این روزها اگرچه حاشیه‌نشینی به مشکلی بزرگ در نقاط مختلف کشور تبدیل شده اما نکته قابل توجه در این زمینه این است که حاشیه‌نشینی در گذشته فقط در کلانشهرها دیده می‌شد، اما امروزه به شهرهای کوچک نیز سرایت کرده است.

حاشیه‌نشینان ایلام چشم انتظار تحقق وعده‌ها
بر اساس آمار ۹درصد جمعیت استان ایلام را حاشیه‌نشین‌ها تشکیل می‌دهند که بیشترین جمعیت در حاشیه شهر ایلام معادل ۲۱ درصد این شهر را در برمی‌گیرند و از جمله محلات حاشیه‌نشین ایلام می‌توان به محله سبزی‌آباد،‌هانیوان، بانبور و بانبرز اشاره کرد. 

بازدید شهید آیت الله رئیسی 
افزایش امکانات رفاهی و زیرساختی از جمله خواسته‌های مردم مناطق حاشیه ایلام از مسئولان کشوری و استانی است که در سفر رئیس جمهور فقید و همچنین رئیس مجلس به این مناطق بر آن‌ها تأکید داشته‌اند. 
اگرچه شهید آیت الله رئیسی در بازدید از این مناطق دستور رسیدگی به مشکلات را صادر کرده و رفع مشکلات مناطق محروم و حاشیه شهر ایلام را یک ضرورت دانسته و تأکید کرده بود
 محرومیت‌ها در برخی مناطق حاشیه شهر از جمله محله‌هانیوان ایلام پسندیده نیست و استاندار و فرماندار باید به سرعت و با کمک ساکنان این محله، کمبودها را رفع کنند اما مردم این مناطق همچنان در انتظار حل مشکلاتشان هستند.

تداوم مشکلات 
یکی از شهروندان ایلامی در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: آشوری، میلاد، ریزه‌بندی، تلاش، قائم، کارخانه نمک و سرطاف از جمله مناطق حاشیه شهر در استان ایلام هستند که مدت‌هاست مجوز خرید و فروش و سکونت در این مناطق صادر شده اما هنوز از خدمات و امکانات اولیه همچون آسفالت و جدول‌بندی برخوردار نیستند.
وی با بیان اینکه اعضای شورای شهر، نماینده مجلس و مسئولان زیادی از این مناطق بازدید و قول‌هایی دادند اما هیچ کدام به قول خود عمل نکردند و هیچ کاری انجام نشده است، می‌افزاید: چاله‌های سطح خیابان‌ها و کوچه‌ها حکایت از بی‌توجهی به این مناطق دارد، مردم مناطق حاشیه شهر هنوز نمی‌دانند جزو شهر هستند یا روستا.
وی ادامه می‌دهد: هر ساله در فصل زمستان که بارندگی رخ می‌دهد، آب باران به داخل منازل سرازیر می‌شود و هیچ امکاناتی برای مهار این آب‌ها وجود ندارد.

ساخت و سازهای غیرمجاز 
علی جهانی، کارشناس برنامه‌ریزی شهری، افزایش جمعیت، مهاجرت مردم از روستا به شهر، افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها و مهم‌تر از همه ضعف دستگاه‌های نظارتی را عامل افزایش حاشیه‌ نشینی در ایلام قلمداد می‌کند. 
عمران علی محمدی، رئیس کل دادگستری استان ایلام نیز با تأکید بر جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز اراضی و گسترش حاشیه‌نشینی و پیامدهای منفی ناشی از آن، کمبود امکانات و نیروی انسانی یگان‌های حفاظت دستگاه‌های اجرایی را عاملی تأثیرگذار در افزایش حاشیه‌نشینی در استان ایلام عنوان کرده و می‌افزاید: دستگاه‌های اجرایی همچون مسکن و شهرسازی، شهرداری‌ها و منابع طبیعی باید اقدام‌هایی از قبیل پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز، رسیدگی به گزارش‌های تخلف از سوی عموم مردم و تخریب خانه‌باغ‌های غیرمجاز را در دستور کار خود قرار دهند.

ادعای استاندار 
استاندار ایلام اما مدعی ایجاد تحول در محلات حاشیه‌نشین و احیای بافت‌های فرسوده است و خاطرنشان می‌کند: با کمک فرمانداران و با ظرفیت ایجاد شده و استفاده از امکانات شرکت بازآفرینی شهری ایران تلاش می‌کنیم در احیای بافت‌های فرسوده استان تحول ایجاد کنیم.
بهرام‌نیا با اشاره به سفر هیئت دولت به استان ایلام و بازدید از محله کارخانه نمک شهر ایلام، ادامه می‌دهد: در  این سفر ۳۰میلیارد تومان برای مناطق حاشیه‌نشین در نظر گرفته شده که به زودی ابلاغ می‌شود و همچنین برای آسفالت محلات حاشیه‌نشین ۵هزار تن قیر رایگان اعلام نیاز کرده‌ایم.
وی می‌افزاید: توسعه همه‌جانبه و خدمات باید به طور متوازن برای همه مناطق شهری به شهروندان ارائه شود و در این راستا شهرداری و دیگر دستگاه‌های خدماتی همچون آب و فاضلاب، شرکت گاز و شرکت نیروی برق می‌بایست برای بهبود وضعیت این مناطق تلاش کنند.
بهرام نیا تصریح می‌کند: نظارت بر ساخت و سازها از سوی شهرداری مرکز استان امری ضروری است که دستگاه‌های نظارتی به منظور جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و دست‌درازی به اراضی ملی می‌بایست با هر گونه ساخت و ساز غیرمجاز در داخل و خارج از حریم شهر برخورد قانونی کنند.

رفع بهانه‌های دستگاه‌های خدمت‌رسان 
فرمانداری ایلام نیز با اشاره به بازنگری طرح جامع شهر ایلام از الحاق مناطق حاشیه شهر به طرح جامع شهر خبر داده و می‌افزاید: با توجه به اینکه طرح جامع شهری به عنوان سند بالادستی در ساخت و سازهای شهری راهگشا خواهد بود، در اجرای این طرح دستگاه‌های خدمات‌رسان از جمله شهرداری و سایر دستگاه‌ها مثل آب و فاضلاب و اداره‌های برق و گاز می‌توانند به صورت کاملاً قانونی و بدون محدودیت به این مناطق خدمات ارائه دهند.
عبدالصاحب نادری ادامه می‌دهد: این ساخت و سازها در طول سال‌های گذشته شکل گرفته و به یکی از دغدغه‌های مدیریت استان تبدیل شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.