اجلاس اکو

تردد کامیون‌های سیمان، دوبانده نبودن مسیر زاوه به تربت حیدریه و جاده‌سازی همزمان، در رساندن گل های زعفران به بازار، مشکلاتی را برای زعفران‌کاران به وجود آورده است.

گل‌های زعفران به موقع به بازار نمی‌رسند

به گزارش قدس خراسان، همزمان با روزهای برداشت گل زعفران به ویژه در شهرستان زاوه، جاده‌های این مسیر به ویژه مسیر زاوه به تربت حیدریه پرترافیک‌تر از هر زمان دیگری می‌شود و به گفته برخی از ساکنان منطقه حتی ترافیک این جاده در بازه زمانی برداشت گل زعفران که تقریباً آبان ماه هر سال است از عید نوروز هم بیشتر بوده و مشکلاتی را برای مردم به ویژه زعفران‌کاران به وجود آورده است.

یکی از کشاورزان منطقه می‌گوید: گل زعفران که از زمین برداشت می‌شود باید سریع آن را برای فروش به بازار تربت حیدریه برسانیم تا خراب نشود اما در جاده به خاطر تردد کامیون‌هایی که سیمان حمل می‌کنند و سرعت پایینی دارند و فروش گل در حاشیه جاده، سرعت ما هم خود به خود کم شده و سبب می‌شود دیرتر به بازار گل برسیم که برخی اوقات بازار را از دست می‌دهیم.
زعفران‌کار دیگری هم با تأیید این نکته عنوان می‌کند: اگر بازارهای فروش گل با نظارت، متعدد باشد حتماً لازم نیست از زاوه به جاهای دیگر برویم و مشکلات ترافیک را داشته باشیم. جاده زاوه به تربت حیدریه کم‌عرض است و هر کسی هم مسئله خودش را دارد اما در نهایت این ترافیک وجود دارد و تا جاده دوبانده نشود این مشکل ترافیک و تصادفات حل نخواهد شد.
به گفته مردم منطقه و شواهد مطرح شده چند سالی می‌شود جاده در حال بهسازی و دوبانده شدن است اما سرعت آن کم است و مردم معتقد هستند اگر جاده سریع به بهره‌برداری برسد بسیاری از این مشکلات به ویژه در زمان برداشت گل زعفران حل خواهد شد.
برای بررسی آخرین وضعیت جاده زاوه به تربت حیدریه و دلیل اینکه چرا عملیات دوبانده شدن این پروژه به کندی پیش می‌رود به سراغ معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی می‌رویم تا به این دغدغه مردم منطقه پاسخ بگوییم.
محمدرضا ذاکری با تشریح وضعیت این جاده می‌گوید: محور تربت حیدریه به زاوه جزو محورهای پرترافیک استان است و به خاطر بافت منطقه که شامل روستاها، زمین‌های کشاورزی و تأسیسات در دوطرف جاده است، از لحاظ انجام پروژه راهسازی جزو پروژه‌های سخت محسوب می‌شود.
وی می‌افزاید: از ابتدای سال ۱۴۰۱ قرارداد ساخت این راه برای ایجاد باند دوم جاده حدفاصل تربت حیدریه تا ورودی دولت‌آباد مرکز شهرستان زاوه منعقد شد. به دلیل شرایطی که این پروژه داشت باید همزمان با اجرا، تملک اراضی و جابه‌جایی تأسیسات معارض مانند تیرهای برق و لوله‌های آب که در گذشته بر مبنای محور موجود جای‌گذاری شده بودند انجام می‌شد و در کنار رفع این معارض‌ها باید گفت در مسیر، پل‌های بزرگ روگذر راه‌آهن و پل سیمان زاوه وجود دارد که کار کردن در این مسیر را زمانبرتر کرده است.

