یک نماینده مجلس: با اجرای بنزین به نفر، هر ماه سهمیه بنزین یارانه‌ای به کدملی آن‌ها اختصاص پیدا می‌کند. کسانی که خودرو دارند، این سهمیه را مصرف و کسانی که خودرو ندارند، در یک بازار مبادله، آن را به کسانی که مصرف غیربهینه بالاتری دارند، می فروشند.

حذف دولت از مسیر قیمت‌گذاری و مبادله سهمیه بنزین بین مردم با قیمت تعادلی
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

اختصاص سهمیه بنزین به نفر راهکاری است که مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان چاره‌ای برای مقابله با قاچاق و مصرف بی رویه بنزین و توزیع عادلانه یارانه بنزین مطرح کرده است. در این روش، افراد صرف نظر از این که خودرو دارند یا نه از سهمیه بنزین یارانه‌ای بهره می‌برند. بر اساس این طرح، کسانی که خودرو ندارند، می‌توانند طی سازوکاری به عرضه بنزین یارانه‌ای خود به دیگران بپردازند. بنابراین، کشف قیمت واقعی بنزین صورت ‌می‌گیرد.

غلامرضا توکل نماینده مجلس در گفت و گو با خبرنگار قدس با اشاره به این موضوع که اختصاص سهمیه بنزین به نفر بهترین راهکار برای ایجاد عدالت اجتماعی در توزیع یارانه بنزین است، تصریح کرد: با استفاده از روش بنزین به نفر می‌توانیم به حل و فصل مشکلات حوزه بنزین بپردازیم و زمینه را برای کنترل قاچاق و مصرف بی‌رویه فراهم کنیم.

وی ادامه داد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر مزیت‌های زیادی برایمان دارد. مهم‌ترین مزیتش این است که با ناترازی بنزین فعلی که با آن مواجه هستیم، از طریق کاهش مصرف غیربهینه شخصی افراد مقابله می‌شود. مزیت دیگر این طرح، عادلانه‌سازی توزیع یارانه سوخت است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر به نفع اقشار ضعیف و متوسط است. زیرا در این طرح، همگان اعم از کسانی که خودرو دارند یا نه، از سهمیه بنزین یارانه‌ای بهره‌مند می‌شوند.
توکل گفت: اختصاص مبالغ کلان در بودجه برای واردات بنزین از جیب اقشار ضعیف جامعه به نفع اغنیا هزینه می‌شود. باید دولت زیرساخت‌های لازم را برای اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر را در سال ۱۴۰۴ مهیا کند.
وی ادامه داد: با اجرای بنزین به نفر، هر ماه سهمیه بنزین یارانه‌ای افراد به کدملی آن‌ها اختصاص پیدا می‌کند. کسانی که خودرو دارند، این سهمیه را مصرف می‌کنند و کسانی که خودرو ندارند، در یک بازار مبادله، آن را به کسانی که مصرف غیربهینه بالاتری دارند، می‌فروشند و مصرف شخصی افراد به این شکل مدیریت خواهد شد و کسانی که مصرف شخصی غیر بهینه بالاتر از سهمیه اعطایی دارند، باید قیمت واقعی بنزین را به مردم دارای مازاد سهمیه بدهند و سهمیه آنان را خریداری کنند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: باید حداقل باید 30 لیتر بنزین در ماه و یک لیتر در روز به هر فرد اختصاص پیدا کند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: خط قرمز ما در سیاست‌گذاری‌ها باید این باشد که معیشت اقشار ضعیف و متوسط جامعه صدمه نبیند. اجرای بنزین به نفر دقیقا به نفع اقشار پایین و متوسط جامعه است که در حال حاضر هیچ سهمی در یارانه بنزین ندارند. بنزین به نفر از یک طرف به نفع اقشار ضعیف که اغلب خودرو ندارند، عمل می‌کنیم.

توکل گفت: شرایط فعلی که سهمیه بنزین به خودرو تعلق می‌گیرد و سقفی برای بنزین یارانه‌ای وجود ندارد، افزایش مصرف را در پی داشته است. اختصاص سهمیه بنزین به نفر میتواند به کنترل مصرف کمک کند. با توجه به این که سالانه مبالغ زیادی برای واردات بنزین اختصاص می‌دهیم، چاره‌اندیشی برای مشکلات در حوزه بنزین ضرورت دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

×

حرم مطهر رضوی

کاظمین

مسجدالنبی

00:00
00:31
Download

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

00:00
00:33
Download

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرتضی ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۳/۱۱/۰۶
    0 0
    قیمت دستوری کالا و خدمات و سوخت، نابود کننده اقتصاد کشور و کسب و کار مردم، و علت اصلی ترافیک، ناترازی سوخت، آلودگی شدید هوا و خشکسالی، و همچنین مشکلات اقتصادی مردم، مانند بیکاری و کم بودن حقوقها و فرار متخصصان و سرمایه ها ازکشور است. با قیمت دستوری کالا و ارز (یعنی دخالت دولت در قیمت گزاری)، هر سرمایه گزاری (چه دولتی و چه خصوصی) در زمینه تولید و حمل و نقل و انرژی و... ، بی فایده و همراه با ضررر و زیان و اتلاف سرمایه مردم و کشور خواهد بود. در نهایت باعث کاهش تولید بدلیل عدم سرمایه گزاری و ناترازی و قحطی میشود (مثل وضعیت کنونی کشور). بهترین راه حل برای آن، پرداخت سهمیه مستقیم سوخت و انرژی به مردم و سپس آزادسازی قیمت بر اساس عرضه و تقاضا است. اینکار به سود همه مردم و دولت است و بسیاری از معضلات اقتصادی و زیست محیطی کشور را حل میکند. در گام اول بدلیل حساسیت بالا روی بنزین، میتوان قیمت دیگر حاملهای انرژی را به تدریج آزادسازی سازی کرد و با سهمیه صرفه جویی شده بنزین توسط افراد ( سهمیه بنزین در کارت بانکی افراد و خانوارها اعمال شود) ، هزینه های رفت و آمد و قبوض انرژی را پرداخت کرد. که انگیز