رئیس فراکسیون جمعیت مجلس گفت: تاکنون ۳۵ هزار خانواده زمین رایگان سه فرزندی را دریافت کرده‌اند و وزیر راه و شهرسازی هم اخیرا عنوان کرد حدود ۷۰ هزار خانواده زمین‌ رایگان دریافت می‌کنند.

۳۵ هزار خانواده زمین رایگان سه فرزندی را دریافت کرده‌اند

به گزارش قدس آنلاین، «فاطمه محمدبیگی» رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «جنت آباد» رادیو تهران در خصوص قانون جوانی جمعیت و چالش‌ها و تأثیرات آن بر جامعه، گفت: مقام معظم رهبری در سال ۸۹ در سخنرانی خود در خراسان شمالی فرمودند که کاهش جمعیت کنترل نشده است.

وی افزود: قانون تنظیم خانواده باید از سال ۷۹ لغو می‌شد اما در عمل تا دهه ۱۴۰۰ ادامه پیدا کرد. در مجلس یازدهم کمیسیون مشترک جوانی جمعیت تشکیل شد و از سال ۹۹ تا آبان ۱۴۰۰ قانون ۷۳ ماده‌ای جوانی جمعیت و حمایت از خانواده نوشته و تقدیم رهبری شد و ایشان در مورد آن فرمودند این قانون دوراندیشانه، آینده‌نگرانه، حیاتی و لازم الاجرا است و از مجلس یازدهم به عنوان مجلس انقلابی یاد کردند.

مشکل عدم اجرای قانون جوانی جمعیت، چالش‌های بودجه‌ای است

رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس یازدهم در ادامه با تأیید اینکه برخی بخش‌ها با قانون جوانی جمعیت به خوبی همراهی نکردند گفت: مشکل عدم اجرای قانون چالش‌های بودجه‌ای است. متأسفانه به دلیل عدم تأمین بودجه، ۵۰ درصد این قانون اجرایی نشده است.

وی با تاکید بر اینکه التزام نداشتن برخی مدیران و کارشکنی‌ها موجب شده قانون جوانی جمعیت به خوبی اجرا نشود گفت: اولین چالش ما سازمان برنامه و بودجه است که بودجه مورد نیاز اجرای این قانون را نمی‌دهد و پس از آن التزام نداشتن برخی وزارتخانه‌ها است.

 

کمتر از ۲۰ درصد مادران مشمول قانون جوانی جمعیت خودرو گرفته‌اند

محمدبیگی گفت: وزارت صمت خودروی مادران را نمی‌دهد. تا کنون ۲۷۰ هزار مادر خودرو گرفته اند و نزدیک به دو برابر این تعداد در صف انتظار هستند. قرار بود ۵۰ درصد خودروهای داخلی در اختیار مادران قرار گیرد و مادران بدون نوبت و قرعه‌کشی خودرو دریافت کنند اما تا کنون کمتر از ۲۰ درصد ظرفیت خودرو در اختیار مادران قرار گرفته است

موضوع خودروی مادران را به طور جدی پیگیری می‌کنم

وی افزود: در پی اجرا نشدن این قانون و تخلفات روی داده ما به عنوان ناظر قانون تذکر دادیم و از وزرا سوال کردیم و موضوعات در کمیسیون اصل ۹۰ مطرح شده است. یکی از موضوعاتی که به طور جدی در سال جاری آن را پیگیری خواهم کرد خودروی مادران است.

رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس یازدهم خبر داد: تا کنون ۳۵ هزار خانواده زمین رایگان سه فرزندی را دریافت کرده اند اما ۲۰۰ هزار خانواده در صف دریافت این زمین‌ها هستند. وزیر راه و شهرسازی هم به تازگی عنوان کردند حدود ۷۰ هزار خانواده به زودی زمین‌های رایگان را دریافت خواهند کرد و امیدواریم که بقیه خانواده‌های سه فرزندی با شناسایی زمین‌های بیشتر، زمین رایگان خود را دریافت نمایند.

 

بودجه ۲ هزار میلیارد تومانی حوزه فرهنگی قانون جوانی جمعیت داده نشده است

محمدبیگی تصریح کرد: قرار بود سازمان برنامه و بودجه ۲ هزار میلیارد تومان به حوزه فرهنگی قانون جوانی جمعیت اختصاص دهد که تا کنون تخصیصی صورت نگرفته است.

وی در خصوص حق اولاد و عائله‌مندی گفت: به تازگی این مبلغ افزایش یافته و امسال کارگران هم از این حق بهره مند می‌شوند اما ضمن تشکر از وزیر کار درخواست داریم مبلغی که سه برابر به ازا هر فرزند و دو برابر به ازا همسر افزایش می‌یابد به عنوان افزایش حقوق محسوب نشود. ماده ۴۱ قانون کار اجرا شود چون قانون «جوانی جمعیت»، قانونی جدا است و باید به صورت مجزا اجرا شود.

محمدبیگی در پاسخ به اینکه آیا کارکنان قراردادی با ازدواج ارتقا خواهند یافت؟ گفت: این قانون برای حمایت از ازدواج و فرزندآوری است. بر اساس این قانون وام ازدواج ۵ برابر شده است. در این قانون به ازا تأهل امتیازی در استخدام در نظر گرفته شده و به ازا هر فرزند ثبات شغلی در نظر گرفته شده است.

این نماینده مجلس اظهار کرد: تسهیلات قانون جوانی جمعیت آغازی برای اصلاح فرایند جمعیتی کشور، پدیده سالمندی و تک فرزندی، از بین رفتن نیروی کار و جلوگیری از ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی است.

 

اگر بحران جمعیت حل نشود؛ امنیت، اشتغال و فرهنگ کشور با خطر مواجه خواهد شد

وی تاکید کرد: مدیران و مسؤولان عزم خود را برای بحران جمعیت جدی کنند. اگر بحران جمعیت حل نشود با مهاجرت و مهاجرپذیری مواجه خواهیم شد و امنیت، اشتغال و فرهنگ کشور با خطر مواجه خواهد شد.

شهرداری تهران چند طرح جالب را برای اجرای قانون جوانی جمعیت در دست اجرا دارد

رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس یازدهم در ارتباط با اقدامات شهرداری تهران که در حوزه جوانی جمعیت انجام شده گفت: تاکنون دو جلسه با شهردار تهران داشته ایم. چند طرح جالب در شهرداری تهران برای اجرای این قانون در دست اجرا است اما از شهرداری انتظار داریم تأسیس مهد کودک‌ها و مناسب‌سازی محیط برای کودکان و سالمندان و برگزاری جشن‌های ازدواج در تالارهای شهرداری اجرا شود و شاهد برگزاری مراسم ازدواج آسان برای جوانان و تأمین مهد کودک برای فرزندان مادران شاغل باشیم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.