میزان اعتبارات با عملیات ساخت تناسب ندارد
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی با تأکید بر سخت بودن کار اجرایی در این منطقه ادامه می‌دهد: رفع معارض‌ها شروع شده و می‌توان گفت نیمی از تملک اراضی و تأسیسات که در این مسیر معارض بودند برطرف شده است و به جز قرارداد پیمانکار سه قرارداد دیگر برای رفع معارضات برق و آب منعقد کرده‌ایم تا پروژه با سرعت بیشتری انجام شود.  
ذاکری در پاسخ به این پرسش که چرا این محور به طور کامل اجرا نشده است، عنوان می‌کند: یکی از دلایل اصلی مباحث اعتبارات بوده و هزینه‌های راهسازی زیاد است. در حال حاضر اگر بخواهیم با تملک احداث باند دوم را حساب کنیم بیشتر از ۳۵ تا ۴۰ میلیارد تومان هزینه نیاز است که باید تناسبی میان دریافت اعتبار پروژه و ساخت آن وجود داشته باشد که متأسفانه این تناسب برقرار نیست.  
وی می‌گوید: به دلیل کمبود اعتبار پروژه همزمان ماده ۵۶ تسهیلات بانک مسکن هم به کمک این پروژه آمده تا پروژه با سرعت بهتری ادامه پیدا کند. طول محور در حدود ۲۳ کیلومتر است که در حال حاضر ۳کیلومتر جاده از سمت دولت‌آباد مورد بهره‌برداری قرار گرفته و زیر ترافیک است و پیمانکار در کنارگذر تربت حیدریه و ادامه باند از طرف دولت‌آباد برای تعریض جاده در حال کار است. با توجه به کم بودن اعتبارات و اینکه محور دارای ترافیک است پیمانکار اجازه ندارد تمام مسیر را در دست بگیرد به همین دلیل ساخت و ساز جاده کم‌کم پیش می‌رود.

کارگران مشغول کارند
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در تشریح بیشتر مراحل ساخت این جاده توضیح می‌دهد: به عنوان مثال ۳کیلومتر تعریض از سمت تربت حیدریه صورت گرفته و ۷کیلومتر هم از انتهای مسیری که از سمت دولت‌آباد به بهره‌برداری رسیده است تعریض شده و در مجموع پیمانکار در این ۱۰کیلومتر متمرکز بوده و در بسیاری از نقاط این مسیر آسفالت در حال انجام است و به محض انتقال ترافیک به این قسمت‌های ساخته شده، تعریض جاده در بخش‌های باقیمانده انجام خواهد شد.
ذاکری ضمن اشاره به مزایای دوبانده شدن مسیر زاوه به تربت حیدریه ادامه می‌دهد: به محض اینکه باند دوم جاده زاوه به تربت حیدریه ساخته شود تفکیک ترافیک رفت و برگشت اتفاق می‌افتد و با چهارخطه شدن محور ناخودآگاه به دلیل سرعت کم برخی خودروها و سرعت بیشتر برخی دیگر این تفکیک هم در هر یک از مسیرهای رفت و برگشت انجام خواهد شد.  
وی با تأیید افزایش حجم ترافیک در فصل برداشت زعفران عنوان می‌کند: اهداف اجرایی این مسیر تفکیک ترافیک سنگین و سبک، کاهش زمان سفر، کاهش مصرف سوخت و کم شدن جدی تصادفات به ویژه تصادفات رخ به رخ است که با چهاربانده شدن مسیر محقق می‌شود که امیدواریم هر چه سریع‌تر این پروژه به اتمام برسد.
اینکه خراسان رضوی در بحث جاده‌ای مشکلات فراوانی دارد و میزان جاده‌ها، بزرگراه‌ها و آزادراه‌های آن با جمعیت و کسب و کارهای آن تناسبی ندارد بر کسی پوشیده نیست اما در بهره‌برداری و ایجاد راه‌ها به نظر می‌رسد باید اولویت‌هایی را در نظر گرفت. اینکه عنوان می‌شود خراسان رضوی به ویژه زاوه سهم بسزایی در تولید زعفران دارد نباید تنها یک ادعا بماند و تسهیل برای ایجاد درآمد از این محصول حتی در جاده‌سازی و راه‌سازی هم باید دیده شود تا حفظ جایگاه  زاوه در زعفران تنها در کلام نماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.