اختصاص سهمیه بنزین به نفر راهکاری است که مرکز پژوهشهای مجلس به عنوان چارهای برای مقابله با قاچاق و مصرف بی رویه بنزین و توزیع عادلانه یارانه بنزین مطرح کرده است. در این روش، افراد صرف نظر از این که خودرو دارند یا نه از سهمیه بنزین یارانهای بهره میبرند. بر اساس این طرح، کسانی که خودرو ندارند، میتوانند طی سازوکاری به عرضه بنزین یارانهای خود به دیگران بپردازند. بنابراین، کشف قیمت واقعی بنزین صورت میگیرد.
غلامرضا توکل نماینده مجلس در گفت و گو با خبرنگار قدس با اشاره به این موضوع که اختصاص سهمیه بنزین به نفر بهترین راهکار برای ایجاد عدالت اجتماعی در توزیع یارانه بنزین است، تصریح کرد: با استفاده از روش بنزین به نفر میتوانیم به حل و فصل مشکلات حوزه بنزین بپردازیم و زمینه را برای کنترل قاچاق و مصرف بیرویه فراهم کنیم.
وی ادامه داد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر مزیتهای زیادی برایمان دارد. مهمترین مزیتش این است که با ناترازی بنزین فعلی که با آن مواجه هستیم، از طریق کاهش مصرف غیربهینه شخصی افراد مقابله میشود. مزیت دیگر این طرح، عادلانهسازی توزیع یارانه سوخت است.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر به نفع اقشار ضعیف و متوسط است. زیرا در این طرح، همگان اعم از کسانی که خودرو دارند یا نه، از سهمیه بنزین یارانهای بهرهمند میشوند.
توکل گفت: اختصاص مبالغ کلان در بودجه برای واردات بنزین از جیب اقشار ضعیف جامعه به نفع اغنیا هزینه میشود. باید دولت زیرساختهای لازم را برای اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر را در سال ۱۴۰۴ مهیا کند.
وی ادامه داد: با اجرای بنزین به نفر، هر ماه سهمیه بنزین یارانهای افراد به کدملی آنها اختصاص پیدا میکند. کسانی که خودرو دارند، این سهمیه را مصرف میکنند و کسانی که خودرو ندارند، در یک بازار مبادله، آن را به کسانی که مصرف غیربهینه بالاتری دارند، میفروشند و مصرف شخصی افراد به این شکل مدیریت خواهد شد و کسانی که مصرف شخصی غیر بهینه بالاتر از سهمیه اعطایی دارند، باید قیمت واقعی بنزین را به مردم دارای مازاد سهمیه بدهند و سهمیه آنان را خریداری کنند.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: باید حداقل باید 30 لیتر بنزین در ماه و یک لیتر در روز به هر فرد اختصاص پیدا کند.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: خط قرمز ما در سیاستگذاریها باید این باشد که معیشت اقشار ضعیف و متوسط جامعه صدمه نبیند. اجرای بنزین به نفر دقیقا به نفع اقشار پایین و متوسط جامعه است که در حال حاضر هیچ سهمی در یارانه بنزین ندارند. بنزین به نفر از یک طرف به نفع اقشار ضعیف که اغلب خودرو ندارند، عمل میکنیم.
توکل گفت: شرایط فعلی که سهمیه بنزین به خودرو تعلق میگیرد و سقفی برای بنزین یارانهای وجود ندارد، افزایش مصرف را در پی داشته است. اختصاص سهمیه بنزین به نفر میتواند به کنترل مصرف کمک کند. با توجه به این که سالانه مبالغ زیادی برای واردات بنزین اختصاص میدهیم، چارهاندیشی برای مشکلات در حوزه بنزین ضرورت دارد.
نظر شما