معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه با بیان اینکه نفت دریای خزر سرمایه‌ای استراتژیک است، افزود: سیاست ایران، افزایش حضور در خزر است.<BR> <BR>

سیاست ایران، افزایش حضور در خزر است

محمد مهدی آخوندزاده در گفت‌وگو با  خانه ملت، درباره اهمیت دریای خزر با توجه به برگزاری دومین اجلاس ملی درباره آن، گفت: با توجه به تحولات روابط بین‌الملل در چند دهه اخیر به‌ویژه فروپاشی شوروی و اعلام استقلال کشورهای جدید در منطقه قفقاز و آسیای میانه، اهمیت دریای خزر با گسترش ظرفیت‌های ایجاد شده رو به افزایش است.

معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه، با بیان اینکه حضور ایران در دریای خزر سال‌ها بنا به دلایلی حالت سکون داشت، افزود: در سال‌های اخیر با ظرفیت‌های ایجاد شده، شهرهای ساحلی دریای خزر به خوبی از موقعیت این دریا استفاده کرده و در حال تحول هستند.

وی با اشاره به اکتشاف نفت در دریای خزر، ادامه داد: نفت این دریا سرمایه‌ای استراتژیک است و بر این اساس فکر می‌کنم هرچه جلوتر رویم اهمیت دریای خزر بیشتر از گذشته آشکار می‌شود و لازم است که طرح‌های دولت و بخش‌های خصوصی در این زمینه انسجام بیشتری بگیرد.

آخوندزاده با بیان اینکه سواحل دریای خزر در ایران بسیار منحصر به فرد است، توضیح داد: شمال ایران ریه تنفسی پایتخت است و باید ظرفیت‌های این منطقه در حوزه‌های راه‌های مواصلاتی و حمل و نقل دریایی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی درباره تعیین رژیم حقوقی دریای خزر، تصریح کرد: پس از فروپاشی شوروی تلاش‌های مهمی برای تعیین رژیم حقوقی دریای خزر صورت گرفت و امیدوارم تا با تفاهم و اقتدار ایران بتواند حق خود را از سهم دریای خزر محفوظ بدارد و برای تحقق این کار باید ظرفیت‌سازی خوبی در این زمینه صورت گیرد و حضور ایران در این دریا بیشتر شود.

معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه، تاکید کرد: اساس سیاست ایران برای تکمیل و تدوین رژیم حقوقی دریای خزر بر مبنای افزایش حضور در این دریاست و باید حرکت‌ها در این زمینه مکمل یکدیگر باشد تا بر اساس اصل انصاف بتوانیم به حق خود در دریا برسیم.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور دریای خزر با تشکر از نمایندگان مجلس برای حضور در دومین اجلاس ملی دریای خزر، یادآور شد: تعیین رژیم حقوقی دریای خزر یک کار مشترک ملی است که باید از همه ظرفیت‌ها برای تدوین استراتژی‌های لازم این دریا استفاده شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.