آمریکا از طریق مداخله واقعی و فزاینده - در صورت نیاز و ایجاد شرایط میدانی - نشان می‌دهد که ریاض چقدر در بستن پرونده جنگی که ۹ سال پیش در یمن آغاز کرد، جدی است. عربستان در این مدت شاهد بمباران غول نفتی آرامکو و کاهش اقتصاد و سرمایه گذاری خارجی در نتیجه بی‌ثباتی امنیتی بود.

این مقام دفاعی آمریکایی در گفت‌وگو با اسکای نیوز تاکید کرد که «سیستم‌های دفاع موشکی آمریکا موجود در عربستان برای آمریکایی‌ها جهت استفاده علیه ارتش یمن ممنوع است».

وی افزود: ریاض به هواپیماهای جنگنده آمریکایی فقط در فرودگاه‌های پایگاه‌های نظامی در این کشور اجازه سوخت گیری می‌دهد.

این در حالی است که دولت ایالات متحده در مواجهه با تشدید عملیات نظامی یمن خود را در برابر مشکل پیچیده‌ای می‌بیند. پس از شکست ائتلافی که برای این مأموریت ایجاد کرد و کاربرد بی‌فایده ناوشکن‌های آمریکایی-انگلیسی که برای این منظور وارد کرد، واشنگتن اقدام به تکمیل پروژه‌ای کرد که حدود ۶ سال پیش با نمای اماراتی در جزیره سقطری یمن که در نقطه تلاقی دریای عرب و سرخ و اقیانوس هند قرار دارد، آغاز کرده بود.

ابوظبی اولین بار در سال ۲۰۱۸، زمانی که یک پایگاه نظامی در این جزیره ایجاد کرد، نظامی‌سازی سقطری را آغاز کرد. بدون هیچ مخالفتی از سوی آمریکا، اما با حمایت پنهان آن، شروع به ساخت یک پایگاه نظامی و باند فرودگاه کرد تا فرود و برخاست هواپیماها را تسهیل کند.

بر اساس مقاله‌ای که در مجله Breaking Defence منتشر شده است، ابوظبی با قرار دادن حسگرهای دفاع موشکی در این جزیره که از ائتلاف نوظهور تحت رهبری آمریکا متشکل از اشغالگران و چندین کشور عربی به بهانه مبارزه با «توسعه طلبی ایران» حمایت می‌کند، در نظر داشت این حضور را گسترش دهد.

در واقع، این تلاش‌ها که در دوره‌های گذشته به سرانجام نرسیدند، با شروع جنگ اشغالگران در نوار غزه به مسیر خود بازگردانده شد.

این مقام دفاعی آمریکایی درباره «بحران دریای سرخ» خاطرنشان کرد: «این اقدامات برای رهگیری موشک‌های دوربردی است که حوثی‌ها (انصارالله) ممکن است پرتاب کنند».

وی افزود: اقدامات ما در سقطری پیش بینی حمله حوثی‌ها به پایگاه‌های آمریکایی در منطقه است.

پس از آنکه تلاش‌های آمریکا در ابتدا بر توقف عملیات نظامی یمن متمرکز شد که کشتی‌های در حال حرکت به سوی اراضی اشغالی را هدف قرار می‌دهد، به نظر می‌رسد که اهداف کمتر شده است. همانطور که لحن سخنان مقامات آمریکایی از حذف «تهدید ناوبری» به «عملیات محدودکننده» تغییر کرد و در نهایت تلاش‌ها بر یافتن راه‌هایی برای کاهش و محدود کردن تلفات متمرکز شد و نیروهای آمریکایی از مرحله حمله به سمت دفاع حرکت کردند.

علی مبارک محامد، سخنگوی رسمی «کمیته تحصن» در استان المهره نیز نسبت به خطر استقرار نیروهای آمریکایی و استقرار سامانه‌های پدافندی در مجمع‌الجزایر سقطری و تبدیل آن به پایگاه نظامی هشدار داد. وی گفت: آنچه آمریکا درباره تقویت سامانه موشکی در مجمع الجزایر سقطری اعلام کرد، موید اهداف شومی است که طی سال‌های گذشته به دلیل مشروعیت بخشیدن به شورای ریاست جمهوری و دولت تبعید نسبت به آن هشدار دادیم. ما در کمیته تحصن مسالمت آمیز با تاکید بر اینکه «استقرار نیروی موشکی در مجمع الجزایر سقطری و تبدیل آن به پایگاه نظامی آن را یک اشغالگری خارجی می‌دانیم که از نظر کلیه قوانین بین‌المللی و جهانی مردود است لذا ما آن را قاطعانه رد می‌کنیم و آن را نقض حاکمیت ملی می‌دانیم. ما همچنین تاکید می‌کنیم مقاومت در برابر اشغالگران، حقی است که طبق همه قوانین برای همه مردم تضمین شده است.»

نیروهای مسلح یمن از زمان عملیات طوفان الاقصی و اعلام حمایت از ساکنان غزه ۹۶ عملیات انجام داده‌اند و ۶۲ کشتی را که به سمت فلسطین اشغالی حرکت می‌کردند یا از آن در جنگ با نوار غزه، دریای سرخ، دریای عرب و اقیانوس هند حمایت می‌کردند، هدف قرار داده‌اند. ۴۷۹ موشک و پهپاد ارتش یمن تعدادی هدف از جمله ۳۲ مورد در فلسطین اشغالی را هدف قرار دادند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.