داستان زباله است. داستان بوی آزاردهنده زباله‌هایی که از میدان امام قائم‌شهر گاهاً استشمام می‌شود و اگر به جاده سیمرغ گذرتان بیفتد، آن را حتماً تجربه خواهید کرد.

و این روزهای خاکستری و سفید

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، چنانچه سری به مرکز دفن زباله بزنید از ارتفاع این پسماندها حیرت‌زده می‌شوید. معضل حجیمی که از گذشته تاکنون بر گُرده‌ی این شهر سنگینی می‌کند.

و متاسفانه رودخانه تِلار هم که از کنار این کوه زباله می‌گذرد، سهمی از این سیاهی نصیب‌اش شده است، از شیرابه‌های متعفن و آلوده.

علیرغم شکل‌گیری سازمان پسماند، هنوز زباله‌های مازندران سامان نگرفته‌اند و هر روز خبری از این آشفتگی منتشر می‌شود؛ یک روز مشکلات انجیلسی بابل سر باز می‌کند، دفعه‌ای نیروگاه زباله‌سوز ساری در صدر اخبار قرار می‌گیرد و بار دیگر زباله‌های دپو شده در سواحل خزر غوغا می‌کند.

و این روزهای خاکستری و سفید

قائم‌شهر هم از این مشکلات مستثنی نیست و سالهاست که با زباله دست و پنجه نرم می‌کند.

مدیریت سلیقه‌ای در ساماندهی زباله، معضل اصلی قائم‌شهر است چراکه با تغییر شهرداران، سرنوشت زباله این شهر نیز دستخوش تغییر می‌شود.

یک روز به سراغ زباله‌سوز می‌روند، و بار دیگر لندفیل را اجرا می‌کنند و سرانجام به پردازش می‌رسند.

این مساله تنها متعلق به قائم‌شهر نیست و اغلب شهرداری‌ها اینچنین سردرگم‌اند چراکه نقشه‌راه واحدی ندارند. چالشی که ناشی از نبود مدیریت واحد و علمی در ساماندهی زباله این سرزمین سبز است.

با روی کارآمدن کاظم علیپور شهردار قائم‌شهر، در راستای احداث خط پردازش گام‌های اساسی برداشته شد و با اقدام جهادی این پروژه به سرانجام رسید. پروژه‌ی احداث خط پردازش زباله!

با بهره‌برداری موقت از این پروژه، حالا نوبت به پردازش آزمایشی رسید تا این سیستم مورد بررسی قرار گرفته و مشکلات احتمالی‌اش مرتفع گردد.

در معیت مدیران شهرداری و شورای شهر قائم‌شهر، شاهد آغاز بکار خط پردازش شدیم و فعالیت این پروژه را به نظاره نشستیم.

و این روزهای خاکستری و سفید

کمتر زباله بسازیم

مفید اسماعیلی سراجی عضو شورای اسلامی قائم‌شهر در حاشیه بهره‌برداری از خط پردازش سایت زباله، ضمن تبریک به مردم، اظهار کرد: در این منطقه حدود ۲٠ هزار نفر زندگی می کنند که اگر بخواهیم امتداد آن را تا شهرستان سیمرغ ببینیم این جمعیت به حدود ۵٠ هزار نفر می رسد که از عوارض ناشی از انباشت زباله در مرکز دفن "دیوکلا" رنج می‌برند.

وی افزود: امروز خط پردازش سایت زباله به صورت آزمایشی راه‌اندازی شد و قرار است طی مدت سه ماه این پروسه، مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس کمیسیون بهداشت شورای اسلامی قائم‌شهر ادامه داد: کارکنان این مجموعه طی این مدت آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند و ایرادات احتمالی نیز مرتفع خواهد شد.

اسماعیلی با بیان اینکه در این سه ماه وضعیت را برآورد و شرایط را تجزیه و تحلیل می کنیم، خاطرنشان کرد: باید به سمتی برویم که در منازل زباله را کاهش داده و تفکیک زباله را از مبدا انجام دهیم.

وی تاکید کرد: باید نهضت کاهش زباله و تفکیک را جدی بگیریم و سرآغاز این اقدام، خانه است.

و این روزهای خاکستری و سفید

بهره‌برداری از تصفیه‌خانه در تابستان

همچنین معاون خدمات شهری شهرداری قائم‌شهر در این بازدید با بیان اینکه امروز شاهد شروع به کار خط پردازش زباله هستیم، اظهار کرد: قرار است خردادماه یک دستگاه جدید از کشور آلمان وارد و به خط پردازش اضافه شود.

حسن رجبی افزود: مشکلی در پروژه لندفیل وجود نداشته و خاکبرداری در حال انجام است.

وی تصریح کرد: در کنار خط پردازش، ۱۰۰ مترمکعب تصفیه‌خانه احداث و طی چهار ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون خدمات شهری شهرداری قائم‌شهر با اشاره به اینکه برای خرید زمین، نامه‌نگاری توسط شهرداری، فرمانداری و دادستانی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: در صورت خرید زمین، چرخه خط پردازش کامل و سالن کمپوست هم احداث می‌شود.

و این روزهای خاکستری و سفید

برای تولید کمپوست آمادگی داریم

قائم مقام و نماینده شهردار در سازمان مدیریت پسماند شهرداری قائم‌شهر نیز با بیان اینکه امیدواریم که با بهره‌برداری از این خط پردازش، یک گام مهم برای مردم قائم‌شهر برداشته باشیم، اظهار کرد: در زمینه بهداشت عمومی و دفع پسماند زباله، وقت و هزینه زیادی صرف شد و از سازمان شهرداری‌ها، شهردار و اعضای شورای شهر و همین طور از شهردار و شورای سابق تشکر می‌کنم.

مرتضی فلاحی افزود: با توجه به برنامه‌ای که سازمان مدیریت پسماند تدوین کرد، پهنه استان مازندران به ۹ قسمت تقسیم شد و شهرهای سوادکوه، سوادکوه‌شمالی و حتی سیمرغ و روستاهای اطراف تحت‌پوشش قائم‌شهر قرار گرفتند و زباله‌های این شهرها باید در اینجا ساماندهی شود.

وی اضافه کرد: در صورت تأمین زمین، برای تولید کمپوست هم آمادگی داریم و می توانیم پذیرش زباله بیشتری داشته باشیم.

و این روزهای خاکستری و سفید

"دیوکلا" چند قدم تا رهایی

حل این معضل ۷۰ ساله همت و اراده می‌خواهد و تخصص... که در این میان، نقش اصلی با مدیریت شهرداری و شورای شهر قائم‌شهر است.

علیپور نیز با تیم اجرایی‌اش نشان داد علاقمند است معضل پسماند را سامان دهد و بدون توقف کار را به پیش بُرد.

شهروندان قائم‌شهری هم پشتِ مدیران کاردان و متعهدشان ایستاده‌اند و قدردان کسانی خواهند بود که به این قصه‌ی سیاه برای همیشه سامان دهند.

امید آن می‌رود روزی بیاید که صورت قائم‌شهر مظلوم از زباله پاک شود و کوه پسماند "دیوکلا" ذره ذره محو گردد و رودخانه تِلار دوباره رودخانه شود.

انتهای پیام/

و این روزهای خاکستری و سفید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.