رییس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار گفت: یک بهله پرنده شکاری "بالابان" آسیب دیده، پس از گذراندن مراحل درمانی و بازیابی سلامت، در زیستگاه طبیعی خود در این شهرستان رهاسازی شد.

رهاسازی بزرگترین گونه شاهین ایران در طبیعت سبزوار
به گزارش قدس خراسان، محمدرضا بسملی اظهار کرد:‌ این پرنده شکاری، هنگامی که هنوز جوجه بود از لانه دزدیده شده و دچار مشکلات و عوارضی چون "بامبل فوت گرید ۳"، درگیری مزمن ریوی و عدم آموزش پذیری شده بود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار افزود:‌ این پرنده که توسط سازمان مردم‌نهاد زیست محیطی همیاری، تحقیقاتی و بازپروری حیات وحش حکیم سبزواری تحویل گرفته شده و زیر مراقبت قرار گرفته بود،‌ در مدت پنج ماه با درمان عوارض پاتولوژیک و برنامه آموزشی و طبله کشی، آمادگی لازم برای زیست در طبیعت را به دست آورده بود.

وی گفت:‌ معمولا جوجه پرندگان شکاری وقتی از لانه برداشته شوند، تلف شده و به طبیعت برنمی‌گردند؛ اما درمان و بازگرداندن این بالابان به طبیعت، در نوع خود یک اقدام کم نظیر و بسیار ارزشمند به شمار می‌رود.

بسملی اضافه کرد:‌ بالابان (saker falcon)، بزرگترین شاهین ایران است که در فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت(IUCN) و در شمار گونه‌های در خطر انقراض قرار دارد، توسط قاچاقچیان پرنده و سودجویان زنده گیری و به کشورهای حوزه خلیج فارس قاچاق می‌شود و تخریب زیستگاه و کاهش طعمه، از دیگر علل کاهش جمعیت این گونه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.