تحولات منطقه

۱۴ تیر ۱۴۰۴ - ۰۹:۵۸
کد خبر: ۱۰۷۹۲۰۵

کمپین «Who is Hussain» که در سال ۲۰۱۲ توسط گروهی از جوانان در لندن پایه‌گذاری شد، امروز در کشورهایی همچون آمریکا، فرانسه، هند، آلمان، نروژ، استرالیا و کانادا فعال است.

همه چیز درباره کمپین «Who is Hussain»
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

در میان هیاهوی دنیای امروز و در حالی که نام اسلام با خشونت و افراط‌گرایی گره خورده است، کمپینی جهانی با نام «Who is Hussain» تلاش می‌کند چهره‌ای متفاوت از اسلام و آموزه‌های آن را به جهانیان معرفی کند. این کمپین که با الهام از قیام امام حسین (ع)، نماد آزادگی و عدالت‌خواهی، فعالیت می‌کند، با ارائه خدمات اجتماعی و فعالیت‌های فرهنگی، پیام صلح و دوستی را در سراسر جهان گسترش می‌دهد.

کمپین «Who is Hussain» که در سال ۲۰۱۲ توسط گروهی از جوانان در لندن پایه‌گذاری شد، امروز در کشورهایی همچون آمریکا، فرانسه، هند، آلمان، نروژ، استرالیا و کانادا فعال است و اعضای آن را نه تنها مسلمانان، بلکه پیروان سایر ادیان از جمله مسیحیان و هندوها نیز تشکیل می‌دهند.

در منهتن نیویورک جوانان پرشور با ملیت‌های مختلف در یکشنبه منتهی به روز عاشورا گرد هم آمده‌اند تا امام حسین (ع) را به کسانی که تا کنون نامی از او نشنیده‌اند، معرفی کنند. مهدی دردشتی مداح این مراسم می‌گوید: «وقتی از امام حسین (ع) برای مردم اینجا می‌گوئیم، این تنها فرصتی است که به توانیم امام حسینبه کسانی که تا بحال نام ایشان را نشنیده‌اند و هیچ تصوری از کربلا و واقعه عاشورا نمی‌دانند معرفی کنیم؛ و عاشورا را مقدمه‌ای قرار دهیم تا با حقایق اسلام ناب محمد آشنا شوند.

این کمپین، امام حسین (ع) را به عنوان یک مصلح اجتماعی معرفی می‌کند و با تاکید بر ارزش‌هایی همچون ایثار، فداکاری، عزت، برابری و عدالت، تلاش می‌کند تا پیام قیام عاشورا را به گوش جهانیان برساند. اعضای این کمپین در نیویورک، با برگزاری برنامه‌های متنوعی از جمله توزیع غذا بین نیازمندان، اهدای خون، کمک به پناهجویان سوری و برگزاری نشست‌های بین ادیانی، به معرفی شخصیت امام حسین (ع) و ترویج این ارزش‌ها می‌پردازند.

سراغ کسانی می‌رویم که هرگز از حسین(ع) نشنیده‌اند

یکی از شهرهایی که اهالی پویش «Who is Hussain»در آن فعالیت دارند تورنتو است. جایی که حالا جوان‌هایش یک سالی است در زمینه معرفی امام حسین(ع) به مردم آن منطقه در حال فعالیت هستند. گروهی که طبق گفته خودشان بیشتر اعضای آن‌ها را جوانانی با ملیت‌های مختلف تشکیل می‌دهند تا دورهم جمع بشوند و ماجرای امام حسین(ع) را برای مردمی که تابه‌حال چیزی از او نشنیده‌اند تعریف کنند تا جایی که آقای «امتیاز کرمعلی» لیدر گروه «who is Hussain»در تورنتو درباره فعالیتشان این طور می‌گوید: «ما وقتی از امام حسین(ع) برای مردم اینجا می‌گوییم آن‌ها به‌شدت شگفت‌زده می‌شوند برای همین هم واکنش‌های مثبتی از خودشان نشان می‌دهند و همیشه دوست دارند که بیشتر درباره این موضوع بدانند ولی از طرفی هم ما عموما سراغ کسانی می‌رویم که مسلمان نباشند؛ کسانی که تا پیش از این هیچ‌وقت چیزی از امام حسین(ع) نشنیده‌اند.»

