تحولات منطقه

۲۹ فروردین ۱۴۰۴ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۱۰۶۲۰۳۹

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش به اجرای «طرح حامی» برای حمایت آموزشی از دانش‌آموزان دارای ضعف تحصیلی اشاره کرد و گفت: در نوبت اول ارزشیابی، بیش از یک میلیون دانش‌آموز در درس‌های فارسی، ریاضی و علوم نیازمند حمایت شناسایی شدند.

شناسایی یک میلیون دانش‌آموز دارای ضعف تحصیلی
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌ها، اظهار کرد: برنامه‌ریزی پشت میزهای اداری بدون مشارکت فعال معلمان و مدیران، راهبرد کارآمدی نیست؛ بنابراین، اولین اقدام ما تدوین برنامه راهبردی با همکاری معاونان آموزش ابتدایی استان‌ها بود.

وی افزود: این برنامه ذیل سه محور اصلی؛ عدالت آموزشی، ارتقای کیفیت آموزش در مدارس دولتی و تقویت هویت ایرانی -اسلامی دانش‌آموزان طراحی شده است.

تدوین شناسنامه شاخص‌های عملکردی برای اولین‌بار

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش از تهیه «کارنامه عملکرد و شاخص‌های کارایی درونی دوره ابتدایی» برای تمام استان‌ها خبر داد و گفت: برای نخستین‌بار، شناسنامه جامع شاخص‌های عملکردی را تدوین کردیم تا وضعیت موجود را به‌دقت بررسی و اهداف آینده را مشخص سازیم.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه‌های امضا شده با استان‌ها، از مدیران جدید خواست این برنامه را پیگیری کنند و افزود: بررسی روند رشد شاخص‌هایی مانند نرخ تکرار پایه و پوشش تحصیلی باید در دستور کار جلسات مناطق قرار گیرد.

تحول در روش‌های یادگیری با رویکرد مشارکتی

حکیم‌زاده با اشاره به سیاست‌های دولت چهاردهم در اولویت‌دادن به آموزش‌وپرورش، گفت: یکی از برنامه‌های اصلی ما، تحول در روش‌های آموزش و ایجاد محیط‌های یادگیری پویاست. دانش‌آموزان باید به‌عنوان یادگیرندگان فعال در فرایند آموزش‌دیده شوند.

وی از راه‌اندازی «سامانه اجتماعات یادگیری معلمان» با حضور نزدیک به ۳۰۰ هزار آموزگار خبر داد و افزود: معلمان در این سامانه نیازهای آموزشی خود را ثبت و از بانک محتوای تولید شده استفاده می‌کنند. همچنین، سناریوهای تدریس فعال مبتنی بر کار گروهی در حال تدوین است.

طرح حامی؛ حمایت از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش به اجرای «طرح حامی» برای حمایت آموزشی از دانش‌آموزان دارای ضعف تحصیلی اشاره کرد و گفت: در نوبت اول ارزشیابی، بیش از یک میلیون دانش‌آموز در درس‌های فارسی، ریاضی و علوم نیازمند حمایت شناسایی شدند.

این طرح با مشارکت شورای مدرسه و مدیران اجرا می‌شود. وی تأکید کرد: پیام این طرح باید امیدبخش باشد؛ دانش‌آموزان باید احساس کنند یادگیری آنها برای ما مهم است، نه اینکه برچسب ضعف بخورند.

توجه ویژه به آموزش عشایر و کاهش فقر یادگیری

حکیم‌زاده با تشکر از حمایت‌های وزیر آموزش‌وپرورش از دانش‌آموزان عشایر، گفت: تعادل رشته‌ای در مناطق عشایری از اولویت‌های ما هست. همچنین، شناسنامه مدارس عشایری برای ارتقای کیفیت یادگیری تدوین شده است.

وی خاطرنشان کرد: با همراهی همکاران و هدایت وزیر آموزش‌وپرورش، امیدواریم دوره ابتدایی را به‌عنوان پایه تعلیم‌وتربیت تقویت کنیم.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha