مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: یک میلیون و ۵۲۳ هزار و ۸۰۲ خانوار در مرحله دوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی خرید کرده‌اند که این به معنای مشارکت ۸۸.۴۲ درصدی مردم استان در این مرحله است.

مشارکت ۸۸.۴۲ درصدی خراسان رضوی در مرحله دوم طرح کالابرگ الکترونیک

به گزارش قدس خراسان، محمدامین بابایی صبح امروز پنجشنبه در نشست خبری مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی که در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در دو روز گذشته معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون در مشهد حضور داشت و طبق گزارشی که به استاندار دادند، خراسان رضوی رتبه نخست عملکردی را در طرح کالابرگ در کشور به‌دست آورده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی متذکر شد: با وجود اینکه در مرحله دوم سامانه بروزرسانی شده بود، پیش‌بینی می‌شد که مشارکت مردم در خرید کمتر شود چرا که در مرحله اول میزان خرید اقلام آزاد بود.

وی عنوان کرد: در طرح کالابرگ الکترونیک دسترسی دو هزار فروشگاه متخلف غیرفعال شد و سامانه را بروزرسانی و باگ‌های سیستمی که منجر به دور زدن می‌شد را اصلاح کردیم.
بابایی تصریح کرد: از یک میلیون و ۷۲۳ هزار و ۲۸۷ خانواری که مشمول طرح کالابرگ الکترونیکی در سطح استان بودند، یک میلیون و ۵۲۳ هزار و ۸۰۲ خانوار از ۲۰ اسفندماه تا پایان ۱۵ فروردین ماه خرید کرده‌اند که این به معنای مشارکت ۸۸.۴۲ درصدی مردم استان در مرحله دوم طرح کالابرگ الکترونیک است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه در مرحله دوم اجباری نبود که مردم در یک مرحله خریدشان را انجام دهند، ادامه داد: مردم در این مرحله ۳.۳ همت خرید کردند که ۱.۱ همت آن از یارانه مضاعف پرداخت شده و ۲.۲ آن خرید نقدی بوده که مردم انجام دادند.

وی خاطرنشان کرد: ۱۰ میلیون و ۷۵ هزار و ۹۷۲ تراکنش و ۱۴.۸ همت خرید از ابتدای طرح کالابرگ الکترونیک تاکنون توسط مردم انجام شده است.

بابایی درباره تعداد فروشگاه‌هایی که در این طرح شرکت کرده‌اند، گفت: ۱۹ هزار و ۴۲۴ فروشگاه خرد محلی و ۵۱۳ فروشگاه زنجیره‌ای و در مجموع ۱۹ هزار و ۹۳۷ فروشگاه در اجرای طرح کالابرگ با ما همکاری کردند، همچنین ۲۰ هزار و ۵۸۵ پز فعال نیز در این فروشگاه‌ها راه‌اندازی شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه بحث اصلی ما در این طرح امنیت غذایی جامعه است، عنوان کرد: در یک ماه مرحله فجرانه بیش از ۵۹۰ میلیون فاکتور صادر شد که مغایرتی که در این زمینه داشتیم، کمتر از نیم درصد در کل کشور بوده است، یعنی پرداختی فروشگاه‌ها تنها در نیم درصد مواقع با تأخیر انجام شده بود.

وی یادآور شد: در طرح کالابرگ الکترونیک ۱۱ قلم کالا با بیش از ۲۱۰ هزار برند و با شرایط وزنی مقرر توزیع می‌شود که با توجه به سختی کار اتفاق قابل قبولی در استان رقم خورد.

بابایی با اشاره به تبیین موضوع عدم حذف یارانه نقدی در صورت استفاده از کالابرگ الکترونیک، گفت: شناخت دقیق مردم باعث شد که در مرحله دوم صف نداشته باشیم و عدم شتابزدگی مردم در خرید باعث شد که کمبودی در ۱۱ قلم کالا نداشته باشیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی یادآور شد: با توجه به موضوع امنیت غذایی کودکان، کودکانی که بین ۵ ماه تا ۵۹ ماه بودند براساس شناسایی شبکه بهداشت کشور معرفی شدند،  ۱۵۳ هزار نفر از کل کشور به وزارت کار معرفی شد که از این تعداد ۱۳۰ هزار نفر در هفت دهک اول بودند که دهک یک تا ۵ نفری یک میلیون تومان و دهک ۶ و ۷ نفری ۶۰۰ هزار تومان دریافت کردند. 

وی عنوان کرد: در کنار این طرح بحث امنیت غذایی مادران نیز بود که در هشت استان به صورت پایلوت با عنوان طرح یسنا اجرا شد، در این طرح نفری ۴۰۰ هزار تومان به حساب سرپرست خانوار واریز شد. ان‌شاءالله در سال ۱۴۰۳ این برنامه در کل کشور عملیاتی می‌شود.

بابایی با بیان اینکه مرحله سوم طرح فجرانه از ۱۸ فروردین ماه آغاز می‌شود، افزود: پیش‌بینی می‌کنیم که صدور فاکتورها در سه مرحله طرح فجرانه به یک میلیارد فاکتور برسد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی متذکر شد: اگر هر خرید را در طرح فجرانه را یک بسته معیشتی حساب کنیم، بیش از ۵۱ میلیون بسته معیشتی داده شد با این تفاوت که درگیری‌هایی که در دوره‌های قبل برای توزیع بسته معیشتی بود را در این طرح نداشتیم.

وی تصریح کرد: اگر ستاد تنظیم بازار بخواهد اقلامی را رصد کند، ما در سامانه کالابرگ می‌توانیم با بارکد آن کالا را از تولیدکننده تا مصرف‌کننده نهایی رصد کنیم، این اتفاقی است که اکنون در دستگاه‌های مختلف انجام نمی‌شود اما در سامانه کالابرگ انجام می‌شود و با توجه به این اطلاعات می‌توانیم رفتار تولیدکننده، مصرف‌کننده و شبکه توزیع را تحلیل و بررسی کنیم.

بابایی متذکر شد: جلوی تخلف سیستمی را گرفته‌ایم اما تخلف انسانی وجود دارد و اصحاب رسانه با رصد بازار می‌توانند این موضوع را بررسی کرده و به ما اطلاع دهند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: ما در مرحله قبل تخلفات را به تعزیرات ارجاع دادیم اما تعزیرات آن‌ها را به‌عنوان تخلف قبول نداشت به همین دلیل قوه قضائیه قوانین جدیدی را براساس اجرای طرح کالابرگ الکترونیک برای تعزیرات تعریف و ابلاغ کرد.

خبرنگار: فریده خسروی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.