حدود دو هفته پیش، رژیم صهیونیستی با همراهی متحدانش به حریم پاک کشورمان تعرض کرد و با پاسخ قاطع نیروهای مسلح ایران مواجه شد. این رویداد موجب تشدید تنشها در منطقه خاورمیانه شد. در روزهای اخیر بسیاری از خوانندگان روزنامه تماس گرفته و یا پیام دادهاند که آیا درگیریهای پیش رو میان ایران و رژیم صهیونیستی، نویدبخش طلوع خورشید ولایت و ظهور منجی عالم بشریت، حضرت مهدی(عج) است؟
برای پیگیری پرسشهای مکرر خوانندگان ارجمندمان از اقشار گوناگون؛ از پیشکسوتان عرصه جهاد تا جوانان مصمم دانشگاهی به سراغ حجتالاسلام محمدصادق کفیل، استاد مهدویت رفتیم تا از دریچه نگاه عمیق ایشان به آموزههای مهدوی، به بررسی ابعاد مختلف این موضوع بپردازیم.
آنچه پیشروی شماست، گنجینهای از تحلیلهای ناب مهدوی است که نهتنها نقشه راه امروز ما در نبرد سرنوشتساز با صهیونیسم جهانی را ترسیم میکند، بلکه چراغی فراروی منتظران حقیقی منجی بشریت میافروزد. با ما همراه شوید تا با نگاهی ژرفتر به وعده الهی ذلت دشمنان اهلبیت(ع) و عزت منتظران یوسفزهرا(عج) بنگریم.
اهمیت انتظار مداوم و بیوقفه در روایات مهدوی
حجتالاسلام کفیل در ابتدای گفتوگو درباره مفهوم و تفاوت میان علائم و شرایط ظهور، نقش علائم در فرایند ظهور و نحوه تفسیر روایات مرتبط توضیحاتی ارائه میدهد. وی تصریح میکند: ما در موضوع ظهور با مفاهیمی مانند علائم، شرایط و زمینههای ظهور روبهرو هستیم که هر یک نقش متفاوتی در این فرایند دارند. علائم به اوصاف و نشانههایی اطلاق میشود که ممکن است پیش از ظهور یا در طول آن ظاهر شوند. این علائم شامل موارد متعددی است که برخی حتمی و قطعی هستند و برخی دیگر غیرحتمی و احتمالی. لازم است توجه داشت که علائم غیرمتصل به ظهور، الزاماً نباید همزمان با وقوع خودشان منجر به تحقق ظهور شوند؛ مثلاً بسیاری از نشانههایی که درباره آخرالزمان ذکر شدهاند، در طول تاریخ رخ دادهاند اما لزوماً منجر به وقوع قیام امام زمان(عج) نمیشوند.
وی اضافه میکند: تطبیق علائم غیرحتمی با حوادث، صحیح نیست و کسانی که به این روشها دامن میزنند، خواسته یا ناخواسته علیه مهدویت و مصالح شیعه گام برمیدارند. علائم ظهور اعم از حتمی و غیرحتمی اینطور نیست که همیشه متصل به ظهور باشند. علامت وجود دارد اما لازم نیست حتماً متصل به ظهور باشد. ممکن است علائم آشکار شود، اما صدها سال بعد ظهور رخ دهد. مانند سقوط حکومت عباسی که یکی از علائم ظهور است و حدود ۸۰۰ سال پیش و در سال ۶۵۶ هجری قمری حکومت عباسی سرنگون شد اما هنوز ظهور اتفاق نیفتاده است. یا نابودی یهود، یکی از پیشگوییهای وحیانی است که حتماً به وقوع خواهد پیوست اما همزمانی نابودی رژیم غاصب اسرائیل که نماد حاکمیتی یهود است با ظهور امام زمان(عج) معلوم نیست. درواقع نابودی اسرائیل و یهود میتواند مقارن با ظهور باشد که همه ما امید زیادی به این امر داریم و ممکن است فاصله زیادی با ظهور داشته باشد. اما این روشن است که در زمان ظهور حضرت مهدی(عج) یهود نابود شده و بیتالمقدس از چنگال یهودیان غاصب خارج خواهد شد. پس این یک وعده قرآنی است که میتواند ارتباط زیادی با ظهور داشته باشد بهخصوص آنکه نابودی یهود در عصر ظهور خواهد بود اما نمیتوان با قطعیت گفت که نابودی رژیم غاصب اسرائیل با ظهور امام زمان(عج) ارتباط مستقیمی دارد.
این کارشناس مهدویت ادامه میدهد: بسیاری از افراد به اشتباه تصور میکنند باید منتظر بروز تمام علائم باشند تا ظهور محقق شود؛ در حالی که روایات ما نشان میدهد انتظار باید همیشگی باشد. در روایتی از امام صادق(ع) آمده است «اِنْتَظِرِ الْفَرَجَ صَباحاً وَ مَساءً» یعنی هر صبح و شام در انتظار فرج باش. منتظران باید هر صبح و شام آماده باشند و هر روز را با امید به فرج سپری کنند؛ یعنی نباید منتظر بمانند تمام نشانهها ظاهر شوند تا اقدام کنند بلکه باید دائم در حالت انتظار فعال قرار داشته باشند، چراکه زمان دقیق ظهور مشخص نیست و ممکن است هر لحظه محقق شود.
