به گزارش قدس آنلاین، این سریال طنز به کارگردانی محمدرضا حاجی غلامی و با طراحی و تهیهکنندگی رضا حاتمیوفا ساخته شده است که بیش از ۱۰۰ بازیگر مشهور و نوچهره در آن ایفای نقش میکنند از جمله «میرطاهر مظلومی»، «مرتضی رستمی»، «یزدان فتوحی»، «ساناز سماواتی»، «بهراد خرازی»، «خشایار راد»، «مجید شهریاری»، «شهین تسلیمی»، «علی هاشمی»، «محمدجواد جعفرپور»، «ماهان عبدی»، «کوروش معصومی»، «حمیدرضا نیک نبرد»، «کاظم نوربخش»، «سیروس سپهری»، «عینالله دریایی»، «مرتضی رستمی»، «جلال شهبازنژاد»، «کیوان صباغ» و ...
این مجموعه که طنزی اجتماعی دارد همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان از تلویزیون پخش شد و در 26 قسمت هر شب پس از افطار، تقدیم نگاه مخاطبان شبکه نسیم می شود. این سریال به سرپرستی حمید برزگر به نگارش درآمده است و مهدی دخانی، حسین عظیمزاده صادقی، محمد مهدی رضایی و علی سرتیپزاده نویسندههای آن هستند.
با وجود اینکه ساختار این مجموعه شبیه به طنز آیتمی «خنده بازار» است اما سوژه هایش به روز شده و متفاوت هستند بویژه شوخی با مشاغل و تاثیر فضای مجازی بر زیست اجتماعی. البته نقد مسئولان، مدیران و حوزه فوتبال هم بخشی زیادی از موقعیت های طنز این مجموعه را شامل می شود. نقد مسائل مرتبط با تراپی و مشاغلی چون املاک و فروشندههای پوشاک و داروخانه نیز در این مجموعه مورد توجه قرار گرفته است که بی ارتباط با محتواهای اینستاگرامی نیست و نقدی به رویه بلاگرها یا کلیپ های وایرال شده در فضای مجازی دارد.
* کارِ سخت خنداندن مردم
یکی از ویژگی های «با عرض معذرت» این است که مجموعه از تولیدات استانهاست و تمرکز صدا و سیما بر این بوده که یکسری از تولیدات را خارج از تهران تولید کند به همین دلیل بدون اینکه مجموعه، لهجه یا لوکشین خاصی داشته باشد اما تولید آن در مشهد انجام شده است با این هدف که استعدادهای استانی، شناسایی شوند، هنرمندان شهرستانی انگیزه تولید پیدا کنند و تمرکز تولید از تهران خارج شود. در این مجموعه که تهیه کننده آن از فیلمسازان جوان مشهدی است، سعی شده از عوامل خراسانی استفاده شود. حتما کار خارج از تهران، دشواری های زیادی دارد و ممکن است به دلیل محدودیت امکانات، کیفیت تولیدات را تحت الشعاع قرار دهد اما برای تمرکززدایی تولید از تهران و انگیزه بخشی به هنرمندان شهرستانی، می توان کمی از استانداردها کوتاه آمد چرا که از یک کودک مستعد دبستانی نمی توان انتظار داشت که دیوان حافظ را به درستی بخواند اما می توان به او یاد داد که چطور اشعار حافظ را بی غلط بخواند.
دیگر ویژگی طنزهای آیتمی، جسارت و داشتن فضای باز برای نقد است که «با عرض معذرت» سعی کرده در چارچوبهای صدا و سیما، نقدهای سیاسی و اجتماعی خود را با زبان طنز داشته باشد اما در رقابت با نقد بی پرده و شفاف تولیدات مردمی در شبکه های اجتماعی، عقب تر است در واقع با رواج کلیپ های طنز شبکه های اجتماعی که نقدهای تند و تیزی دارند، کار برنامه سازان تلویزیونی در این حوزه با وجود خط قرمزهای تلویزیون سخت تر شده است و خنداندن مردمی که به تماشای طنزهای اینستاگرامی عادت کرده اند، دشوارتر. البته گروه نویسندگان در این مجموعه از برخی کلیپ های پربیننده در اینستاگرام هم برای طراحی موقعیت های مختلف بهره برده اند و سعی کرده اند که نقدی به این حوزه هم داشته باشند، حتی برخی از چهره های طناز فضای مجازی هم در این سریال بازی می کنند.
* تلاشی برای معرفی بازیگران جدید
در مجموعه «با عرض معذرت» از ترکیب بازیگران شناخته شده در کنار بازیگران مشهدی استفاده شده است. با وجود اینکه در این سالها، شاهد چرخیدن چهره های تکراری از این شبکه به آن شبکه بودیم به طوریکه یک بازیگر به طور همزمان در دو سریال بازی می کرد، ضرورت ورود چهره های جدید به تلویزیون، آشکارتر شده است. «با عرض معذرت» تلاشی برای معرفی بازیگران شهرستانی به رسانه ملی است تا مسیر انحصاری ورود به صدا وسیما از جاده تهران را بشکند. حتی تولید این اثر در مشهد با وجود ضعف زیرساخت تولیدات نمایشی در شهرهای خارج از پایتخت، قدم مهمی برای توانمندسازی و بالفعل کردن ظرفیت های شهرستان ها در عرصه تولید فیلم و سریال است.
«با عرض معذرت» نشان داد که می توان از توان و استعداد جوانان شهرستانی بهره برد و یک اثر استاندارد برای پخش از شبکه های ملی با بضاعت های خارج از تهران ساخت. اگرچه این مجموعه در هم افزایی هنرمندان باتجربه تهرانی با نیروهای جوان و خلاق شهرستانی، بدون اشکال نیست اما با بکارگیری هنرمندان خارج از پایتخت، جرقه های امید و انگیزه را در دل جوانهای شهرستانی روشن می کند و آنها را در مسیر حرفه ای شدن قرار می دهد.
نظر شما