۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۷
کد خبر: 989639

شهید آیت‌الله آل‌هاشم، بارها با بچه‌های مسجد دیدار کرده بود؛ حتی با حضور در ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور بر این دغدغه‌ تاکید داشت که باید این کانون‌ها تقویت شوند چراکه فرصتی برای پیوندهای فرهنگی با نسل جدید را فراهم می‌آورند.

دغدغه‌های شهید آل‌هاشم برای بچه‌های مسجد

«اگر مساجد را قوی نگه داریم، انقلاب را بیمه کرده‌ایم»؛ این جمله‌ای از شهید آیت‌الله «محمدعلی آل‌هاشم» نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز است که ۲۶ دی ماه سال ۱۳۹۸ در نشست شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد این استان مطرح کرد.

دغدغه‌های شهید آل‌هاشم برای بچه‌های مسجد

گویا مسجد همیشه برای او یک دغدغه اساسی بود چراکه در بسیاری از سخنرانی‌هایش تاکید بر احیای جایگاه مساجد داشت و تأکید کرده بود: «اگر بتوانیم حضور پرشور جوانان در مسجد را تقویت کنیم قطعا منطقه پیرامون آن مسجد نیز در برابر آسیب های فرهنگی و اجتماعی بیمه خواهد شد».

دغدغه‌های شهید آل‌هاشم برای مسجد و بچه‌مسجدی‌ها

آیت الله آل‌هاشم می گفت: متأسفانه از نسل جدید غافل شده‌ایم و گاهی در نهایت تعجب و تأسف شاهدیم که از حضور کودکان و نوجوانان در مساجد جلوگیری می شود، در این راستا کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید در جذب، آموزش و تربیت دینی کودکان و نوجوانان اقدامات لازم را داشته باشند. 

امام جمعه شهید شهر تبریز تاکید می کرد تجربه نشان داده هر کجا روحانی فعال و مردمی در مسجدی فعال بوده است پیوند محکمی میان اهالی و مسجد برقرار شده و به عبارت دیگر روحانیان علاقه‌مند، خلاق و بانشاط در مساجد اثرگذاری بسیاری در فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد نیز خواهند داشت.

آیت الله آل هاشم همچنین نقش کتابخانه‌های فعال در مساجد و کانون های فرهنگی هنری  را بسیار تاثیرگذار می‌دانست، خاصه اینکه خودش هم از نزدیک شاهد این فعالیت‌ها بود.

مسجد همان مکتبی بود که آل‌هاشم در آن تربیت شد 

چه‌قدر انسان می‌تواند خوش‌سعادت باشد که دین و دنیایش را برای رضای خداوند به هیچ دُرّ و گوهری نفروشد و همواره در مسیر لبیک به فرامین الهی گام بردارد؟ همه ما این آیه را شنیده‌ایم که خداوند در قرآن کریم فرمود: «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَی الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسَی أُولَئِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِینَ» (آباد کردن مساجد خدا فقط در صلاحیت کسانی است که به خدا و روز قیامت ایمان آورده و نماز را بر پا داشته و زکات پرداخته و جز از خدا نترسیده اند؛ پس امید است که اینان از راه یافتگان باشند).

آیت‌الله آل‌هاشم اینگونه بود و مسجد از اصلی‌ترین محورهای زندگی‌اش محسوب می‌شد، چه حیات و زندگی شخصی و چه زیست سیاسی و اجتماعی‌اش؛ در واقع آن شهید بزرگوار به دنبال آن بود که بتواند این انقلاب را همانگونه که از بستر مسجد تحویل گرفته‌ایم از همان جایگاه به نسل بعدی تحویل دهد و نوجوانان و جوانانی انقلابی را از این جایگاه مقدس برای جامعه اسلامی تربیت کند.

این رویکرد، به عنوان روش و منش شهید آیت الله آل‌هاشم شناخته می‌شود چراکه مسجد همان مکتبی بود که او از دوران کودکی در آن تربیت شده بود. پدر بزرگوارش «سید محمدتقی آل هاشم» عالِم گرانقدری که این روزها سوگوار فرزند فرزانه‌اش است این دغدغه را چنان در وجود فرزند پرورش داد که او نیز راه پدر را ادامه داده و با ورود به حوزه علمیه و حضور در مساجد، به راستی فرزند خلفِ پدر شد و راه او را ادامه داد، چنان در رفتار و گفتار منزه و محبوب بود که پدر در فراق فرزندش گفت: هم پسر من بود هم پدرم.

برایش مهم بود که جوانان در محیط فرهنگی مسجد فعالیت داشته باشند

یکی از دیدگاه‌های قابل توجهی که از آن شهید بزرگوار بر جای مانده این بود که برایش اهمیت داشت که جوانِ امروز با مسجد در پیوند و قرابت مستمر باشد، به همین دلیل عنوان کرده بود: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید در جذب، آموزش و تربیت دینی کودکان و نوجوانان اقدامات لازم را داشته باشند، متأسفانه از نسل جدید غافل شده‌ایم و گاهی در نهایت تعجب و تأسف شاهدیم که از حضور کودکان و نوجوانان در مساجد جلوگیری می شود.

لذا این چنین بود که آن شهید همواره در فرصت‌هایی که دست می‌داد در نشست‌ها و شورای هماهنگی کانون‌های مساجد استان شرکت می‌جست و حتی در برهه‌ای با حضور در ساختمان ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، با حجت‌الاسلام والمسلمین «کمال‌الدین خداداده» دیدار کرده و ضمن تبریک به مناسبت انتصاب وی به عنوان رئیس جدید این مجموعه مسجدی، ابراز امیدواری کرده بود که با روحیه انقلابی و جهادی که از وی سراغ دارد شاهد تحولات مبارک و مهمی در عرصه رونق بخشی به فعالیت های فرهنگی و هنری مساجد باشیم.

ایشان در آن دیدار تأکید کرد که اهمیت کار مسجدی باعث شده ایشان شخصاً علاقمند به حضور در ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باشند و بخواهند از نزدیک دغدغه های خود برای کار مسجدی را بیان مسئولان این ستاد مطرح کنند.

دغدغه‌های شهید آل‌هاشم برای مسجد و بچه‌مسجدی‌ها

کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید تقویت شوند

آیت‌الله آل‌هاشم، آن عالم وارسته که لحن بیان و جملات شیرین‌اش همواره در یاد و خاطره کسانی که با وی در ارتباط نزدیک بودند باقی خواهد ماند، آخرین بار در اسفند سال گذشته بود که در جریان بزرگداشت مراسمی به مناسبت ۱۸ اسفند (سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور) سخنرانی کرده بود و باز هم بر این دغدغه دیرینه‌اش تاکید ورزیده و گفته بود: برای اینکه بتوانیم مساجد را محور فعالیت های فرهنگی و هنری قرار دهیم باید کانون‌های فرهنگی هنری مساجد مورد توجه قرار گرفته و تقویت شوند، چراکه این مراکز می‌توانند به عنوان یکی از نهادهای مردمی موثر در تحقق این موضوع نقش داشته باشند.

دغدغه‌های شهید آل‌هاشم برای مسجد و بچه‌مسجدی‌ها

امام جمعه شهید تبریز در مراسمی که به همین مناسبت در تالار معلم تبریز برگزار شده بود، با اشاره به این سخن امام راحل که فرموده بود: «مسجد سنگر» است، به هجمه و نفوذ فرهنگی عظیم دشمن اشاره و تأکید کرده بود: گسترش فعالیت‌های فرهنگی در مساجد و توجه ویژه به جذب کودکان و نوجوانان امری بسیار حساس و مهم است که به عهده کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است.

شهید آیت الله آل هاشم در آن مراسم گفته بود: مساجد سنگر مبارزه با جنگ نرم هستند و ضرورت دارد همه نهادهای فعال در مساجد با وحدت‌رویه و دوری از موازی‌کاری در جذب جوانان و نوجوانان به مساجد اهتمام ویژه داشته باشند، اعتقاد دارم این سنگرها باید با حضور جوانان تقویت شوند.

منتخب مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری رویکرد ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در دور جدید مدیریتی را ارزشمند دانسته و تصریح کرده بود: توسعه و پیشرفت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و رونق فعالیت های مسجدی به واسطه این کانون ها رضایت‌بخش و قابل تحسین است.

اکنون اما این سطح از توجه و دغدغه‌های آن شهید چون بارقه‌ای از نور چراغ راه بچه‌های مسجد شده است؛ به ویژه که آیت‌الله آل‌هاشم با حضور در ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور بر این موضع خود تاکید ویژه کرد... حال اما وظیفه نوجوانان و جوانان مسجدی عضو در کانون‌ها این است که پیوند خود را مسجد و فعالیت‌های مسجدی بیش از پیش گسترش داده و تعمیق بخشند. راه تحقق این هدف آن است که با ایده‌های بدیع و کاربردی، زمینه را برای تبدیل هرچه بیشتر مسجد به محیطی برای آموزش و یادگیری فراهم کنند که این مهم میسر نمی‌شود جز با رویکرد جهادی و انقلابی.

دغدغه‌های شهید آل‌هاشم برای مسجد و بچه‌مسجدی‌ها

منبع: خبرگزاری شبستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.