بررسی شرایط ظهور امام زمان(عج) و تحولات جهانی از منظر مهدویت
حجتالاسلام کفیل به برخی از برداشتهای نادرست از علائم ظهور و شرایط آن پرداخته و در این خصوص میگوید: متأسفانه برخی افراد علائم ظهور را به صورت تکهتکه و ناقص بیان کرده و برداشتهای شخصی خود را به عنوان حقیقت مطرح میکنند. به عنوان مثال، در مورد وقوع رجفه الشام؛ لرزهای در شام، برخی به ذکر صاعقه یا حوادثی چون سقوط هواپیما یا کشتارها اشاره میکنند، اما از ادامه روایت غافل هستند که در آن به کشته شدن ۱۰۰هزار نفر در شام اشاره شده است. این در حالی است که برخی تنها به حوادث واقع شده در سوریه اشاره میکنند و از ذکر این عدد مهم غفلت میورزند.
وی در ادامه تصریح میکند: باید توجه داشت قیام سفیانی شرط ظهور نیست. امام زمان(عج) منتظر قیام یمانی یا هر قیام دیگری نیستند. این علائم همه به عنوان نشانههایی از شرایط ظهور مطرح هستند و نباید با تفسیرهای نادرست، ذهن خود را مشغول کنیم.
حجتالاسلام کفیل همچنین به شرطهای ظهور اشاره کرده و میافزاید: شرط ظهور عدالتخواهی، ظلمستیزی و مقابله با طاغوت است. آنچه امام(عج) پس از ظهور انجام میدهند، باید در دوران غیبت در وجود ما ایجاد شود. به عنوان مثال، جریان فلسطین و اسرائیل بهطور طبیعی احیاگر عدالتخواهی در دنیاست. این موضوع نه تنها به خاطر کلمه فلسطین در روایات، بلکه به دلیل روحیهای است که در مواجهه با ظلم و طاغوت شکل میگیرد.
این استاد مهدویت تصریح میکند: در ایران، همدلی و الفتی میان مردم شکل گرفته است که در راستای مقابله با طاغوت و تحقق عدالتخواهی است. این موضوعات همگی به عنوان زمینهسازان ظهور امام زمان(عج) محسوب میشوند.
این کارشناس مهدویت در ادامه گفتوگو به شرطهای ظهور اشاره و تصریح میکند: شرط ظهور امام زمان(عج) آمادگی جهانی است. در حال حاضر، دنیا به سمت بدبینی به استکبار پیش میرود. جنایاتی که رژیم صهیونیستی مرتکب میشود نه تنها در خاورمیانه، بلکه در سطح جهانی مورد انتقاد قرار میگیرد. به عنوان مثال، ارکسترها و هنرمندان اروپایی بهطور علنی علیه اسرائیل موضعگیری میکنند.
وی در ادامه میافزاید: اتفاقات مهمی که در ۶ کشور جغرافیای خاورمیانه ایران، عراق، سوریه، فلسطین، عربستان و یمن رخ میدهد، نشاندهنده این است که این حوادث فراتر از مرزهای جغرافیایی هستند و باید به آنها از دیدگاهی جهانی نگاه کرد. اگر ما در ایران بگوییم ظهور نزدیک است، باید بدانیم این ادعا باید برای همه مردم دنیا قابل فهم باشد. بنابراین، نباید امام زمان(عج) را فقط در قالب یک کشور خاص یا جغرافیای محدود خلاصه کنیم.
حجتالاسلام کفیل همچنین به حرکتهای عدالتخواهانه در سطح جهانی اشاره کرده و میگوید: امروز برای نخستین بار شاهد هستیم جوانان اروپایی و آمریکایی در مقابل ظلم و بیعدالتی راهپیمایی میکنند. این حرکتها خود نشانهای از نزدیک شدن به ظهور هستند. بنابراین، دفاع از مردم مظلوم فلسطین و دیگر ملتهای تحت ستم، نه تنها یک وظیفه انسانی است، بلکه به نوعی زمینهساز ظهور نیز محسوب میشود.
وی سپس به شرایط کنونی کشور اشاره و تصریح میکند: در این برهه زمانی، ما باید با توجه به تحولات و جنگهایی که بر ما تحمیل شده، اقدامات مؤثری انجام دهیم. متأسفانه، فرهنگ غربی در برخی از جنبهها بر زندگی مردم ما حاکم شده بود اما این اتفاق و جنگ تحمیلی اسرائیل با فداکاریهای بیشمار شهدا، یک بار دیگر مسیر را تغییر داد و مانع از نفوذ فرهنگ غربی شد. این همان نعمتی است که امام حسن عسکری(ع) در روایتی فرموده بود «هیچ بلایی نیست مگر اینکه خدای متعال در آن یک نعمتی قرار داده که آن نعمت، بلا را احاطه کرده است».
حجتالاسلام کفیل به تأثیرات منفی جنگ شناختی دشمن اشاره کرده و میافزاید: از برکات این جنگ تحمیلی میتوان به شناخت نیروهای منافق اشاره کرد. اگر این جریان با حمله اسرائیل همراه نشده بود، ممکن بود برخی مردم با آنها همراهی کنند و شاهد فتنهای داخلی باشیم. دشمن منفور صهیونیستی به میدان آمد تا ملت را به نظام و انقلاب بدبین کند اما در این جنگ شناختی شکست خورد. آنها میدانستند با حملات نظامی نمیتوانند ایران را نابود کنند، بلکه هدف آنها تضعیف روحیه مردم بود. اکنون که دشمن تلاش دارد با تفرقهافکنی، ملت ایران را دچار چالش کند، باید بدانیم همدلی و اتحاد مردم در برابر این تهدیدها، خود یکی از زمینههای نزدیک شدن به ظهور است.
نظر شما