معاون پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی بارش‌های بهاری برای استان را معقول و نرمال اعلام کرد و گفت: طبق پیش‌بینی‌های اعلام شده از سوی مرکز ملی اقلیم‌شناسی که به صورت فصلی است، مجموع بارش‌های ۶ ماه نخست سال برای خراسان رضوی در حد نرمال خواهد بود.

بارش نرمال در بهار، تابستان گرم‌تر از گذشته

به گزارش قدس خراسان، بهار، فصل طراوت طبیعت است. شادابی که با بارش آسمان برای همه موجودات ملموس‌تر می‌شود. همچنان که نبود بارش‌های الهی می‌تواند کل سال را سخت و غیرقابل تحمل کند. این روزها، ماه‌ها و سال‌ها خشک و خشک‌تر شدن را تجربه کرده‌ایم.

یکی دو دهه است غول خشکسالی امان همه را بریده و هر سال دریغ از پارسال شده است! عادت کرده‌ایم هر فصلی که می‌آید، امید به بارش داشته باشیم و خلاصی از خشکسالی. روی بهار و بارش‌های رگباری و تند آن همیشه حساب کرده‌ایم. اکنون نیز که حدود یک ماه از بهار سال جدید گذشته، به باران‌های اردیبهشتی و خردادی چشم امید داریم. هواشناسی و اظهارات کارشناسانه نیز چراغ امیدمان را پرنورتر می‌کند. آخر فروردین پرباران و اردیبهشت با بارش‌های نرمال و نزولات جوی ادامه‌دار تا اواسط خرداد پیش رو، بهاری با باران‌هایی در حد نرمال را برای خراسان رضوی در پیش دارد.

بارش‌های نرمال برای بهار

معاون پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی بارش‌های بهاری برای استان را معقول و نرمال اعلام می‌کند و می‌گوید: طبق پیش‌بینی‌های اعلام شده از سوی مرکز ملی اقلیم‌شناسی که به صورت فصلی است، مجموع بارش‌های ۶ ماه نخست سال برای خراسان رضوی در حد نرمال خواهد بود.

یحیی قائنی‌پور در مورد درصد میزان بارش‌ها در حد نرمال برای هر فصل در خراسان رضوی می‌افزاید: طبق آنچه به ثبت رسیده و به طور میانگین و در حد نرمال است، بارش‌های بهاری ۳۱درصد که باشد، در حد نرمال است، تابستان ۲ درصد، پاییز ۲۰درصد و زمستان ۴۷ درصد از بارش‌های هر سال آبی را شامل می‌شود. با این تفاسیر به نظر می‌رسد برای بهار امسال همان میزان ۳۱درصد بارش‌ها را برای خراسان رضوی به ثبت برسانیم.

شرایط برای بارش تگرگ فراهم است!

وی اظهار می‌کند: پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که آخر هفته(پنجشنبه و جمعه) شاهد ظهور سیستم بارشی خوبی در استان باشیم که بارش‌های آن در غرب و شمال غرب استان بیشتر و در حد هشدارهای جدی هواشناسی برآورد شده است. ضمن اینکه در اردیبهشت طبق نقشه‌های پیش‌یابی پنج نوبت بارندگی سیستمی برای استان خواهیم داشت که برخی از آن‌ها در شمال و برخی در جنوب استان فعالیت بیشتری خواهند داشت و یکی دو نوبت هم تمام استان را درگیر بارندگی خواهند کرد. بارش‌ها طبق عادت هر ساله تا نیمه‌های خرداد برای خراسان رضوی پیش‌بینی شده و امیدواریم این اتفاق بیفتد و میزان بارش‌ها را تا حد نرمال افزایش دهد.

معاون پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش که آیا با گرم‌تر شدن هوا و وقوع بارش‌های بهاری احتمال بارش تگرگ و خسارت به مزارع و باغ‌های کشاورزی وجود دارد، بیان می‌کند: دقیقاً این احتمال وجود دارد و حتی برای  آخر هفته نیز احتمال بارش تگرگ را داریم. ضمن اینکه تا همان نیمه‌های خرداد وقوع تگرگ در بارش‌های پیش رو در نقاط مستعد استان محتمل است.

آمارهایی از بیشترین و کمترین بارش‌های استان

قائنی‌پور، سرخس را در میان شهرهای استان پرباران‌ترین شهر از ابتدای سال آبی اعلام می‌کند و می‌افزاید: سرخس با ۸/۱۵۸ میلیمتر بیشترین میزان بارندگی را در استان داشته و بجستان با ۲/۳۸ میلیمتر کمترین میزان بارندگی را به ثبت رسانده است. مشهد نیز تاکنون ۱/۱۱۲ میلیمتر بارندگی ثبت کرده که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است در حالی که نسبت به میانگین طولانی‌مدت بارندگی‌های مشهد ۳۷درصد کاهش را نشان می‌دهد. ضمن اینکه میانگین کل بارش‌ها در استان ۵/۹۱ میلیمتر بوده که نسبت به سال گذشته ۳درصد و نسبت به میانگین آماری طولانی‌مدت ۱/۳۶ میلیمتر کاهش داشته است.

تابستان گرم‌تر از سال گذشته

وی درخصوص تغییرات دمایی در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ نیز می‌گوید: طبق آنچه پیش‌بینی شده است، میانگین دمایی در این ۶ماه حدود یک درجه گرم‌تراز نرمال خواهد بود و با این شرایط باید منتظر روزهای گرم به ویژه در تابستان امسال باشیم.

معاون پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش که آیا بارندگی‌های خوبی که برای بهار پیش‌بینی شده در حدی خواهد بود که بتواند کم و کاستی‌های موجود و کم‌آبی‌ها را جبران کرده و به ذخیره آب‌های زیرزمینی و سدها کمک کند، اظهار می‌کند: متأسفانه چندین سال است کشور و استان ما درگیر خشکسالی‌های پیاپی و سخت بوده و این روند ادامه دارد. با وجود بارش‌هایی که خواهیم داشت، گرچه در حد نرمال پیش‌بینی می‌شود؛ اما در موضوع آب‌های زیرزمینی به هیچ وجه کمکی به افزایش آن‌ها نخواهد کرد. شاید در صورت وقوع سیلاب بتواند قدری به اندوخته آب پشت سدها اضافه کند. با این شرایط و با توجه به گرم‌تر شدن هوا، تابستان سختی را در پیش خواهیم داشت.  همه ما باید به مدیریت در مصرف آب توجه کنیم تا با مشکل کمتری مواجه شویم.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.