اینجا از شنیدن جمعیت۲۰میلیونی اربعین مسحور می‌شوند

با وجود اینکه در حال حاضر۱۴ قرن از قیام کربلا می‌گذرد اما هنوز هم که هنوز است دربرگیری همه جانبه داستان عاشورا در بخش‌های مختلف باعث می‌شود که این حکایت همیشگی از زوایای مختلف و با نگاه‌های متفاوت برای آدم‌ها جذاب و در عین حال تأثیرگذار باشد. تا جایی که اعضای این کمپین در تورنتو می‌گویند درکنار همه بخش‌های متفاوتی که برای مخاطبانشان روایت می‌کنند قسمت‌هایی هست که شاید بیش از بخش‌های دیگر برای آن‌ها قابل توجه باشد. «بخش‌های مختلفی وجود دارد که برای مخاطبان ما می‌تواند جذاب باشد مثل این حقیقت که امام حسین تنها با یک سپاه ۷۲نفره در برابر زور مقاومت کرد سپاهی که هم پیر بودند و هم جوان، هم عرب داشتند و هم عجم. هم مسلمان بودند و هم غیرمسلمان اینکه در آن سپاه هم برده وجود داشته هم آدم‌های آزاد، به همین دلیل مخاطبان ما وقتی می‌بینند در دنیای امروز که در آن بی‌عدالتی‌های اجتماعی مثل نابرابری، نژادپرستی وعدم تحمل مذهب شایع است دارند ماجرای مردی را می‌شنوند که در ۱۴۰۰سال پیش و در جامعه عرب با اقتدار دربرابر بی‌عدالتی این‌طور ایستادگی کرده است، مسحور می‌شوند.»

اما در کنار همه این‌ها «امتیاز کرمعلی» معتقد است که به جز تعریف خود قیام امام حسین تجمع۲۰میلیونی مردم در روز عاشورا جزو پدیده‌هایی است که مخاطبان آن‌ها از شنیدنش متأثر می‌شوند. «علاوه بر این چیزی مخاطبان ما را شوکه می‌کند تجمع ۲۰میلیونی و معجزه‌آسای مردم است. مردمی که در طول سه روز با پای پیاده از نجف به کربلا می‌روند بدون آنکه نگران آب و غذا و سرپناهشان باشند آن‌ها وقتی این‌ها را می‌شنوند مبهوت می‌شوند و دوست دارند بیشتر درباره کربلا بدانند.»

جذابیت‌های پنهان در روایت کربلا

اعضای کمپین معتقدند که داستان عاشورا، با وجود گذشت قرن‌ها، همچنان برای مخاطبان جذاب و تأثیرگذار است. دردشتی می‌گوید: «مخاطبان ما از شنیدن اینکه امام حسین (ع) با سپاهی ۷۲ نفره در برابر ظلم و ستم ایستادگی کرد، مسحور می‌شوند. این واقعیت که در آن سپاه، پیر و جوان، عرب و عجم، مسلمان و غیرمسلمان، برده و آزاد در کنار هم بودند، نشان می‌دهد که پیام امام حسین (ع) فراتر از مرزهای مذهبی و قومیتی است.»

تجمع میلیونی زائران در اربعین حسینی نیز از دیگر مواردی است که توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کند. این کمپین به قدمت چهل سال است که در نیویورک برگزار می‌شود.

این داستان، نمونه‌ای از تأثیر شگرف پیام امام حسین (ع) بر قلب‌ها و ذهن‌های مردم در سراسر جهان است. کمپین «Who is Hussain» با فعالیت‌های خود، تلاش می‌کند تا این پیام را به گوش همگان برساند و چهره‌ای واقعی از اسلام را به جهانیان معرفی کند.

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha